Autor: Mariliis Pinn • 13. november 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

GMi luigelaul

Pilt USA autotööstuse raskekaalu kategoorias võib peagi väga drastiliselt muutuda. Tööstuse võimsaim, viimased 77 aastat valdkonna suurima tootja tiitlit hoidnud General Motors (GM) võib peagi saada vaid nimeks ajalooraamatutes.

Nagu kõikides teisteski sektorites, on ka autode müüginumbrid vähenenud, kirjutas Äripäev. Kõige valusamalt kukutakse kõige kõrgemalt, seda näitab selgelt GM 45protsendilise müügi vähenemisega, Fordil läks kolmest gigandist kõige paremini ning ta kaotas 30 protsenti. Chrysleri müügilanguseks jäi 36 protsenti.

Kogu automüük kukkus möödunud kuul 32 protsenti, mis teeb Autodata andmetel oktoobri kõige nutusemaks automüügikuuks alates 1983. aasta veebruarist.

"Oma 27 aasta jooksul selles äris ei ole ma sellist kuud varem näinud," sõnas tulemusi kommenteerides GM müügi- ja turundusdirektor Mark LaNeve.

GM kahjum kolmandas kvartalis ulatus 2,5 miljardi dollarini ning ettevõte põletab raha oma reservidest heleda leegiga - kolmandaks kvartaliks oli järele jäänud raha hulk vaid 16 miljardit dollarit. Kolme kuuga oli kadunud 3,5 miljardit dollarit ja aasta algusest 5,6 miljardit, vaatamata suuremahulistele kulude kärpimisele ning laiahaardelisele koondamisele.

Kõikide arvestuste kohaselt on autogigandil äri püstihoidmiseks vaja minimaalselt 10 kuni 12 miljardit dollarit likviidses rahas.

Seda kinnitab ka Deutsche Banki analüütik Rod Lanche oma kirjas investoritele. "Valitsuse abita on GMi kokkukukkumine meie hinnangul vältimatu ning see paiskaks laiali süstemaatilise riski, millest oleks raske üle saada nii autotootjatel, tarnijatel kui ka USA majandusel," hindas ta lisades, et GM aktsia on väärtusetu, mistõttu kinnitas hinnasihiks 0 dollarit.

Õnneks kaupleb aktsia praegu mõnevõrra kõrgemal tasemel ning lõpetas esmaspäeva õhtul kauplemise tasemel 2,92 dollarit, kuid seegi on madalaim tase viimase 60 aasta jooksul.

Autotootjate suurkolmik GM-Ford-Chrysler on pöördunud valitsuse poole palvega saada osa finantsettevõtetele määratud 700 miljardi dollari suurusest abipaketist, millest praegune George Bushi administratsioon keeldus.

Autotööstusele määrati küll 25 miljardi suurune sooduslaen, et nad saaksid jätkata keskkonnasäästlikuma tehnoloogia arendamist.

Suur kolmik on pöördunud valitsuse poole palvega saada toetust 50 miljardi dollari ulatuses, et aidata neil rasked majandustingimused üle elada. Seda selle mõiste "üle elama" kõige otsesemas ja tõsisemas tähenduses.

Äsja valitud ja jaanuaris ametisse astuv president Barack Obama on president Bushist selgelt teisel seisukohal. Nimelt on nad tema poole pöördunud palvega suruda abipakett läbi juba enne oma ametiaja algust, peatsel kohtumisel Kongressis.

Põhjuseks tõi näpuga vaikselt pankrotti puudutav GM, et nende eluiga ei pruugi kolme kuud välja venitada ning abi oleks vaja kohe.

Deutsche Banki hinnangul on GM-l üksi vaja 10 miljardit dollarit, et end 2010. aastasse välja vedada ning 25 miljardit dollarit, et hävitustööst taastuda, mistõttu ka see valitsuse toetus ei pruugi olla pääsemiseks piisav.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077