Nafta hind neelas aastaga miljardeid

Sel suvel tuleb paratamatult tõdeda, et
mullusel heinakuul oli rohi rohelisem ja taevas sinisem, sest aastaga toimunud
kütusehindade tõus on Eesti tarbijate ja ettevõtete rahakotist neelanud ligi 10
miljardit krooni.

Lähtudes eelmise aasta tarbimismahtudest, on viimase 12 kuu peamiste kütuseliikide hinnatõus kasvatanud Eesti majanduse kulusid 9,32 miljardi krooni võrra. See on ühe Eesti inimese kohta veidi üle 6900 krooni. Arvatavasti on see näitaja veelgi suurem, sest arvestusest jäid välja vähem tarbitavad kütuseliigid.

Toorainebörsidel üle 146 dollari kerkinud naftabarreli hind annab end kõige selgemini tunda autokütuse hindades. Kui eelmisel suvel sai 95E bensiiniliitri kätte 14,40 krooni eest, siis nüüd juuli alguses tuli automaattanklas maksta 18,25 krooni. Bensiini hinna rohkem kui 4kroonist tõusu edestab aga kolmandiku kallinenud diislikütus.

Sama suurusjärgu võrra on tõusnud lennukikütuse hind. Laevakütuseks kasutatav masuut kergitas tooraineturul aastaga hinda aga pea poole võrra. Liiter kerget kütteõli maksis aasta tagasi 8 krooni, nüüd 14,20 krooni.

Tallinna Autobussikoondise (TAK) finantsjuhi Jüri Nõmmsalu hääletoonist võib aimata, et diislikütuse hinna karm tõus on ettevõttele kõike muud kui meeldiv. TAKi 360 bussi joovad aastas 11 miljonit liitrit diislikütust. "Kui kütus mitukümmend protsenti kallim on, siis on ju selge, mismoodi see meid mõjutab - raha on juurde vaja," ütleb Nõmmsalu ja lisab, et kui kütusehind ei lange, vajab TAK selleks järgmisel aastal 20 miljonit lisakrooni.

Estonian Air, kelle eelmise aasta kahjum oli 52 miljonit, peab samuti majandusraskuste üheks peamiseks põhjuseks kütusehinna ootamatut kasvu. Firma presidendi Andrus Aljase sõnul on kütusehind suurim kulusisend ja seetõttu kogu lennunduses kuum teema.

Selle tõusu püütakse kompenseerida piletihindade tõstmise või kütuse lisatasu piletihinna eraldi osana kehtestamisega, samuti vähendatakse lende madala tulukusega liinidel.

Naftahinnal on oluline mõju gaasi hinna kujunemisele. Eesti Gaasi juhatuse liige Raul Kotov selgitab, et kuna gaas on oluline osaline kütuseturul, ostetakse ja müüakse gaasi üle maailma hinnavalemiga, mis arvestab konkureerivate kütuste hindu. Eesti jaoks on hinnavalemis sees nii raske ja kerge kütteõli hind kui ka dollari kurss krooni suhtes.

Kotovi sõnul on gaasi impordi hind praegu on 101 protsenti kallim kui aasta eest. Selle peamine põhjus on just nafta hinna tõus. Tarbija jaoks on suurem maagaasi hinnatõus alles ees.

Eesti Energia tootearenduse ja halduse osakonnajuhataja Jüri Johannsoni sõnul mõjutab elektrienergia tootmishinda naftahinna tõus transpordikulude kasvu kaudu. Samuti kasutatakse elektrienergia tootmisel maagaasi ning katelde sissekütmiseks kütteõli.
Juuli alguses toimunud elektri kilovatt-tunni hinna tõusu eel räägiti eelkõige 5protsendilisest hinnatõusust, kuid aastaga on kulutused elektrile kasvanud pea kaks korda.

"Ei, ma ei prognoosi midagi. Me põhimõtteliselt prognoose ei tee," ütleb Neste Eesti ASi juht Indrek Kaju vastuseks küsimusele, mis suunas võiks autokütuse hind tulevikus liikuda.
Varem on Kaju ajakirjandusele öelnud, et energia eest tuleb tulevikus üha rohkem maksta, sest raha muutub iga päevaga ühe odavamaks.
ASi Eesti Statoil turundusspetsialist Diana Vinnikova vastab samale küsimusele, et kuna vastused eeldavad spekuleerimist, ei saa ta neile vastata. "Keegi ei oska vastata, millised on hinnad paari kuu pärast, rääkimata järgmisest aastast," lausub Vinnikova.

Kõrgete hindade üle on muret tundmas ka OPEC ning olukorra parandamiseks on Saudi Araabia tõstnud tootmismahte. Kuigi tegemist oli marginaalse suurendamisega, on see ometi signaal, et kardetakse globaalse majanduse jahtumist, mis omakorda langetaks nõudlust nafta järele. OPECile oleks kasulikum pigem stabiilne naftatarbimine madalama hinna juures kui kõrgem hind koos väheneva tarbimisega.

Eeltoodu põhjal usume, et nafta hind on peagi läbi tegemas korrektsiooni. Viimaste päevade müügihuvi ning suured päevasisesed hinnaliikumised pigem toetavad seda versiooni. Kuigi nädala kestnud langusperioodi järel võib oodata lühiajalist ostuhuvi, siis arvatavasti taastub seejärel müügisurve.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,55 0.1945021
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.4208299
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0613434
Filipiinide peeso PHP 61,37 0.171381
Hiina jüaan CNY 7,48 0.4378954
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.4113876
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0284191
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.45845
India ruupia INR 78,89 -0.0240796
Indoneesia ruupia IDR 16380,94 -0.3833622
Islandi kroon ISK 123,61 0
Jaapani jeen JPY 128,02 0.4708837
Kanada dollar CAD 1,52 0.5096638
LAV rand ZAR 14,55 0.1458849
Lõuna-Korea vonn KRW 1255,01 0.0534145
Malaysia ringgit MYR 4,66 0.4465538
Mehhiko peeso MXN 22,79 0.147199
Norra kroon NOK 9,54 0.2828988
Poola slott PLN 4,30 -0.2411426
Rootsi kroon SEK 10,22 -0.1124145
Rumeenia leu RON 4,62 -0.1643385
Singapuri dollar SGD 1,57 0.2432
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3429355
Šveitsi frank CHF 1,16 0.6505334
Taani kroon DKK 7,45 -0.0322204
Tai baht THB 37,39 0.6408824
Tšehhi kroon CZK 25,68 -0.1439017
Türgi liir TRY 5,43 -1.0191803
Ukraina grivna UAH 30,58 0.4206468
Ungari forint HUF 318,68 -0.1754166
USA dollar USD 1,17 0.4206009
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.0297336
Valgevene rubla BYN 2,35 0.5095923
Vene rubla RUB 72,71 0.3531721

Valdkonna töökuulutused