Kallis kütus kergitab veo takse

Transpordifirmad lähevad viimaks klientide
rahakoti kallale. Diislikütus on aastaga kaks korda kallinenud, mistõttu ei ole
vedajatel enam isu pelgalt püksirihma pingutades vegeteerida.

Võrreldes mulluse maiga, on diislikütuse hind maailmaturul kerkinud peaaegu 100% (!).

"Sisseostuhinnad diislikütusele on kerkinud 1218 USD/tonni eest ehk hinnatõus on 93%. Hindade stabiliseerumist ega odavnemist maailmaturul analüütikud praegu prognoosinud ei ole," märgib Statoil Eesti kontseptsioonijuht Kai Realo.

Neste Eesti peadirektori Indrek Kaju sõnul tekitab diislikütuse praegune hind probleeme kõigile Euroopa tarbijaile.

"Hinnalangust saame näha alles siis, kui kogu maailma tarbimise märgatav vähenemine on andnud signaali naftatootjatele, et nende kaupa ei vajata. Ainult Eesti tarbija ei suuda mõjutada kütuse maailmaturuhindu," teab Kaju.

Kuigi kütusehind nöörib teravalt kõri, ei ole autovedude turul seni hinnatõusu toimunud. Keegi ei taha olla esimene hinnatõusu pääsuke.

Üle 50 autoga vedusid tegeva ASi Tallinna Toiduveod juhatuse liikme Liivo Luidre väitel on kohalikul jaotusveol klientidega veohinnad kokku lepitud.

"Neisse on kütusehinna muutused kütuselisa kaudu sisse kirjutatud. Arvestades praegu kehtivat kütusehinda, on kohalike veohindade tõus sõltuvalt kütusehinna tõusust olnud ca 8%," ütleb Luidre.

"Veohinna tõstmiseks rahvusvahelistel vedudel teeme tööd iga päev, kuid arvestades, et hetkel on turul vedajaid rohkem kui veotellimusi, siis väga optimistlik ei julge veohinna tõusu osas olla," arvab juhatuse liige.

"Lihtsaim oleks rahvusvahelise transpordi osa vähendamine," arvab Luidre.

Rahvusvahelistel vedudel peaks kilomeetrihind tõusma vähemalt 2,2 krooni. Praegu kõigub see 10,5-10,6 krooni piirimail.

"See kataks ainult kütusehinna tõusust tuleneva kulude kasvu, kuid samas on eelneva paari aasta jooksul tõusnud oluliselt kulud tööjõule ja viimasel ajal on tõstetud ka teemakse mitmes ELi riigis. Sellest lähtuvalt peaks veohinna tõus jääma minimaalselt 30% kanti," prognoosib vedaja.

Milliseks kujunevad hinnad lähitulevikus?

"Loodetavasti sügisel turg normaliseerub ja kaovad vedajad, kes veo eest raha ei oska või ei taha küsida. Veohinnad tulevad sisendkulude tõusuga kaasa ning toimub vähemalt ca 20protsendine hinnatõus," loodab ta.

Luidre lisab, et nende firmal kulub kuus kütusele umbes miljon krooni.

"Võrreldes eelmise aasta aprilliga on kasv olnud ligikaudu 45%. Eelmisel aastal moodustas rahvusvahelistel vedudel kütusekulu veohinnast umbes 35%, sel aastal juba 44%."

Transpordifirma Allando Trailways finantsdirektor Vahur Oja ütleb, et nad on pidevalt enda kilomeetrihindu suurendanud.

"Kui me hindu ei kergitaks, siis saaksime sõita ainult kuni raha jätkub ja sureksime välja... Mitte kogu hinda ei ole õnnestunud edasi kanda veel tellijani, sest kütusehinna tõus on olnud nii järsk ja tormiline, et ikka loksub veel turul transpordifirmasid, kes ei ole arvestusi korralikult teinud ja raha pole veel otsa lõppenud," tähendab Oja.

Milliseks kujunevad veohinnad lähiajal?

"Olen lugenud, et sügiseks ennustatakse naftahinna kerkimist 155 USD/barreli peale…" muretseb Oja.

Veofirma Transpoint International müügidirektor Antoon van Rens usub, et pikemas perspektiivis veoteenuse hinnad tõusevad, kuid täpseid numbreid ennustada ei julge.

ASi Nõo Lihatööstus juhataja Toomas Kruustüki sõnul ei ole nende veofirma viimase kahe kuu jooksul hindu tõstnud.

Kruustüki väitel aasta alguses hindu siiski kergitati.

Saku Õlletehasest väljub ööpäevas kohaliku jaotusena 80-90 õllekoormat.

"Praegu osutab meile teenuseid 13 transpordiettevõtet. Meie veolepingutes on sätestatud, et Saku vaatab igakuiselt koos vedajaga üle diislikütuse jaehinna, mille peale kehtestatakse vastavalt kokkulepitud metoodikale uued kilomeetritariifid järgnevaks kalendrikuuks. Selliselt oleme hinnamuutuste korral seni ka käitunud," kirjeldab Saku logistikadirektor Priit Einmann joogitootja hinnasüsteemi.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.027421
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 65,08 0.425886
Hiina jüaan CNY 7,87 0.035574
Hongkongi dollar HKD 9,71 0.041203
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.221789
Iisraeli seekel ILS 4,40 -0.043166
India ruupia INR 80,17 0.408154
Indoneesia ruupia IDR 16829,00 0.059456
Islandi kroon ISK 124,35 0.003216
Jaapani jeen JPY 132,10 0.144043
Kanada dollar CAD 1,56 -0.045579
LAV rand ZAR 14,46 0.247454
Lõuna-Korea vonn KRW 1326,10 0.219165
Malaysia ringgit MYR 4,83 -0.111727
Mehhiko peeso MXN 22,96 -0.190846
Norra kroon NOK 9,65 -0.061419
Poola slott PLN 4,16 0.009622
Rootsi kroon SEK 9,89 0.040261
Rubla RUB 70,02 0.007141
Rumeenia leu RON 4,66 0.055786
Singapuri dollar SGD 1,63 0.092148
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.056548
Šveitsi frank CHF 1,15 0.069498
Taani kroon DKK 7,45 0.006041
Tai baht THB 38,90 0.154479
Tšehhi kroon CZK 25,35 0.098712
Türgi liir TRY 4,66 0.111823
Ukraina grivna UAH 33,67 0.042488
Ungari forint HUF 311,46 0.041756
USA dollar USD 1,24 0.070931
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.032757
Valgevene rubla BRL 4,00 -0.184506
Valgevene rubla BYN 24272,00 0.041216

Valdkonna töökuulutused

Logistika Pluss otsib KLIENDIHALDURIT

Logistika Pluss OÜ

21. veebruar 2018

Ball Transport otsib KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

26. veebruar 2018