Raudteeblokaad muserdab vene ärimeest

Venemaal Kingissepas ja Peterburis
ekspordi-impordiga tegelev ettevõtja Vadim Fedorov on pronksiööst tuleneva
majandusblokaadi tõttu kaotanud miljoneid kroone ja ootab pikisilmi Eesti-Vene
suhete soojenemist ning raudteetranspordi taastumist.

Fedorov on kümme aastat vahendanud Eesti ja Venemaa vahel raudteitsi kaupu. Kui veel eelmise aasta esimesel poolel vedas Fedorov iga kuu Eestisse umbes sada raudteevagunit Venemaa metsamaterjali, saematerjali, väetiste ja muuga, siis tänavu juulist on raudteetransport tema jaoks täielikult lõppenud.

See tähendab, et Venemaale jääb tal iga kuu Eestist saatmata sada vagunitäit kergplokke, kuivsegusid ja muud ehitusmaterjali, mille järele ehitusturg Peterburis lausa röögib.

"Mul jäi pronksiööst tulenevate Venemaa majandussanktsioonide tõttu eelmise aasta esimestel suvekuudel saamata umbes 50 000 eurot ehk ligi 0,8 miljonit krooni kasumit," tõdeb Fedorov Tallinnas Tehnika tänaval asuvas kitsukeses büroos, kuhu on registreeritud tema Eestis vahendusega tegelev OÜ Adis Pluss.

Fedorov tõdeb, et tegelikult on ta juba aastaid olnud justkui kahe tule vahel. "Mu pikaajalised ärisuhted Eestiga ja see, et mul on Kingissepas ehitusmaterjaliladu, mida rahvas kutsub Eesti poeks, ei tekita kohalikes poliitikutes minu suhtes kõige paremaid emotsioone," tunnistab iga nädal vähemalt paar päeva Eestis viibiv Fedorov. "Samas ootan ma, et Eesti valitsus võtaks midagi ette kaubandussuhete normaliseerimiseks."

Kui tippajal tegi ta Eestis koostööd 30 firmaga, siis nüüd vaid paari-kolmega. Fedorov räägib, et kui Venemaa keelas juuli algul sisuliselt kaupade lähetamise vagunitega Eestisse, saatis ta raudteeministeeriumisse kirja. "Algul vastasid nad, et kaupade vedu on peatatud raudtee remondi tõttu," muigab Fedorov. "Seejärel vastati, et neil pole mulle vaguneid anda, ja viimaks saadeti mind üldse kuradile."

Fedorov on otsinud raudteele alternatiivseid võimalusi kaupade vahenduseks. "Vagunite saatmine Läti kaudu tõstab kauba hinda umbes viiendiku võrra ja see pole kasulik," nendib Fedorov. "Samas on ka kaupade vedu oma autodega takistatud, sest kuus suudame üle piiri edasi-tagasi liigutada vaid kuni kümme autot."

Tartumaa puidutöötlemisfirma OÜ Trives tegevjuhi Urmas Linno kinnitusel on nad tänavu Fedorovilt ostnud saematerjali tunduvalt vähem kui varasematel aastatel. "Kõik on hinna üle läbirääkimiste küsimus, sest lisaks raudteetranspordi ärakukkumisele on tõusnud ka väljamüügihinnad Venemaal," põhjendab Linno.

Jõhvis tegutseva hulgikaubandusfirma OÜ Soft-Trade ja autotranspordifirma OÜ Roni Trans juhataja Denis Ignatjevi kinnitusel on nad pärast Venemaa raudteetranspordi sulgu lõpetanud täielikult metsamaterjali ja muude kaupade impordi Venemaalt. "Kui meil õnnestub saada Läti firmade vaguneid, siis oleme nendega saatnud oma pikaajalisele partnerile Vadim Fedorovile aeg-ajalt ehitusmaterjale," räägib Ignatjev. "Ka oleme püüdnud rentida vaguneid Vene ettevõtetelt, kellel on veel Eestisse pääs vaba. See on aga äärmiselt ebapüsiv variant, sest näiteks juunis saime tellitud 60 vagunist tegelikult kaubaga teele saata vaid neli."

