Peale makstud hinnaga kütust kulub rohkem

Peaaegu kogu maailma naftatarbimise kasvu
annavad siseturul kütuse hinda riiklikult subsideerivad maad, toetatud hind aga
ei innusta sealseid tarbijaid vedelkütust kokku hoidma ning ahelreaktsioonina
kerkivad nii tarbimine, hinnad kui vajalikud toetussummad.

Naftafirma BP energiaturu analüüsi järgi andsid 2007.a. maailma naftatarbimise kasvust 96% koduturu hinda subsideerivad riigid, tarbimise kasv on aga aidanud kaasa uutele hinnarekorditele, kirjutas täna New York Times. Indoneesias maksab nii diisli kui bensiini liiter tarbijale umbes kuus krooni. Kui valitsus kavandas kevadel hinna mõõdukat tõstmist, tuli rahulolematu rahvas tänavatele. Mehhikost India ja Hiinani maksavad inflatsiooni ja tänavaproteste pelgavad valitsused energiale peale hiigelsummasid, eriti diislikütusele. Ainuüksi Hiinas on see summa tänavu 40 mld dollarit, eelmisel aastal oli vaid 22 mld dollarit. Teisel kohal on tänavu Indoneesia 20 mld dollariga.

NYT andmeil tarbitakse maailmas päevas 608000 barrelit mõõdukalt subsideeritud hinnaga naftatooteid, 343000 barrelit saab suuri subsiidiume, seevastu vaid 242000 barreli tarbimine on mõõdukalt maksustatud. Viimase numbri hulka kuulub oma kütuseaktsiisiga ka Eesti. Kui subsiidiumita riikides viib nafta kerkinud hind nõudluse stabiliseerumisele või langusele, siis peale makstud hinnaga maades tõuseb tarbimine endiselt oluliselt.

"Mind teeb murelikuks asjaolu, et mõned riigid subsideerivad taolise toote nagu bensiin ostmist, mis viib sellele, et nõudluse suurus ei pane turgu end kohandama nii ruttu, kui meile meeldiks," rääkis 15. juulil president Bush. Maailma naftaturu suurim küsimus võib praegu olla, kui kaua veel jaksavad riigid oma tarbijaile kallist raha peale maksta. Kui küllalt riike asuks rahvalt küsima nafta õiget hinda, aeglustuks paljude majandusspetsialistide hinnangul nõudluse kasv ja see viiks hinnalangusele. Siiski tähendab Hiina ja teiste rahvarikaste riikide pikaajaline majanduslik tõus, et nafta hinna langus mõne aasta tagusele tasemele pole enam tõenäoline.

Hiina tõstis siseturul bensiini ja diisli hinda 21. juunil, ehkki maailmaturu tasemest jäi see ikka allapoole. Minutitega langes naftabarreli hind peale seda uudist nelja dollari võrra lootuses, et Hiina nõudlus jääb vaiksemaks. Indoneesias kulutab riik energiasubsiidiumidele kuus korda rohkem raha kui investeeringutele põllumajandusse. Poliitilised kaalutlused ja mure inflatsiooni pärast hoiavad mitmeid riike tagasi subsideerimist lõpetamast. Analüütikute hinnangul väheneks näiteks Indoneesias pealemaksmise lõpetamisel naftatarbimine viiendiku võrra. Malaisia valitsus kutsus juuni algul välja avalikkuse raevu, kui tõstis bensiini hinda 40%, peaminister pidi tagasi astuma. Enne hinnatõusu kulus riigis kütuse subsideerimisele maailmarekordiline 7,5% SKP-st. Kuna nii Indoneesias kui Indias on tulekul valimised, muudab see subsiidiumide edasise vähendamise lähiajal vähetõenäoseks. Suurtel naftaeksportijail nagu Saudi Araabia on aga raha praegu nii palju, et võivad vabalt kiirelt kasvavale kodusele tarbimisele peale maksta.

Probleemi naftaga Aasias süvendab sealse naftatootmise mahu langus, mille tulemusena võistlevad sealsed maad üha enam Läänega nafta impordil Lähis-Idast ja Aafrikast. Varasem eksportija Indoneesia veab alates 2004.a. naftat rohkem ise sisse, alates 1995.a. on oma maa toodang langenud 40% ja riik plaanib selle aasta lõpul OPEC-ist lahkuda.

Aasias on subsideerimise määrades eelistatud bensiinile diislit. Valitsused näevad veoautode ja laevade vajadust diisli järele ning nende kütusest sõltuva veohinna mõju tarbekaupade hinnale. Diisli nõudlus seal kasvab ja avaldab oma mõju selle hinnale ka mujal maailmas. Sama kasvatav mõju diisli hinnale on olnud seda tarvitavate autode tootmise eeliskasv.

Odavaim kütus mitmeis Aasia maades on aga petrooleum, mille abil vaeseimad inimesed süüa valmistavad. India riik pakub neile seda hinnaga 2.50 krooni liiter. Kui hinda tõsta, peaks inimesed puudega pliiti kütma, seda ressurssi aga miljardiriigis Indias ei jätku.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.2147549
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0702149
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0306717
Filipiinide peeso PHP 59,93 0.4188868
Hiina jüaan CNY 7,72 0.0712712
Hongkongi dollar HKD 8,94 0.0839367
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0376911
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1070511
India ruupia INR 81,08 0.1729612
Indoneesia ruupia IDR 16155,22 0.0349235
Islandi kroon ISK 137,68 0.0581395
Jaapani jeen JPY 124,77 0.2571314
Kanada dollar CAD 1,51 -0.026448
LAV rand ZAR 15,75 0.7645798
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,52 0.0446027
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0213456
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.4035311
Norra kroon NOK 9,73 -0.1324422
Poola slott PLN 4,29 0.1072911
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.1965898
Rumeenia leu RON 4,69 0.0021307
Singapuri dollar SGD 1,55 0.136028
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.4560483
Šveitsi frank CHF 1,13 0.035317
Taani kroon DKK 7,46 -0.0616044
Tai baht THB 36,16 -0.0243277
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0234889
Türgi liir TRY 6,11 0.3466005
Ukraina grivna UAH 31,90 -0.0191172
Ungari forint HUF 318,64 -0.2348226
USA dollar USD 1,14 0.0702062
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0950175
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.0081746
Vene rubla RUB 75,68 0.1569589

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019