21. juuli 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Nafta hind neelas aastaga miljardeid

Sel suvel tuleb paratamatult tõdeda, et mullusel heinakuul oli rohi rohelisem ja taevas sinisem, sest aastaga toimunud kütusehindade tõus on Eesti tarbijate ja ettevõtete rahakotist neelanud ligi 10 miljardit krooni.

Lähtudes eelmise aasta tarbimismahtudest, on viimase 12 kuu peamiste kütuseliikide hinnatõus kasvatanud Eesti majanduse kulusid 9,32 miljardi krooni võrra. See on ühe Eesti inimese kohta veidi üle 6900 krooni. Arvatavasti on see näitaja veelgi suurem, sest arvestusest jäid välja vähem tarbitavad kütuseliigid.

Toorainebörsidel üle 146 dollari kerkinud naftabarreli hind annab end kõige selgemini tunda autokütuse hindades. Kui eelmisel suvel sai 95E bensiiniliitri kätte 14,40 krooni eest, siis nüüd juuli alguses tuli automaattanklas maksta 18,25 krooni. Bensiini hinna rohkem kui 4kroonist tõusu edestab aga kolmandiku kallinenud diislikütus.

Sama suurusjärgu võrra on tõusnud lennukikütuse hind. Laevakütuseks kasutatav masuut kergitas tooraineturul aastaga hinda aga pea poole võrra. Liiter kerget kütteõli maksis aasta tagasi 8 krooni, nüüd 14,20 krooni.

Tallinna Autobussikoondise (TAK) finantsjuhi Jüri Nõmmsalu hääletoonist võib aimata, et diislikütuse hinna karm tõus on ettevõttele kõike muud kui meeldiv. TAKi 360 bussi joovad aastas 11 miljonit liitrit diislikütust. "Kui kütus mitukümmend protsenti kallim on, siis on ju selge, mismoodi see meid mõjutab - raha on juurde vaja," ütleb Nõmmsalu ja lisab, et kui kütusehind ei lange, vajab TAK selleks järgmisel aastal 20 miljonit lisakrooni.

Estonian Air, kelle eelmise aasta kahjum oli 52 miljonit, peab samuti majandusraskuste üheks peamiseks põhjuseks kütusehinna ootamatut kasvu. Firma presidendi Andrus Aljase sõnul on kütusehind suurim kulusisend ja seetõttu kogu lennunduses kuum teema.

Selle tõusu püütakse kompenseerida piletihindade tõstmise või kütuse lisatasu piletihinna eraldi osana kehtestamisega, samuti vähendatakse lende madala tulukusega liinidel.

Naftahinnal on oluline mõju gaasi hinna kujunemisele. Eesti Gaasi juhatuse liige Raul Kotov selgitab, et kuna gaas on oluline osaline kütuseturul, ostetakse ja müüakse gaasi üle maailma hinnavalemiga, mis arvestab konkureerivate kütuste hindu. Eesti jaoks on hinnavalemis sees nii raske ja kerge kütteõli hind kui ka dollari kurss krooni suhtes.

Kotovi sõnul on gaasi impordi hind praegu on 101 protsenti kallim kui aasta eest. Selle peamine põhjus on just nafta hinna tõus. Tarbija jaoks on suurem maagaasi hinnatõus alles ees.

Eesti Energia tootearenduse ja halduse osakonnajuhataja Jüri Johannsoni sõnul mõjutab elektrienergia tootmishinda naftahinna tõus transpordikulude kasvu kaudu. Samuti kasutatakse elektrienergia tootmisel maagaasi ning katelde sissekütmiseks kütteõli.

Juuli alguses toimunud elektri kilovatt-tunni hinna tõusu eel räägiti eelkõige 5protsendilisest hinnatõusust, kuid aastaga on kulutused elektrile kasvanud pea kaks korda.

"Ei, ma ei prognoosi midagi. Me põhimõtteliselt prognoose ei tee," ütleb Neste Eesti ASi juht Indrek Kaju vastuseks küsimusele, mis suunas võiks autokütuse hind tulevikus liikuda.

Varem on Kaju ajakirjandusele öelnud, et energia eest tuleb tulevikus üha rohkem maksta, sest raha muutub iga päevaga ühe odavamaks.ASi Eesti Statoil turundusspetsialist Diana Vinnikova vastab samale küsimusele, et kuna vastused eeldavad spekuleerimist, ei saa ta neile vastata. "Keegi ei oska vastata, millised on hinnad paari kuu pärast, rääkimata järgmisest aastast," lausub Vinnikova.

Kõrgete hindade üle on muret tundmas ka OPEC ning olukorra parandamiseks on Saudi Araabia tõstnud tootmismahte. Kuigi tegemist oli marginaalse suurendamisega, on see ometi signaal, et kardetakse globaalse majanduse jahtumist, mis omakorda langetaks nõudlust nafta järele. OPECile oleks kasulikum pigem stabiilne naftatarbimine madalama hinna juures kui kõrgem hind koos väheneva tarbimisega.

Eeltoodu põhjal usume, et nafta hind on peagi läbi tegemas korrektsiooni. Viimaste päevade müügihuvi ning suured päevasisesed hinnaliikumised pigem toetavad seda versiooni. Kuigi nädala kestnud langusperioodi järel võib oodata lühiajalist ostuhuvi, siis arvatavasti taastub seejärel müügisurve.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077