Teder: sõidupiiranguga rikkus riik põhiseadust

Õiguskantsler Indrek Tederi hinnangul
rikkus maanteeamet mullu detsembris Tallinna-Tartu maanteel reedeti üle
12meetristele sõidukitele ja autorongidele kellaajalist sõidupiirangut
kehtestades põhiseadust.

"Praegu puudub põhiseaduse nõuetele vastav volitusnorm, mis lubaks maanteeametil keelata üle 12 meetri pikkuste sõidukite liiklust riigimaantee kindlatel kilomeetritel teatud osal ööpäevast," selgitas Teder Äripäevale.

Kui õiguslikult korrektne volitusnorm eksisteeriks, võiks maanteeamet volituse piire ja haldusmenetluse põhimõtteid arvestades Tederi hinnangul sõidupiiranguid kehtestada.

Kui maanteeamet kehtestaks Eesti ühel olulisemal magistraalil sügisest raskeveokitele taas sõidupiirangu, rikuks amet õiguskantsleri arvates põhiseadust.

"Kui selleks ei ole eelnevalt kehtestatud volitusnormi, on minu soovitus ettevõtjatele vaidlustada maanteeameti otsus halduskohtus," märkis Teder. Teisisõnu võivad sohvrid piirangut eirata. Kui politsei vedajat väidetava rikkumise eest karistab, võib trahvi saanu halduskohtusse pöörduda, kus firma suure tõenäosusega riigi seljatab ning karistusest pääseb, kuna põhiseadus on ülimuslik.

Teder palus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile saadetud märgukirjas vastata talle hiljemalt 15. septembriks, kas ja kuidas ministeerium piirangut seadustada plaanib.

"Sõidupiirangute kehtestamine võib olla liiklusohutuse seisukohast vajalik. Rõhutan, et igasugune isikute põhiseaduslike õiguste ja vabaduste piiramine, ka inimeste tervise ja turvalisuse huvides, saab toimuda ainult õiguslikult korrektsetel alustel," lisas Teder.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri arvates ei rikkunud maanteeamet piirangut kehtestades põhiseadust.

"Maanteeametil olid teeseadusest ja liiklusseadusest tulenevad volitusnormid piisavad," usub Tatter.

Tatteri sõnul kaalub ministeerium selge ja täpse volitusnormi väljatöötamist. "Praegu on menetlemisel uue liiklusseaduse eelnõu, mis on läbinud ministeeriumite kooskõlastusringi. Justiitsministeeriumi märkuste läbivaatamise käigus on võimalik sama eelnõu koosseisus täpsustada ka maanteeameti volitusnormi," lootis Tatter.

Eesti ühe suurema veofirma DSV Transpordi juhataja Jaan Lepa sõnul on õiguskantsleri arvamus väga huvitav.

"Ise ei ole teemale selle nurga alt kunagi osanud vaadata. Endiselt arvame, et ametlikul tööajal on Eesti suurimale magistraalile piirangute seadmine arusaamatu. Suurte autode suunamine väiksematele teedele on veelgi ohtlikum," on Lepp veendunud.

Ta ei kavatse siiski midagi ette võtta, kui maanteeamet sõidupiirangu taas kehtestab. "Mingeid aktsioone küll ei plaani. Pigem oleme lihtsalt kurvad, et selget mõtlemist nii vähe on," ohkas Lepp.

Kui suure rahalise kahju kevadtalvine piirang tõi, pole DSV Transport Lepa sõnul välja arvutanud. "Pigem on kulud Eesti riigil selle piirangu haldamisel," kahtlustas Lepp.

Maanteamet ei ole veopiirangu kehtestamisega põhiseadust rikkunud, ütles maanteeameti peaspetsialist Tiina Reismann.

Reismanni sõnul austavad nad nii õiguskantsleri kui ka Tallinna-Tartu maantee kasutajate hinnanguid.

Ameti koostatud analüüsi järgi muutis raskeveokitele kehtestatud piirang liiklust sujuvamaks ning kergitas keskmist sõidukiirust, halvendamata liiklusolukorda Tallinna-Tartu maanteel ja teistel teedel.

"Maanteeamet ei pea end põhiseaduse rikkujaks," lisas Reismann.

Peaspetsialisti sõnul peavad nad sõidupiirangut vajalikuks. "Ekspertide soovituste järgi lüheneks reedese piirangu kehtimise kellaaeg 15-20. Pikkade sõidukite liiklust Imavere-Põltsamaa teelõigul ei piirataks aga üldse," ütles ta.

Piirang jõustuks taas 1. oktoobril ja katkeks järgmise aasta 1. aprillil.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.0955901
Brasiilia reaal BRL 4,43 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,97 -0.113048
Hiina jüaan CNY 7,85 -0.0878108
Hongkongi dollar HKD 8,95 0
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0148154
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.0356278
India ruupia INR 79,62 -0.3217608
Indoneesia ruupia IDR 16678,50 0.2056564
Islandi kroon ISK 123,82 -0.0080756
Jaapani jeen JPY 126,41 0.0870942
Kanada dollar CAD 1,50 -0.1401869
LAV rand ZAR 16,32 -0.6851482
Lõuna-Korea vonn KRW 1289,45 -0.5015626
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.1221629
Mehhiko peeso MXN 21,76 -0.2292905
Norra kroon NOK 9,54 -0.0314495
Poola slott PLN 4,30 -0.0093036
Rootsi kroon SEK 10,39 -0.0605763
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0064436
Singapuri dollar SGD 1,57 -0.0955962
Suurbritannia nael GBP 0,89 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0617829
Taani kroon DKK 7,45 0.001342
Tai baht THB 38,00 -0.1201187
Tšehhi kroon CZK 25,74 -0.0931713
Türgi liir TRY 7,88 0.6466702
Ukraina grivna UAH 31,20 0
Ungari forint HUF 322,78 -0.0526397
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.3634266
Valgevene rubla BYN 2,35 -0.0255624
Vene rubla RUB 77,04 -0.3435666

Valdkonna töökuulutused