Toomas Rüütmann - Peugeot' kuninga kukkumine

Viimasel nädalal on hinge vaakuva Kommest
Auto omanikul Toomas Rüütmannil pingelised päevad, ta on tööl laupäeval ja
pühapäeval, iga minut on tema sõnade järgi paika pandud.

Lillatriibuline lips ees, lillakas rätik pintsakutaskus, prillide alt ülespoole turritavad kulmud ja punetav pale, pealtnäha optimistlik, jookseb ta kohtumiselt kohtumisele.

On see meeleheitlik rapsimine üdini kehvas seisus firma lõpuagoonias või liigne optimism, rääkides avalikkusele üha uutest investoritest, kes teab. Investorid ütlevad, et pärast tutvumist firma seisuga kaob ostuisu kiiresti. Pankrot on vältimatu, korrutavad nad.

Imelikul kombel eelistavad Rüütmanni endised töökaaslased, konkurendid ja äripartnerid jääda anonüümseks ega taha tema kohta sõna võtta. Ja kui öeldakse, siis karmilt: kohati ülbe, rahaahne, tahab olla parim vahendeid valimata.

"Rüütmanni kohta on öelda üht kui teist. Kuid see on nagu ühiskaitse. Täna võid öelda, kuid homme võib see sinu vastu pöörduda. Rüütmann pole ju autoärist kuhugi kadunud," ütleb üks endine autoärimees Äripäevale.

"Mul on väga raske teda iseloomustada. Ta on tavaline eesti mees, ei midagi erilist," lausub üks Rüütmanni endine töökaaslane. Ta otsib kaua sõnu, tunnistades, et Rüütmanni iseloomustamine on väga keeruline.

Paljud ütlevad, et Rüütmann on libe kala, kes räägib silmagi pilgutamata musta valgeks. Autoajakirjanike sõnul on Rüütmann hea seltskonnahing, kelle lemmikteema on viimasel ajal õunakasvatus.

Rüütmann on põline pealinlane ja kasvas üles õunaaiaga isamajas, mis asus praeguse Sõpruse puiestee peal. Õppis Kristiine Gümnaasiumis ja nüüd hiljem Tartu Ülikooli sotsiaalteaduskonnas. Keegi küsitletutest ei tea, millega Rüütmann enne automüüki õieti tegutses.

Autoärimehed meenutavad, et esimest korda nägid nad Rüütmanni 1991. aastal Eesti Näituste Sinises paviljonis kasutatud autosid müümas. See oli aeg, kus valdav osa eestlasi sõitis Žiguli ja Moskvitšiga, Soomes maasikanoppimisel käinud uhkeldasid vanade Datsunitega.

Rüütmann tegi silma prantslastele ja hakkas maale tooma Peugeot'sid. Aasta pärast Kommest Auto asutamist toodi Eestisse 36 284 kasutatud, ent vaid 2225 uut sõidukit. Kümne aasta pärast oli Peugeot absoluutses tipus - auto oli eestlastele rahvaauto.

Pärast 1997-1998 aastal Eestit raputanud börsikrahhi ja Vene kriisi, kui piirati laenuandmist, langes kolinal ka autode müük. Raskustes siplev Rüütmann otsustas müüa enamusosaluse soomlastele.

Veel 2002. ja 2003. aastal nautis Peugeot teiste automüüjate ees mäekõrgust edu ja sihtis 2003. aastal ligi miljardikroonist käivet, mis jäigi unistuseks. 2003. aasta käive ulatus 874 miljonini, 2006. aastal oli vaid 469 miljonit krooni. 2007. aasta Äripäeva koostatud automüügi TOPis oli Kommest alles 38. kohal.

Mis põhjusel Rüütmann ülejäänud 10 protsenti 2006. aastal soomlastele maha müüs, on ebaselge. Automüüjate sõnul pahandas Rüütmann soomlased välja ja väidetavalt pandi mees lihtsalt fakti ette.

Palgatöötaja põli sai läbi 2007. aasta suvel, kui Rüütmann osaluse soomlastelt tagasi ostis. Arvatakse, et soomlased tundsid turu jahenemist ning ei näinud enam perspektiivi. Väidetavalt oli Rüütmanni plaan osta osalus ja müüa see kohe kallimalt edasi. Kas oli see liiga suur tükk alla neelata, ent tõenäoliselt just siis algasid tagasilöögid. Samal ajal ajas Rüütmann nii kinnisvaraäri kui ka venna Toivoga õuna-ja sõstraistandust.

