Teder: sõidupiiranguga rikkus riik põhiseadust

Õiguskantsler Indrek Tederi hinnangul
rikkus maanteeamet mullu detsembris Tallinna-Tartu maanteel reedeti üle
12meetristele sõidukitele ja autorongidele kellaajalist sõidupiirangut
kehtestades põhiseadust.

"Praegu puudub põhiseaduse nõuetele vastav volitusnorm, mis lubaks maanteeametil keelata üle 12 meetri pikkuste sõidukite liiklust riigimaantee kindlatel kilomeetritel teatud osal ööpäevast," selgitas Teder Äripäevale.

Kui õiguslikult korrektne volitusnorm eksisteeriks, võiks maanteeamet volituse piire ja haldusmenetluse põhimõtteid arvestades Tederi hinnangul sõidupiiranguid kehtestada.

Kui maanteeamet kehtestaks Eesti ühel olulisemal magistraalil sügisest raskeveokitele taas sõidupiirangu, rikuks amet õiguskantsleri arvates põhiseadust.

"Kui selleks ei ole eelnevalt kehtestatud volitusnormi, on minu soovitus ettevõtjatele vaidlustada maanteeameti otsus halduskohtus," märkis Teder. Teisisõnu võivad sohvrid piirangut eirata. Kui politsei vedajat väidetava rikkumise eest karistab, võib trahvi saanu halduskohtusse pöörduda, kus firma suure tõenäosusega riigi seljatab ning karistusest pääseb, kuna põhiseadus on ülimuslik.

Teder palus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile saadetud märgukirjas vastata talle hiljemalt 15. septembriks, kas ja kuidas ministeerium piirangut seadustada plaanib.

"Sõidupiirangute kehtestamine võib olla liiklusohutuse seisukohast vajalik. Rõhutan, et igasugune isikute põhiseaduslike õiguste ja vabaduste piiramine, ka inimeste tervise ja turvalisuse huvides, saab toimuda ainult õiguslikult korrektsetel alustel," lisas Teder.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri arvates ei rikkunud maanteeamet piirangut kehtestades põhiseadust.

"Maanteeametil olid teeseadusest ja liiklusseadusest tulenevad volitusnormid piisavad," usub Tatter.

Tatteri sõnul kaalub ministeerium selge ja täpse volitusnormi väljatöötamist. "Praegu on menetlemisel uue liiklusseaduse eelnõu, mis on läbinud ministeeriumite kooskõlastusringi. Justiitsministeeriumi märkuste läbivaatamise käigus on võimalik sama eelnõu koosseisus täpsustada ka maanteeameti volitusnormi," lootis Tatter.

Eesti ühe suurema veofirma DSV Transpordi juhataja Jaan Lepa sõnul on õiguskantsleri arvamus väga huvitav.

"Ise ei ole teemale selle nurga alt kunagi osanud vaadata. Endiselt arvame, et ametlikul tööajal on Eesti suurimale magistraalile piirangute seadmine arusaamatu. Suurte autode suunamine väiksematele teedele on veelgi ohtlikum," on Lepp veendunud.

Ta ei kavatse siiski midagi ette võtta, kui maanteeamet sõidupiirangu taas kehtestab. "Mingeid aktsioone küll ei plaani. Pigem oleme lihtsalt kurvad, et selget mõtlemist nii vähe on," ohkas Lepp.

Kui suure rahalise kahju kevadtalvine piirang tõi, pole DSV Transport Lepa sõnul välja arvutanud. "Pigem on kulud Eesti riigil selle piirangu haldamisel," kahtlustas Lepp.

Maanteamet ei ole veopiirangu kehtestamisega põhiseadust rikkunud, ütles maanteeameti peaspetsialist Tiina Reismann.

Reismanni sõnul austavad nad nii õiguskantsleri kui ka Tallinna-Tartu maantee kasutajate hinnanguid.

Ameti koostatud analüüsi järgi muutis raskeveokitele kehtestatud piirang liiklust sujuvamaks ning kergitas keskmist sõidukiirust, halvendamata liiklusolukorda Tallinna-Tartu maanteel ja teistel teedel.

"Maanteeamet ei pea end põhiseaduse rikkujaks," lisas Reismann.

Peaspetsialisti sõnul peavad nad sõidupiirangut vajalikuks. "Ekspertide soovituste järgi lüheneks reedese piirangu kehtimise kellaaeg 15-20. Pikkade sõidukite liiklust Imavere-Põltsamaa teelõigul ei piirataks aga üldse," ütles ta.

Piirang jõustuks taas 1. oktoobril ja katkeks järgmise aasta 1. aprillil.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 -0.187472
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,67 -0.531191
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.528027
Hongkongi dollar HKD 9,19 -0.582973
Horvaatia kuna HRK 7,50 -0.074582
Iisraeli seekel ILS 4,11 -0.495935
India ruupia INR 76,63 -0.563185
Indoneesia ruupia IDR 15926,00 -0.648783
Islandi kroon ISK 124,23 -0.277746
Jaapani jeen JPY 133,74 0.247367
Kanada dollar CAD 1,49 0.424407
LAV rand ZAR 16,08 0.573601
Lõuna-Korea vonn KRW 1333,60 -0.246839
Malaysia ringgit MYR 4,98 -0.539471
Mehhiko peeso MXN 22,37 0.389923
Norra kroon NOK 9,41 0.071805
Poola slott PLN 4,24 0.009445
Rootsi kroon SEK 9,62 -0.153953
Rubla RUB 67,72 -0.22248
Rumeenia leu RON 4,60 -0.008698
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.26121
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.737376
Šveitsi frank CHF 1,16 0.245409
Taani kroon DKK 7,44 -0.020823
Tai baht THB 39,06 -0.484076
Tšehhi kroon CZK 25,68 -0.182722
Türgi liir TRY 4,33 0.020812
Ukraina grivna UAH 31,39 -0.497044
Ungari forint HUF 307,96 0.058483
USA dollar USD 1,18 -0.568627
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.310078
Valgevene rubla BRL 3,76 0.1918
Valgevene rubla BYN 23208,00 -0.103305

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017