15. oktoober 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Pulmakellad autotööstuses

Ettevõtted kõigis sektorites näevad praegu näguripäevi, mis sunnib püksirihma oluliselt koomale tõmbama - et vaid ellu jääda. Kui ühel hetkel on selge, et üksinda enam hakkama ei saa, tuleb võimaliku ühinemise eesmärgil vaatluse alla võtta ettevõtted enda ümber.

Nii ka autotööstuses, mille USA turgu valitsevad praeguse seisuga veel kolm võimsamat tegijat - General Motors (GM), Ford Motors ja Chrysler. Üsna pea võib selles nimekirjas ilmselt hakata korrektuure tegema.

Kuigi autotootjate grand old man GM on info avalikustamisega kitsi, levivad jutud tema potentsiaalsest ühinemisest kolmiku väikseima tegija, Chrysleriga.

GM vajab raha. Ta kaotas ainuüksi teise kvartaliga 15,5 miljardit USA dollarit, on koondanud tuhandeid töötajaid ja sulgenud tehaseid ning omakapitali numbri ees on pikk miinus.

Chrysleril, kellel eraomanduse tõttu Cerberus Capital Managementile ei lasu finantsaruannete avalikustamise kohustust, kuuldavasti raha on. Ettevõte on samamoodi koondanud tuhandeid töökohti, vähendanud tootmist ja sulgenud mitmeid tehaseid, et tasakaalustada selleaastast 25protsendilist langust autode müügis. Ilmselt just seetõttu sai omanik augusti seisuga teatada tervelt 11 miljardist dollarist Chrysleri rahareservis.

Ühinemine oleks autotööstuses erakordne sündmus, sest uus ettevõte haldaks üle 35 protsendi USA autoturust, domineerides pickup-autode, väikekaubikute ja sportautode turul. Siiski varjutab õnne pruudi ilmselt mitte piisav kaasavara ja mõlemat raputanud 15 aasta madalaimale tasemele kukkunud nõudlus. Kahe natuke katkise ettevõtte liit ei moodusta ühte tervet ja võib olemasolevaid probleeme hoopis süvendada.

GM mure ellujäämise pärast paistab olevat suur, sest suvel tegi ta ühinemispakkumise Ford Motorsile, kes pärast väikest mõtlemisaega teatas, et soovib siiski üksi hakkama saada. Arvestades kiirust, millega sündmused viimasel ajal arenevad, ja otsuste muutlikkust, ei tasuks Fordi teadet siiski liiga tõsiselt võtta. Ega temagi äri just õitsemas pole ning lisaraha teenimiseks on ta valmis ka jõuvahekordi muutma, pannes ilmselt müüki kontrollosaluse Mazda Motorsis.

Chrysleri liitumisplaanid on aga kaunis kindlad, mistõttu ta on avalikkusele mõista andnud, et kui kihlus GMga ametlikuks ei saa, on teised naitumisvõimalused Jaapanis Nissan Motorsi hõlma all või Prantsusmaal Renault'ga. "Otsime potentsiaalseid partnereid üle maailma, et avardada kasvuvõimalusi," sõnas Chrysleri pressiesindaja.

USA on selgelt kõigi oma tööstusharudega püsti hädas. Et suured autotootjad päris uppi ei lendaks ja sadu tuhandeid inimesi tööta ei jätaks, võttis USA presidendi administratsioon vastu spetsiaalselt autotööstusele suunatud abipaketi. Selle kohaselt saavad autotootjad võtta 25 miljardi dollari ulatuses föderaallaene, mis peaks aitama neil tasakaalustada keskkonnasäästlike autode ehitusega tekkinud auku bilansis.

Autotootjad pole laene veel kätte saanud. Näis, kas seegi on vaid piisake järve või aitab töösturid jalgele.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077