Vadim Fedorovi endise koostööpartneri, Kiviõlis asuva OÜ KMD Kinnisvara juhi Maksim Danilovi kinnitusel on nad leidnud Peterburis uued äripartnerid, kellele viivad ehitusmaterjalid kohale laevadega. Danilovi andmeil on nende firma saatnud juulis, augustis ja septembris ühe suure kaubalaeva Peterburi.

Vastab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transiidikomisjoni sekretär Heldur Vaher.
Mida Vadim Fedorovile soovitada? Lõpetada vahendustegevus Eestiga sootuks või vinduda edasi?
Raske on uskuda, et Eesti-Vene suhted tulevikus ei saa paraneda. Aga õige otsuse äri jätkamise või lõpetamise kohta teeb loomulikult iga ärimees ikka ise. Samas on äri lõpetada tunduvalt lihtsam kui hiljem sellega taas alustada.

Eesti-Vene suhted on keerulised ja viimasel ajal veelgi teravnenud ning see ei soosi kaubavahetust kahe riigi vahel. Praegu on meile loodud teatud takistused raudteevedudel, maanteevedudel ei jätku veolube, piiriületusel on pikad järjekorrad, rääkimata mitmesugustest ärimeestele loodud raskustest toimetamisel kohapeal.

Kas ministeerium on huvitatud, et taastuks kaubavedu Eesti ja Venemaa vahel raudteitsi? Et taastuks transiit läbi Eesti?
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on kindlasti huvitatud, et raudteeliiklus naaberriikidega, sh Venemaaga, tiheneks. Vastasel juhul ei ehitataks praegu Koidula piirijaama ega rekonstrueeritaks Tartu-Valga raudteelõiku. Ka transiit laiemas kontekstis on riigile kasulik, olenemata vastupidistest arvamustest.

Mida saaks Eesti pool teha? Kas Eestis ollakse valmis Venemaaga läbi rääkima?
Läbirääkimisi ei ole võimalik pidada ühepoolselt. On lootust, et sügisel kohtub taas Eesti-Vene transpordikomisjon, et tekkinud probleeme lahendada. See komisjon on loodud naaberriikide ministeeriumide vahel ja kahe riigi vahelisi suhteid ehk poliitikat sellel tasandil kahjuks parandada ei saa. Olukorra leevendamiseks peab mõlemas riigis leiduma poliitilist tahet.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0.0679348
Brasiilia reaal BRL 4,81 0.1291129
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.005114
Filipiinide peeso PHP 63,71 0.0502505
Hiina jüaan CNY 8,06 0.0521551
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.0348705
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0040432
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0619254
India ruupia INR 85,39 0.0515548
Indoneesia ruupia IDR 17463,47 0.0510468
Islandi kroon ISK 130,24 -0.0383759
Jaapani jeen JPY 132,54 0.0452899
Kanada dollar CAD 1,52 0.0065716
LAV rand ZAR 16,87 -0.0065206
Lõuna-Korea vonn KRW 1313,70 -0.0623802
Malaysia ringgit MYR 4,85 0.0742636
Mehhiko peeso MXN 22,29 0.0538604
Norra kroon NOK 9,56 0.0041834
Poola slott PLN 4,30 0.0675345
Rootsi kroon SEK 10,34 0.0164509
Rumeenia leu RON 4,65 0.0021489
Singapuri dollar SGD 1,61 0.074813
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.1005587
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0176523
Taani kroon DKK 7,46 0.0080458
Tai baht THB 38,09 0.0202203
Tšehhi kroon CZK 25,59 -0.0351604
Türgi liir TRY 7,23 0.110788
Ukraina grivna UAH 33,00 0.0509356
Ungari forint HUF 323,37 -0.0061845
USA dollar USD 1,18 0.0510812
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 0.1584786
Valgevene rubla BYN 2,44 0.049128
Vene rubla RUB 77,37 -0.0111136

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018