Terk: kas tahame olla Hiina transiidis vaid läbivedajad?

Eesti Tuleviku Uuringute Instituuti uurija Erik Terk ütles Logistika Aastakonverentsil, et Eestis on Hiina konteineri transiidil perspektiivi, kui peab küsima, kas tahame olla vaid läbivedaja.

Ta tõdes konverentsil, et Hiina konteineriäri ei saa teha suhtumisega, et küll midagi leiame. „See on mastaabiefekti äri, teine võimalus on jääda pisikeseks nišitegijaks,“ selgitas ta.

Ta lisas, et sellest on tulemas valdavalt positiivsed uudised. „Meie konkurentsieelis on see, et saame vastu võtta suuri laevu. Soomel ja Venemaal pole selliseid sadamaid. Kui Venemaa tahab saada Hiina kaupa suute laevadega, peab tehes tahtma tegema äri nii öelda  paha riigiga nagu Eesti, Läti, Leedu või Poolaga. Selles äris hakkab majanduslik motivatsioon rohkem mängima kui poliitiline,“ selgitas Terk.

Terki sõnul on see Eestile suur logistiline ülesanne, mille sarnast ei ole siin veel lahendatud. „Moraal on võimaluste kasutamises. See eeldab mastaapseid kooskõlastusi,“ ütles ta.

Tema sõnul on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ning Tallinna sadam teinud kalkulatsiooni, et Eestist võib alates 2013-2015. aastas läbi vedaga aastaga umbes miljon TEUd kaupa. „Kuid, kas me tahame olla vaid läbivedaja, nagu juhtus naftaga,“ küsis Terk. „Olulisem on vaadata, milliseid teenimisvõimalusi on.“

Ta selgitas, et Hiina konteineritransiidi riskid on mõõdukad. Näiteks piiriületus, mis siiani problemaatiline on olnud, läheb ladusamaks, sest Terk sõnul on see Euroopa Liidu kui terviku ja Venemaa küsimus.

Ning kuna Eesti ei suuda kogu kaubavoogu ise teenindada tuleb seda jagada. „On tekkinud arusaam, et vedude põhiraskus on raudteel. Seal vajame Venemaa partnerit, kes sellelt teenib. Meil ei ole piisavalt autojuhte jne. Peame pirukat jagama, ma ei kahtle mitte kahtles, kas piisavalt pirukast järele jääb vaid, kuidas teha nii, et see, mis järele jääb on piisavalt priske,“ lisas ta.

Ka ei maksa Terk sõnul arvata, et Hiina kaubavood kokku kuivavad. Nimelt on Londonis analüüsitud Hiina tulevikku. „Küsimused on kuidas hiinlased oma arengut juhtivad ja kuidas maailm Hiina vaatab, kas ohu või võimalusena. Halvasti võib minna siis, kui hiinlased ei suuda oma arengut juhtida, kuid välissurve tugevdaks Hiinat. Kaubandussõda maailm ei oota,“ rääkis Terk.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.1720622
Brasiilia reaal BRL 4,44 0.1060852
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102302
Filipiinide peeso PHP 61,01 -0.0458746
Hiina jüaan CNY 7,86 -0.0038179
Hongkongi dollar HKD 8,96 0.1049728
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0996673
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.0665052
India ruupia INR 79,72 -0.1877981
Indoneesia ruupia IDR 16673,20 0.1738136
Islandi kroon ISK 123,83 0
Jaapani jeen JPY 126,68 0.3008709
Kanada dollar CAD 1,50 -0.1401869
LAV rand ZAR 16,20 -1.4439225
Lõuna-Korea vonn KRW 1287,95 -0.6173078
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.1543111
Mehhiko peeso MXN 21,63 -0.8025167
Norra kroon NOK 9,54 -0.0408844
Poola slott PLN 4,29 -0.1093176
Rootsi kroon SEK 10,39 -0.1365371
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0665836
Singapuri dollar SGD 1,57 -0.1147154
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0335833
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0794351
Taani kroon DKK 7,45 0.009394
Tai baht THB 37,99 -0.1351007
Tšehhi kroon CZK 25,66 -0.3959781
Türgi liir TRY 7,60 -2.8601736
Ukraina grivna UAH 31,23 0.1051252
Ungari forint HUF 322,04 -0.2817774
USA dollar USD 1,14 0.1051893
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.1384482
Valgevene rubla BYN 2,35 0
Vene rubla RUB 76,49 -1.0596753

Valdkonna töökuulutused