1. november 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

EL kehtestab CO2 maksu lennundusele, raha tuleb reisijate taskust

Eelmisel nädalal sai liikmesriikide valitsustelt heakskiidu kava CO2 emissiooni piiramiseks lennunduses, mis läheb lennufirmadele hinnanguliselt maksma 3,5 mld eurot aastas ja peamine allikas selle kulu katmiseks on reisijate tasku.

Lennufirmad peavad liituma süsihappegaasi emissiooni kvootide kauplemissüsteemiga 1. jaanuarist 2012. a, kirjutas International Herald Tribune. 2005. a loodud süsteem hõlmab juba rasketööstust nagu elektri- ja tsemenditootmine. Lennufirmadele tähendab süsteem saastekvoodi ostmist, reaalne allikas selleks on eelkõige reisijate piletiraha. Lennufirmade juhid tegid otsuse silmapilkselt maatasa, hinnates selle aastaseks kuluks vähemalt 3,5 mld eurot.

“Euroopa Liit tegutseb nagu mingis omaette kookonis – isegi keset ülemaailmset majanduskriisi,” ütles rahvusvahelise õhutranspordiliidu peadirektor Giovanni Bisignani. Kava puudutab kõiki lennufirmasid, kes Euroopa Liidu riikides maanduvad või õhku tõusevad. Paljudki firmad on võidelnud enda süsteemi lülitamise vastu, kuna ei suuda väidetavalt selliseid lisakulusid kanda. Oma pahakspanu on väljendanud ka USA valitsus, kelle arvates EL reeglite laiendamine USA päritolu lennufirmadele on vastuolus rahvusvaheliste lennunduskokkulepetega.

Otsus tuli samal ajal õhutranspordiliidu teatega reisijate arvu vähenemisest septembris 2,9% võrreldes eelmise aasta sama ajaga. Õhuteel kaubavedu langes 7,7%. Organisatsiooni teatel oli tegu märgataivama langusega reisijate osas alates 2003. a ja kauba osas alates 2001. a. Euroopa suurim lennufirma Air France-KLM on teatanud suurest kasumi langusest seoses globaalse majanduskriisiga, kuid avaldanud siiski prognoosi kasumisse jääda, “kui turuolukord edasiselt ei halvene”. Käesoleva aasta esimese poole ülikõrged kütusehinnad kippusid nõrgemail lennufirmadel hinge välja võtma.

Nüüdne kava näeb siiski ette ka erandeid. Kohustused võivad olla kergemad alustavatele lennufirmadele kiiremini kasvava majandusega euroliidu maades, eelkõige Ida-Euroopas. Uued või aastas üle 18% kasvavad lennufirmad võivad teatud hulga saastekvooti saada tasuta, kuid seda vaid ühe korra. See peaks vältima nende riikide firmade karistamist, kus lennutranspordi kasutamine on praegu suhteliselt madal, selle kasv aga kiire.

Lennundusäri esindajate sõnul annab valdkond vaid väikese osa kasvuhoonegaaside koguemissioonist ja Euroopa meetmetest ei ole kasu vastava ülemaailmse kokkuleppe puudumisel.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077