Tallink ja Viking peaksid diili tegema

Tallink on investeerinud liiga palju, Viking Line liiga vähe. Parim lahendus oleks, kui Tallink müüks mõne kruiisilaeva Vikingile, kirjutab Stefan Andersson aripaev.ee ingliskeelses sõsarveebis bbn.ee.

Läinud nädalal tutvustas Tallink 2007/08 a tulemusi. Pangavõlg on kasvanud 17,5 miljardini ja kasvab veelgi. Korrapärase laenutagasimakse tõttu vähenes ettevõtte arvelduskrediit isegi kõige tugevamas kvartalis väga vähe. Siiski on paljugi pöördunud paremuse poole: kütuse hind ja intressimäärad langevad, konkurents kiirparvlaevade osas Tallinn-Helsingi suunal on vähenenud ja tundub, et Rootsi turistid on Galaxy omaks võtnud. Tallinki juhtkond on edukalt müünud ja rahaks teinud parvlaev Fantaasia ja näib, et ebarentaabli Superfast praami prahtimine Kanadasse oli lausa unelmate tehing.

Hoolimata positiivsetest asjaoludest võib talv osutuda karmiks. Tallinki liiklustulemused Tallinna-Helsingi suunal paranevad küll aasta-aastalt, aga jahtuv majandus avaldab mõju müügitulemustele. Kuna kiirlaevaoperaatorid Nordic Jet ja SuperSeaCat on taplusväljalt lahkunud, siis ründab Viking Line talvel seda suuremate jõududega. Kiirlaevaoperaatorite lahkumine avaldab talvel ka väiksemat mõju, sest paaril talvekuul nad ju niikuinii ei töötanud, seda enam, et Tallink ju isegi suurendas jõudlust Superstari toomisega Tallinn-Helsingi liinile.

Enne järgmist suve valmib Tallinki järjekordne ligi 3 miljardit maksev parvlaev. Pole selge, kus see ristlema hakkab. Eeldatavasti teeb Tallink vangerduse, mis viib „Regina Baltica” välja vahetamisele Stockholm-Riia suunal – suund, mis on siiani olnud pidevalt kahjumis ning mis on eriti tundlik kõrgete kütusehindade suhtes ja kus taxfree kaubandus pole võimalik. Lisaks kõigele parasiteerib Riia nt Tallinna suundadel. Niisiis tekib küsimus, kuidas suudab Tallink uue laeva kasumlikult panna tööle. Kuna Vene viisarežiim näib muutuvad leebemaks, siis on üks võimalus panna laev tööle Peterburi suunal.

Tohutu võlakoormuse tõttu on ettevõte omamoodi "limbo" olukorras. Pangad tahavad, et Tallink oleks edukas, kuid samas annaks taoline olukord pankadele võimaluse saada osa ettevõtte tulevasest rahavoost, mis aga omakorda tähendab, et Tallinki aktsionäridel on vähem võimalust ettevõtte edult teenida. Omaette küsimus on see, kas Tallinki aktsia ei ole juba ehk liiga odav.

Viking Line, kes on Tallinki pearivaal, on hoopis teistsuguses majanduslikus olukorras. Raamatupidamise seisukohalt on Tallinki ja Vikingi laevastiku võrdlemine paeluv: esimese laevastiku raamatupidamislik väärtus on 24,8 miljardit krooni, teisel aga vaid 4 miljardit.

Tõsi, Vikingi laevad pole nii madalalt hinnatud ainult raamatupidamislikel põhjusil, vaid ka vanuse ja üldise seisukorra tõttu. Viking on investeerinud liiga vähe ja see on tugevdanud ettevõtte bilanssi, aga vanemaid laevu on kulukam hoida käigus ja kindlasti hakkavad kunded aja möödudes eelistama konkurent Tallinki moodsaid laevu. Vikingi dilemma on selles, et ta peab investeerima, samas aga on turul juba liiga palju võimsust.

Huvitaval kombel leiaks Tallinki ja Vikingi üle- ja alainvesteerimisprobleemidele mõlemapoolselt sobiva lahenduse, kui Tallink müüks ühe moodsa aluse (ehk isegi kaks alust) Vikingile. Mõlemad ju teavad, et olgugi et nad on konkurendid, ei söö nad eales teineteist turult välja. Nad võivad mõjutada teineteise kasumlikkust (Viking hindade ja Tallink kvaliteedi kaudu), aga mõlema jaoks on võtmeküsimus lõppeks selles, kui suur on regiooni üldine võimsus selles sektoris. Kui Viking hakkaks laevastikku investeeringute kaudu uuendama, siis lõppeks see kulukalt nii ühele kui ka teisele.

Tuleb märkida, et kõmu, mis puutub Tallinki varamüüki, on kaasa haaranud ostjaid ka väljastpoolt Balti regiooni. Spekuleeritakse, et Tallinki Silja laevu piidlevad kosilased Aasiast. On ka ilmne, et kokkulepe Vikingiga lahendaks küll ühe, samas aga tekitaks teise probleemi – Vikingi vanade laevade müümise mure. Selge on aga see, et ajal, mil ärikulud tõusevad, on Läänemerel reisilaevaliiklust silmas pidades ülepakkumine, muidugi juhul, kui ei looda uusi (kasumlikke) marsruute. On võimalik, et ülepakkumise on põhjustanud Tallink, aga probleem kui selline mõjutab ka Vikingit. Riia suund ei pruugi pikemaajalises perspektiivis osutuda elujõuliseks, mis sel juhul suurendaks ülepakkumist (tonnaaži arvestades) regioonis veelgi.

Arvan, et Läänemere reisiparvlaevaäri on ette määratud kahele peamisele konkurendile ning et siinsed alused on kohandatud kohalikele oludele vastavaks, st neil on vastav jääklass, suured autotekid ja väikesed kajutid, mistõttu on loomulik otsida võimalikku ostjat/müüjat samast regioonist. Arvan, et laevamüük Tallinkilt Vikingile oleks paljude probleemide ilusaks lahenduseks.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.232423
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,47 0.17011
Hiina jüaan CNY 7,78 -0.062971
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.115608
Horvaatia kuna HRK 7,57 0.009253
Iisraeli seekel ILS 4,14 0.278632
India ruupia INR 76,11 -0.033361
Indoneesia ruupia IDR 15895,00 0.044058
Islandi kroon ISK 121,60 0.049366
Jaapani jeen JPY 131,79 -0.151532
Kanada dollar CAD 1,50 -0.02133
LAV rand ZAR 16,44 0.242084
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,10 -0.156359
Malaysia ringgit MYR 4,84 -0.397094
Mehhiko peeso MXN 22,09 0.205942
Norra kroon NOK 9,64 -0.021162
Poola slott PLN 4,22 -0.021321
Rootsi kroon SEK 9,90 0.019303
Rubla RUB 69,48 0.067696
Rumeenia leu RON 4,65 0.036594
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.031452
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.027069
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.018904
Taani kroon DKK 7,44 -0.007659
Tai baht THB 38,47 0.026001
Tšehhi kroon CZK 25,50 0.027459
Türgi liir TRY 4,67 0.35493
Ukraina grivna UAH 31,29 0.110046
Ungari forint HUF 313,29 0.012769
USA dollar USD 1,18 0.108195
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 0.055273
Valgevene rubla BRL 3,83 0.133322
Valgevene rubla BYN 23150,00 0.108108

Valdkonna töökuulutused