Kas EL keerab selja biokütustele?

Biokütuste vastane kriitikatorm võib lõpuks
ometi hakata ka mõju avaldama. Isegi kui Euroopa Komisjon jääb truuks oma
eesmärgile suurendada biokütuste kasutamist, ei ole teised
kindlad.NäiteksEuroopa Parlament üritab asja pidurdada.

Jaanuaris paistis Euroopa Liidu biokütuste poliitika selge. Euroopa Komisjoni otsuse järgi peaks aastaks 2020 olema 10% Euroopa Liidus sõidukites kasutatavatest mootorikütustest biokütused või muud taastuvad energiaallikad. See oli kaugeleulatuv plaan, mis loodi 2007. aastal eesmärgiga vähendada Euroopas liiklusest tekkinud kasvuhoonegaase, kirjutas Charles Hawley Der Spiegelis.

Nüüd aga plaanib EL astuda esimesi samme eemale sellest kunagi keskkonnaeliksiiriks peetud lahendusest. Sellel nädalavahetusel ütles Prantsuse keskkonnaminister Jean-Louis Borloo mitteametlikul kohtumisel oma kolleegidega teistest EL liikmesriikidest Pariisis, et mitte kõik 10% ei pea tulema biokütusest. „Me tuletasime endile meelde, et (kliimategevuse ja taastuva energia pakett) annab ka võimaluse kasutada sõidukites gaasi, elektrit või vesinikku,“ ütles Borloo, „taastuv ei tähenda ainult biokütuseid.“

Saksamaa asemajandusminister Jochen Homann läks veegi kaugemale: „Me peame otsustama, ka me jätame selle kvoodi või mitte. Seda võidakse muuta.“

See muutus tuleb biokütustevastase kriitikatormi tugevnemisest. Kuude kaupa on paljud keskkonnaaktivistid kritiseerinud seda taimedest ja põllumaadel kasvatatud viljast tehtud kütust, kuna see annab keskkonnale ainult väikese kasu. Biokütuste suur äri aga julgustab mõnede arvates arengumaade talunikkevihmametsi maha võtmaja peedirabasid kuivatama hävitades nende võimet eemaldada atmosfäärist liigset CO2.

Biokütused võivad suurel määral mõjutada praegu toimuvat dramaatilist toiduhindade tõusu. Eelmisel nädalal The Guardianile lekkinud Maailmapanga raport väidab isegi, et toiduhindade tõusust 75% võib panna biokütuste arvele.

Aga kas Euroopa Liit tegelikult ka plaanib suuremat muudatust selles vallas? Euroopa energiavoliniku esindaja Ferran Tarradellas Espuny sõnadekohaselt pole midagi muutnud. Vastates Bordoo ootamatule avameelsusele ütles ta Spiegel Online`le: “Me pole kunagi tahtnud keskenduda biokütustele teiste lahenduste arvelt.“

Arvestades teiste tehnoloogiate keerukusega – elektriautod, vesinikuga töötavad autod ja muud – on siiski tõenäoline, et biokütused jäävad veel Euroopas sõidukites kasutatavate taastuvate kütuste nimekirja tippu,selgitasta. „On tõsi, et oleme suure kriitika all,“ jätkas ta, „aga praegusel ajahetkel ei ole tõendid sellised, et me peaksime üle vaatama oma biokütuste poliitika.“

On palju inimesi, kes on teisel arvamusel. Keskkonnakaitsegrupid hakkasid ründama ELi pühendumust biokütustele juba enne kui jaanuaris sõlmitud lepingu tintoli kuivanud. Kui arvestada ka väetist, mida kasutatakse paljude biokütuste kasvatamisel, vihmametsade hävitamist ja teisi keskkonnaprobleeme ning lisades veel transpordikulud võib väita, et biokütuste kasutamine ei vähenda üldse süsinikuühendite õhkupaiskamist vaid hoopis vastupidi – need võivad veel rohkem kahju teha kui traditsioonilised fossiilsed kütused seda teha saaksid.

