Tallink ja Viking peaksid diili tegema

Tallink on investeerinud liiga palju, Viking Line liiga vähe. Parim lahendus oleks, kui Tallink müüks mõne kruiisilaeva Vikingile, kirjutab Stefan Andersson aripaev.ee ingliskeelses sõsarveebis bbn.ee.

Läinud nädalal tutvustas Tallink 2007/08 a tulemusi. Pangavõlg on kasvanud 17,5 miljardini ja kasvab veelgi. Korrapärase laenutagasimakse tõttu vähenes ettevõtte arvelduskrediit isegi kõige tugevamas kvartalis väga vähe. Siiski on paljugi pöördunud paremuse poole: kütuse hind ja intressimäärad langevad, konkurents kiirparvlaevade osas Tallinn-Helsingi suunal on vähenenud ja tundub, et Rootsi turistid on Galaxy omaks võtnud. Tallinki juhtkond on edukalt müünud ja rahaks teinud parvlaev Fantaasia ja näib, et ebarentaabli Superfast praami prahtimine Kanadasse oli lausa unelmate tehing.

Hoolimata positiivsetest asjaoludest võib talv osutuda karmiks. Tallinki liiklustulemused Tallinna-Helsingi suunal paranevad küll aasta-aastalt, aga jahtuv majandus avaldab mõju müügitulemustele. Kuna kiirlaevaoperaatorid Nordic Jet ja SuperSeaCat on taplusväljalt lahkunud, siis ründab Viking Line talvel seda suuremate jõududega. Kiirlaevaoperaatorite lahkumine avaldab talvel ka väiksemat mõju, sest paaril talvekuul nad ju niikuinii ei töötanud, seda enam, et Tallink ju isegi suurendas jõudlust Superstari toomisega Tallinn-Helsingi liinile.

Enne järgmist suve valmib Tallinki järjekordne ligi 3 miljardit maksev parvlaev. Pole selge, kus see ristlema hakkab. Eeldatavasti teeb Tallink vangerduse, mis viib „Regina Baltica” välja vahetamisele Stockholm-Riia suunal – suund, mis on siiani olnud pidevalt kahjumis ning mis on eriti tundlik kõrgete kütusehindade suhtes ja kus taxfree kaubandus pole võimalik. Lisaks kõigele parasiteerib Riia nt Tallinna suundadel. Niisiis tekib küsimus, kuidas suudab Tallink uue laeva kasumlikult panna tööle. Kuna Vene viisarežiim näib muutuvad leebemaks, siis on üks võimalus panna laev tööle Peterburi suunal.

Tohutu võlakoormuse tõttu on ettevõte omamoodi "limbo" olukorras. Pangad tahavad, et Tallink oleks edukas, kuid samas annaks taoline olukord pankadele võimaluse saada osa ettevõtte tulevasest rahavoost, mis aga omakorda tähendab, et Tallinki aktsionäridel on vähem võimalust ettevõtte edult teenida. Omaette küsimus on see, kas Tallinki aktsia ei ole juba ehk liiga odav.

Viking Line, kes on Tallinki pearivaal, on hoopis teistsuguses majanduslikus olukorras. Raamatupidamise seisukohalt on Tallinki ja Vikingi laevastiku võrdlemine paeluv: esimese laevastiku raamatupidamislik väärtus on 24,8 miljardit krooni, teisel aga vaid 4 miljardit.

Tõsi, Vikingi laevad pole nii madalalt hinnatud ainult raamatupidamislikel põhjusil, vaid ka vanuse ja üldise seisukorra tõttu. Viking on investeerinud liiga vähe ja see on tugevdanud ettevõtte bilanssi, aga vanemaid laevu on kulukam hoida käigus ja kindlasti hakkavad kunded aja möödudes eelistama konkurent Tallinki moodsaid laevu. Vikingi dilemma on selles, et ta peab investeerima, samas aga on turul juba liiga palju võimsust.

Huvitaval kombel leiaks Tallinki ja Vikingi üle- ja alainvesteerimisprobleemidele mõlemapoolselt sobiva lahenduse, kui Tallink müüks ühe moodsa aluse (ehk isegi kaks alust) Vikingile. Mõlemad ju teavad, et olgugi et nad on konkurendid, ei söö nad eales teineteist turult välja. Nad võivad mõjutada teineteise kasumlikkust (Viking hindade ja Tallink kvaliteedi kaudu), aga mõlema jaoks on võtmeküsimus lõppeks selles, kui suur on regiooni üldine võimsus selles sektoris. Kui Viking hakkaks laevastikku investeeringute kaudu uuendama, siis lõppeks see kulukalt nii ühele kui ka teisele.

Tuleb märkida, et kõmu, mis puutub Tallinki varamüüki, on kaasa haaranud ostjaid ka väljastpoolt Balti regiooni. Spekuleeritakse, et Tallinki Silja laevu piidlevad kosilased Aasiast. On ka ilmne, et kokkulepe Vikingiga lahendaks küll ühe, samas aga tekitaks teise probleemi – Vikingi vanade laevade müümise mure. Selge on aga see, et ajal, mil ärikulud tõusevad, on Läänemerel reisilaevaliiklust silmas pidades ülepakkumine, muidugi juhul, kui ei looda uusi (kasumlikke) marsruute. On võimalik, et ülepakkumise on põhjustanud Tallink, aga probleem kui selline mõjutab ka Vikingit. Riia suund ei pruugi pikemaajalises perspektiivis osutuda elujõuliseks, mis sel juhul suurendaks ülepakkumist (tonnaaži arvestades) regioonis veelgi.

Arvan, et Läänemere reisiparvlaevaäri on ette määratud kahele peamisele konkurendile ning et siinsed alused on kohandatud kohalikele oludele vastavaks, st neil on vastav jääklass, suured autotekid ja väikesed kajutid, mistõttu on loomulik otsida võimalikku ostjat/müüjat samast regioonist. Arvan, et laevamüük Tallinkilt Vikingile oleks paljude probleemide ilusaks lahenduseks.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.0574603
Brasiilia reaal BRL 4,43 -0.0632083
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0051146
Filipiinide peeso PHP 60,74 0.0164677
Hiina jüaan CNY 7,87 0.0178024
Hongkongi dollar HKD 8,91 0.0134769
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0080811
Iisraeli seekel ILS 4,18 0.0646691
India ruupia INR 79,32 0.0176534
Indoneesia ruupia IDR 16558,03 0.0176381
Islandi kroon ISK 123,83 0
Jaapani jeen JPY 125,57 -0.0238854
Kanada dollar CAD 1,49 0.0335458
LAV rand ZAR 16,55 0.2543589
Lõuna-Korea vonn KRW 1288,86 0.290243
Malaysia ringgit MYR 4,65 0.0171936
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.2133385
Norra kroon NOK 9,59 0.0542407
Poola slott PLN 4,32 0.0208329
Rootsi kroon SEK 10,44 0.0306519
Rumeenia leu RON 4,66 -0.01716
Singapuri dollar SGD 1,57 0
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0447878
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0177494
Taani kroon DKK 7,45 -0.0026833
Tai baht THB 37,80 -0.0124318
Tšehhi kroon CZK 25,74 -0.0077691
Türgi liir TRY 6,76 -0.1507382
Ukraina grivna UAH 31,18 0.0176448
Ungari forint HUF 324,07 -0.0215956
USA dollar USD 1,13 0.0176336
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.0289469
Valgevene rubla BYN 2,32 0
Vene rubla RUB 76,33 0.0823429

Valdkonna töökuulutused