Raudteeblokaad muserdab vene ärimeest

Venemaal Kingissepas ja Peterburis
ekspordi-impordiga tegelev ettevõtja Vadim Fedorov on pronksiööst tuleneva
majandusblokaadi tõttu kaotanud miljoneid kroone ja ootab pikisilmi Eesti-Vene
suhete soojenemist ning raudteetranspordi taastumist.

Fedorov on kümme aastat vahendanud Eesti ja Venemaa vahel raudteitsi kaupu. Kui veel eelmise aasta esimesel poolel vedas Fedorov iga kuu Eestisse umbes sada raudteevagunit Venemaa metsamaterjali, saematerjali, väetiste ja muuga, siis tänavu juulist on raudteetransport tema jaoks täielikult lõppenud.

See tähendab, et Venemaale jääb tal iga kuu Eestist saatmata sada vagunitäit kergplokke, kuivsegusid ja muud ehitusmaterjali, mille järele ehitusturg Peterburis lausa röögib.

"Mul jäi pronksiööst tulenevate Venemaa majandussanktsioonide tõttu eelmise aasta esimestel suvekuudel saamata umbes 50 000 eurot ehk ligi 0,8 miljonit krooni kasumit," tõdeb Fedorov Tallinnas Tehnika tänaval asuvas kitsukeses büroos, kuhu on registreeritud tema Eestis vahendusega tegelev OÜ Adis Pluss.

Fedorov tõdeb, et tegelikult on ta juba aastaid olnud justkui kahe tule vahel. "Mu pikaajalised ärisuhted Eestiga ja see, et mul on Kingissepas ehitusmaterjaliladu, mida rahvas kutsub Eesti poeks, ei tekita kohalikes poliitikutes minu suhtes kõige paremaid emotsioone," tunnistab iga nädal vähemalt paar päeva Eestis viibiv Fedorov. "Samas ootan ma, et Eesti valitsus võtaks midagi ette kaubandussuhete normaliseerimiseks."

Kui tippajal tegi ta Eestis koostööd 30 firmaga, siis nüüd vaid paari-kolmega. Fedorov räägib, et kui Venemaa keelas juuli algul sisuliselt kaupade lähetamise vagunitega Eestisse, saatis ta raudteeministeeriumisse kirja. "Algul vastasid nad, et kaupade vedu on peatatud raudtee remondi tõttu," muigab Fedorov. "Seejärel vastati, et neil pole mulle vaguneid anda, ja viimaks saadeti mind üldse kuradile."

Fedorov on otsinud raudteele alternatiivseid võimalusi kaupade vahenduseks. "Vagunite saatmine Läti kaudu tõstab kauba hinda umbes viiendiku võrra ja see pole kasulik," nendib Fedorov. "Samas on ka kaupade vedu oma autodega takistatud, sest kuus suudame üle piiri edasi-tagasi liigutada vaid kuni kümme autot."

Tartumaa puidutöötlemisfirma OÜ Trives tegevjuhi Urmas Linno kinnitusel on nad tänavu Fedorovilt ostnud saematerjali tunduvalt vähem kui varasematel aastatel. "Kõik on hinna üle läbirääkimiste küsimus, sest lisaks raudteetranspordi ärakukkumisele on tõusnud ka väljamüügihinnad Venemaal," põhjendab Linno.

Jõhvis tegutseva hulgikaubandusfirma OÜ Soft-Trade ja autotranspordifirma OÜ Roni Trans juhataja Denis Ignatjevi kinnitusel on nad pärast Venemaa raudteetranspordi sulgu lõpetanud täielikult metsamaterjali ja muude kaupade impordi Venemaalt. "Kui meil õnnestub saada Läti firmade vaguneid, siis oleme nendega saatnud oma pikaajalisele partnerile Vadim Fedorovile aeg-ajalt ehitusmaterjale," räägib Ignatjev. "Ka oleme püüdnud rentida vaguneid Vene ettevõtetelt, kellel on veel Eestisse pääs vaba. See on aga äärmiselt ebapüsiv variant, sest näiteks juunis saime tellitud 60 vagunist tegelikult kaubaga teele saata vaid neli."