Varsti aga ei ole enam ainult keskkonnaaktivistid need, kes lähevad taimedest saadud kütuste kallale. Aprillis ütlesid nii OECD kui ka ELi oma teaduslik nõuandeorgan Spiegel Online`le, et EL peaks muutma oma seisukohta biokütuste suhtes. ÜRO toiduga tegelev eriraportöör Jean Ziegler nimetas biokütuseid „kuriteoks inimkonna vastu“, pidades sellega silmas just toiduhindade tõusu.

Aga isegi kui Euroopa Komisjon ei peaks seda kuulama siis Euroopa Parlament teeb seda kohe kindlasti. Esmaspäeva õhtul pakkus parlamendi keskkonnakomitee välja, et võiks ELi biokütuste alased eesmärgid üle vaadata ning asjaga natuke aeglasemalt ja põhjalikumalt tegelema. „Siin on palju tundmatut,“ ütles Wijkman Spiegel Online`le esmaspäeval. „Me vajame rohkem uuringuid... Ma arvan 2007. aastal otsustati kõhutunde aga mitte põhjalike eeliste ja miinuste alusel. Me peame hoogu maha võtma ja tegelema asjaga suurema ettevaatusega, et mitte minna vastamisi toidu tootmisega,“ütles ta, lisades,et biokütuste tootmiseks kasutatud põllumaade puhul tuleb kontrollida, et need ei oleks rahatudvärskelt maha võetudvihmametsa asemel.

Juhindudes teatest, mille saatis Euroopa Komisjon, siis tõenäoliselt peab Wijkman pettuma. Vähemal selle kohta, et mis puudutab viimase aja kriitikat, et biokütused põhjustavad toiduhindade tõusu, on esindaja Euroopa Komisjoni esindaja selgesõnline: „Et saavutada oma 10% eesmärki on meil vaja 4 miljonit tonni põllumajanduslikke tooteid. Teravilja kogutoodang teraviljas on 2,2 miljardit tonni. Ma ei ole küll majandusteadlane, aga kui te nüüd võiksite mulle seletada, kuidas 4 miljonit tonni saab üldse omada suurt mõju teravilja hinnale, siis kuulaksin ma rõõmuga."

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.288899
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,61 -0.528082
Hiina jüaan CNY 7,83 -0.514736
Hongkongi dollar HKD 9,66 -0.480174
Horvaatia kuna HRK 7,44 0.026887
Iisraeli seekel ILS 4,32 -0.792811
India ruupia INR 80,10 0.006117
Indoneesia ruupia IDR 16808,00 -0.124784
Islandi kroon ISK 124,30 -0.187092
Jaapani jeen JPY 132,20 -0.045366
Kanada dollar CAD 1,56 -0.094315
LAV rand ZAR 14,49 0.052485
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,40 0.022674
Malaysia ringgit MYR 4,82 -0.229894
Mehhiko peeso MXN 23,02 0.063476
Norra kroon NOK 9,67 0.19206
Poola slott PLN 4,15 0.355579
Rootsi kroon SEK 9,99 0.836428
Rubla RUB 69,80 -0.406649
Rumeenia leu RON 4,66 0.00858
Singapuri dollar SGD 1,63 -0.128881
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.443511
Šveitsi frank CHF 1,15 0.15706
Taani kroon DKK 7,45 -0.004296
Tai baht THB 38,87 -0.205391
Tšehhi kroon CZK 25,33 0.098798
Türgi liir TRY 4,70 0.662379
Ukraina grivna UAH 33,53 -0.3451
Ungari forint HUF 311,89 0.270053
USA dollar USD 1,23 -0.49165
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.30003
Valgevene rubla BRL 4,01 -0.104623
Valgevene rubla BYN 24194,00 -0.255606

Valdkonna töökuulutused

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018