Rüütmanni äri ajamine pole olnud alati läbipaistev. Mitmel korral on ta olnud Amteli (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) aukohtu ees, ise sinna ilmumata.

Kõige enam viha tekitas automüüjates Rüütmanni ja tema äripartneri Urmas Põllu skeem, kus Eestisse odavalt ostetud Peugeot'd müüdi kallimalt edasi Euroopasse ehk teisisõnu tehti reeksporti, kusjuures müüginumbrite paiskamisega Eesti statistikasse solgiti siinset turgu. Veel 2007. aasta suvel, kui kõik treilerid sõitsid Poolas Saksamaalt Leedu suunas, liikus üks, Eesti numbrimärgiga ja uusi Peugeot'sid täis treiler jonnakalt vastupidi. Automüüjad ütlevad, et seaduserikkumist pole, kuid sisemise eetika küsimus on see küll.

"Äri on äri, on paremaid ja halvemaid aegu," ütleb Rüütmann ka nüüd, kui esimene pankrotiavaldus Kommest Auto vastu on kohtus.

Mida ütleb Peugeot' omanikfirma? Nädala aja jooksul pole prantslased suutnud toimuvast kommentaari anda. Väidetavalt on tehase juhtkond mures nii Peugeot' maine kui ka müügi kokkukukkumise pärast Baltimaades.

Kommest Autot on autoajakirjanikud õigustatult nimetanud perefirmaks. Tütar Maarja on Kommest Auto turundusjuht, tütar Greete ratsaspordiklubi Grand Cavalier nõukogus. Väimees Raido Toonekurg on Kommest Auto juhatuse esimees.

Greete Rüütmann, üritusturundusfirma PNG juhatuse liige, räägib, et neid õega kaasas isa päris väikestena oma tegemistesse, tänu millele said nad osa isa igapäevasest tööelust. "Töö ja pere on isa jaoks tähtsaimad, tal on oskus neid ühildada."

"Kogu oma vaba aja pühendab ta alati oma perele. Isegi nüüd, kus meil õega juba oma pered ja lapsed on, oleme ikka kõik ninapidi koos ja tunneme sellest suurt rõõmu," räägib ta.

Tütre sõnul on isa tugev ja jõuline, võitja hingega isiksus.

"Ta on maksimalist - kõik peab alati korrektne olema. Tal on meeletu enesevalitsus ja murede korral ta pigem hoiab ja säästab meid," räägib tütar. "Samas seesmiselt on ta hästi soe ja armastav. Isegi raskematel aegadel ei tõmbu ta endasse, vaid jõuab lastelastega mürada ja lugusid pajatada. Isa on mu suurim eeskuju."

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 -0.010701
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 64,22 0.190345
Hiina jüaan CNY 7,75 0.15898
Hongkongi dollar HKD 9,68 -0.019629
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.129373
Iisraeli seekel ILS 4,33 -0.161409
India ruupia INR 80,69 0.27849
Indoneesia ruupia IDR 16990,00 0.188701
Islandi kroon ISK 121,77 0.141447
Jaapani jeen JPY 132,26 -0.075554
Kanada dollar CAD 1,56 -0.010287
LAV rand ZAR 14,88 -0.110738
Lõuna-Korea vonn KRW 1323,40 0.227203
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.236159
Mehhiko peeso MXN 22,29 0.191446
Norra kroon NOK 9,60 0.174817
Poola slott PLN 4,16 -0.11516
Rootsi kroon SEK 10,42 -0.284244
Rubla RUB 76,76 0.22326
Rumeenia leu RON 4,66 0.002145
Singapuri dollar SGD 1,62 0.012361
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.046191
Šveitsi frank CHF 1,19 0.098614
Taani kroon DKK 7,45 -0.003894
Tai baht THB 38,51 0.260348
Tšehhi kroon CZK 25,29 -0.035568
Türgi liir TRY 5,06 0.203875
Ukraina grivna UAH 32,31 -0.250366
Ungari forint HUF 310,51 -0.041849
USA dollar USD 1,23 -0.014597
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.051279
Valgevene rubla BRL 4,22 -0.026041
Valgevene rubla BYN 24224,00 0.231711

Valdkonna töökuulutused

Greencarrier otsib LENNUTRANSPORDITEENUSTE JUHTI

M-Partner HR OÜ

29. aprill 2018

Ball Transport otsib VEOKORRALDAJAT

M-Partner HR OÜ

19. mai 2018

Post11 otsib LAOJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

23. aprill 2018