Vadim Fedorovi endise koostööpartneri, Kiviõlis asuva OÜ KMD Kinnisvara juhi Maksim Danilovi kinnitusel on nad leidnud Peterburis uued äripartnerid, kellele viivad ehitusmaterjalid kohale laevadega. Danilovi andmeil on nende firma saatnud juulis, augustis ja septembris ühe suure kaubalaeva Peterburi.

Vastab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transiidikomisjoni sekretär Heldur Vaher.
Mida Vadim Fedorovile soovitada? Lõpetada vahendustegevus Eestiga sootuks või vinduda edasi?
Raske on uskuda, et Eesti-Vene suhted tulevikus ei saa paraneda. Aga õige otsuse äri jätkamise või lõpetamise kohta teeb loomulikult iga ärimees ikka ise. Samas on äri lõpetada tunduvalt lihtsam kui hiljem sellega taas alustada.

Eesti-Vene suhted on keerulised ja viimasel ajal veelgi teravnenud ning see ei soosi kaubavahetust kahe riigi vahel. Praegu on meile loodud teatud takistused raudteevedudel, maanteevedudel ei jätku veolube, piiriületusel on pikad järjekorrad, rääkimata mitmesugustest ärimeestele loodud raskustest toimetamisel kohapeal.

Kas ministeerium on huvitatud, et taastuks kaubavedu Eesti ja Venemaa vahel raudteitsi? Et taastuks transiit läbi Eesti?
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on kindlasti huvitatud, et raudteeliiklus naaberriikidega, sh Venemaaga, tiheneks. Vastasel juhul ei ehitataks praegu Koidula piirijaama ega rekonstrueeritaks Tartu-Valga raudteelõiku. Ka transiit laiemas kontekstis on riigile kasulik, olenemata vastupidistest arvamustest.

Mida saaks Eesti pool teha? Kas Eestis ollakse valmis Venemaaga läbi rääkima?
Läbirääkimisi ei ole võimalik pidada ühepoolselt. On lootust, et sügisel kohtub taas Eesti-Vene transpordikomisjon, et tekkinud probleeme lahendada. See komisjon on loodud naaberriikide ministeeriumide vahel ja kahe riigi vahelisi suhteid ehk poliitikat sellel tasandil kahjuks parandada ei saa. Olukorra leevendamiseks peab mõlemas riigis leiduma poliitilist tahet.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0314564
Brasiilia reaal BRL 4,25 -0.1385627
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0357818
Filipiinide peeso PHP 59,51 0.0992397
Hiina jüaan CNY 7,70 0.051971
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.1208283
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0713516
Iisraeli seekel ILS 4,19 -0.1595314
India ruupia INR 81,15 0.325153
Indoneesia ruupia IDR 16121,19 0.2133417
Islandi kroon ISK 138,34 -0.0361298
Jaapani jeen JPY 124,03 -0.233269
Kanada dollar CAD 1,51 0.0728284
LAV rand ZAR 15,61 0.1090135
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,66 0.0352607
Malaysia ringgit MYR 4,68 -0.0064077
Mehhiko peeso MXN 21,53 0.0069685
Norra kroon NOK 9,74 0.0493259
Poola slott PLN 4,28 -0.0443687
Rootsi kroon SEK 10,25 -0.042903
Rumeenia leu RON 4,68 -0.0618706
Singapuri dollar SGD 1,54 -0.0259034
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0565291
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0522277
Tai baht THB 36,01 -0.36082
Tšehhi kroon CZK 25,53 -0.0274112
Türgi liir TRY 6,10 0.3554444
Ukraina grivna UAH 31,93 -0.1404152
Ungari forint HUF 321,38 0.0124479
USA dollar USD 1,14 -0.1316136
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.3033006
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.1346719
Vene rubla RUB 75,44 -0.1253806

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019