Merel raha teenimine pole pelgalt meelakkumine

Meritsi toorainet vedavate laevastike aktsiad võivad tunduda tänu ülikõrgele ajaloolisele dividenditootlusele ahvatlevad, kuid ettevõtete olukord on keeruline ja dividendid ei ole kindlad.

Kuivlasti või ka naftat vedavatel laevadel oli elu nagu muinasjutus, kirjutas Äripäev. Toorainenäljas maailmas valitses üha suurem nõudlus, pikaajaliste kasvuprojektsioonide põhjal oli tarvis üha suuremat laevastikku, et vedada ära kogu olemaolev ja tulevikus lisanduv kraam. Prahtimishinnad aina kerkisid, laevanduskompaniid tellisid üha uusi aluseid.

Kuivlastilaevade tellimused kasvasid kui seened pärast vihma - BRS andmetel lisandus tänavu 5. novembri seisuga 252 laeva, sel aastal tuleb veel 193 laeva. Kuid tulevaks aastaks on tehastest tellitud 819 laeva, 2010. aastaks 1187 ja 2011. aastaks 857 laeva. Kokku ootab tehastes tootmist 3408 kuivlastilaeva.

Baltic Dry indeks, mis näitab üle maailma olulisemate laevandusteekondadel kuivlastlaevade prahtimishindu, läks Nasdaqiks. Suurim mure oli see, et ei jätkunud laevu, et kogu see raha, mida pakuti, kokku rookida.

Vahepeal on aga mõndagi muutunud. Maailma tabanud krediidikriis on osutunud väga jätkusuutlikuks. Vaatamata keskpankade tegevusele on raskused jõudnud reaalmajandusse. Toorainehinnad on teinud tipust läbi järsu kukkumise. Kuna krediitkaardisõltlastest USA tarbijad enam kõikvõimalike vidinaid osta ei jõua, ei vajata ka terast. Pole tarvis samaväärselt rauamaaki ja sütt. Meeletu mahtude kasv ja selle edasised kasvuootused on ühtäkki asendunud mahtude kahanemisega. Kaevanduskompaniid vähendavad tootmist. Ei ole tarvis nii palju laevasid. Baltic Dry indeks on viie kuuga kukkunud üle 90 protsendi. Pangad ei ole enam huvitatud finantseerimisest - isegi mitte väliskaubandusest akreditiiviäri ajades.

Laevandus on tsükliline äri. Ja praegu on alanud langustsükkel. Mõned firmad on drastiliselt vähendanud dividendide maksmist või üldse loobunud dividendide maksmisest. Ettevõtetele on see esimene koht, mille arvelt annab raha säästa. Kahjuks ei tea, kui palju tehastest tellitud laevadest on finantseerimise poolelt kaetud - võimalik, et tellimusi hakatakse massiliselt üles ütlema. Osa tellijaid soovib nüüd kuivlastlaevade asemel kemikaalitankereid.

Kuna kütuse tulevikuhinnad on hetkehindadest kõrgemad, on hakatud tankereid kasutama nafta vedamise asemel musta kulla ladustamiseks, et hiljem tarne teostada. Lisaks on hoogustunud laenukoormuse vähendamine. Selleks müüakse laevad maha ja liisitakse siis endale tagasi. Kuid ega sellega enam väga head raha ei teeni. Kui veel juulis sai teise ringi viieaastast 172 000 brutoregistertonnist kuivlastlaeva müüa 150 miljoni dollariga, siis viimased hinnad räägivad, et nende eest küll ostjad 60 miljonit dollarit enam välja ei käi. Laevad maksavad sama palju, kui 2006. aastal. Tugevatele, vähese võlakoormaga ettevõtetele avaneb soodne võimalus soetada laevu kaunis odavalt. Kuid esialgu on olulisem, kui suureks ja pikaajaliseks kujuneb nõudluse kukkumine.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.3753658
Brasiilia reaal BRL 4,39 -0.5994661
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0153382
Filipiinide peeso PHP 59,99 0.4134099
Hiina jüaan CNY 7,79 -0.2840291
Hongkongi dollar HKD 8,82 -0.5757552
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0500568
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.3719559
India ruupia INR 81,23 -0.0283063
Indoneesia ruupia IDR 16465,19 0.0188311
Islandi kroon ISK 140,01 -0.0285612
Jaapani jeen JPY 128,25 -0.6430121
Kanada dollar CAD 1,51 -0.30329
LAV rand ZAR 16,24 0.8827567
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,38 0.1393237
Malaysia ringgit MYR 4,72 -0.4782371
Mehhiko peeso MXN 23,13 0.2292038
Norra kroon NOK 9,74 0.2129717
Poola slott PLN 4,30 0.0279239
Rootsi kroon SEK 10,29 0.0213852
Rumeenia leu RON 4,65 0.0129049
Singapuri dollar SGD 1,55 -0.2567889
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0780031
Šveitsi frank CHF 1,12 -0.4427521
Taani kroon DKK 7,46 -0.0107164
Tai baht THB 37,06 -0.4469514
Tšehhi kroon CZK 25,80 -0.0464882
Türgi liir TRY 6,07 0.2359658
Ukraina grivna UAH 31,41 -0.3332244
Ungari forint HUF 323,87 0.1453309
USA dollar USD 1,13 -0.6513511
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.5615603
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.5073609
Vene rubla RUB 75,08 -0.2353326

Valdkonna töökuulutused