Vähi: poliitikud ärgu torkigu idanaabrit

Sillamäe sadama nõukogu esimehe Tiit Vähi
sõnul peaks Eesti riik püüdma normaliseerida Venemaaga riikidevahelised suhted,
kuiEesti ei soovi jääda transiidis kõrvaltvaatajaks.

„Arvan, et mul on õigus, kui võrdlesin kohe pärast aprillisündmusi Eesti valitsusjuhti Saltõkov-Štšedrini Glupovi linna linnapeaga. Täna on ka Rahvusringhääling ETV jõudnud samale arvamusele. Nimelt näitas ta paar nädalat tagasi kohe pärast saate „Pehmed ja karvased” reklaami, kus valitsusjuht ütles, et majandusega on meil kõik ok, animafilmi „Kilplased”. Täpne ajastus.Valitsuse suhtumisega transiiti sarnanes eriti filmilõik, kus kilplased naabri siga taga ajades tallasid maani maha omaenda viljapõllu. Jah. Transiiti pole meil ju Eestis vaja?” alustas Vähi oma ettekannet transiidikonverentsil Transestonia 2008.

Vähi tsiteeris mitmeid valitsuse pressiteateid. Näiteks mai algul ilmunud pressiteade pealkirjaga: „Peaminister Ansip eri poolda hiigelterminali rajamist.”

„Ansipi hinnangul ei suudetaks meritsi Eestisse saabuvaid miljoneid konteinereid laiali vedada mööda raudteed ega maanteed. Samuti on tema hinnangul reaalne võimalus, et Tallinna Sadam investeerib terminali miljardeid kroone, kuid samal ajal arendab Venemaa oma suursadamaid ning lõpuks ei hakkagi kaubad läbi Tallinna liikuma,” tsiteeris Vähi valitsuse mõtteavaldusi, lisades, et Ansipi väitel toob transiit Eestile kasu asemel märksa rohkem kahju.

Vähi märkis, et kahe Ansipi seisukohaga on ta nõus. „Transiidi, ka konteinervedude siht- ja lähtemaa on Venemaa, sellestei saa üle ega ümber. Kuni Venemaaga on suhted halvad, ei liigu kaubad üle piiri ja suurte investeeringute tegemine pole mõttekas,” ütles ta.

Ettevõtja sõnul võiks Eesti transiidistruktuuri arendamisel vaadata, mis toimub Soome lahe põhjakaldal. „Helsingi sadam ei ole Soomes transiidisadam. Põhilised veosed on reisijad ja Soome enda kaubad ja konteinerid. Pole mõtet vedada transiitkaupu läbi poole Soome. Kindlasti põhjustavad nad teede lagunemist, ummikuid, teatud probleeme keskkonnale ja inimestele. Seepärast arendatakse Soomes transiidisadamatena Vene piiri äärseid Kotka ja Hamina sadamat,” rääkis Vähi.
Valitsusjuhi seisukohtadega on arvestanud ka Tallinna sadam, kes on teinud investeerimisplaani muudatused ja alustab lähiajal Soome eeskujul Muugal 860 miljonit krooni maksva põhja-lõunasuunalise konteinerterminali ehitamist, lisas Vähi.

Ettevõtja sõnul ei saa nõustuda Ansipi mõttega, et võtame üles raudteerööpad, paneme kinni oma sadamad, unustame väliskaubandusbilansi ja hakkame tegelema teadusmahuka tööstusega.

Vähi ei mõista, miks peaks üks majandusharu välistama teist. "Statistikud räägivad, et kuni 90% kauba väärtusahelast on väljaspool tehase väravat. Tehasetootmine on minemas Euroopast välja, kasvab kaupade kohaletoimetamise osa. Seega tähtsaks saavad transport, logistika, laomajandus, müük. See oli ainuke koht, kus Eesti oli konkurentsivõimelisem Euraasia mastaabis,” lausus Vähi.

Vähi arutles ka transiidist loobumise toodud kahju teemal. „Mitmed allikad, kaasa arvatud majandus- ja rahandusministeeriumide juhtivspetsialistid, räägivad 6-7 miljardit ühe aasta kohta. See on sama suur number kui tänane eelarve puudujääk. Kuid veel rohkem kui tänane eelarve puudujääk peaks meile muret tegema meie majanduskasv tulevikus,” rõhutas Vähi.

Ettevõtjale tegi meelepaha ka pronkssõduri eemaldamine. „Tõnismäe pronkssõduri kui hauamonumendi ja ka Teises maailmasõjas langenute mälestusmärgi ümberpaigutamisest oli aprillisündmuste ajaks räägitud vähemalt viisteist aasta, kuid ükski senistest valitsustest ei söandanud seda teha. Esiteks, tegemist oli surnute hauarahu rikkumisega. Teiseks, II maailmasõjas langenute mälestus puudutab praktiliselt iga vene perekonda. Just seepärast ei tahtnud ükski valitsus teemat puudutada. Eelmisel aastal aga öeldi, et maetud pole sõdurid, vaid marodöörid, ja tehti asi ära,” oli Vähi nördinud.

Vähi tõi välja aprillsündmuste mõju transiidile, näiteks transiit läbi Eesti on vähenenud ca 40%, samal ajal Lätis ja Leedus transiit kasvas 2008. aasta jaanuaris-veebruaris kolmandiku võrra ja seda ilma erilisi investeeringuid tegemata. Paljud Eestisse varem planeeritud investeerimisobjektid on lükatud edasi või siirdunud Lätti, Leetu, Soome või Ust-Luugasse. „Investeeringud, mis on läinud mujale, ei tule enam kunagi Eestisse. Heal juhul võivad tulla uued investeeringud,” nentis Vähi. „Transiidi vähenemise arvel kaotab Eesti riik igal aastal miljardeid kroone.”

Vähi rõhutas poliitikute rolli olukorra parandamisel. ”Kõik on kinni poliitikas. Kui Eesti ei soovi jääda transiidis kõrvaltvaatajaks, peaksime püüda normaliseerida Venemaaga riikidevahelised suhted,” märkis Vähi.

Ettevõtja loetles, mida võiks Eesti riik teha: tähtis on piirileppe jõustumine, tuleb sõlmida sõjahaudade kaitse kokkulepe, Eesti peab konstruktiivselt liituma Nord Streami gaasitrassi arutellu, tuleb jätkata piiriületuskohtade väljaehitamist.

„Vähem peaks olema russofoobset retoorikat tipp-poliitikute tasemel, pole vaja iga päev torkida meie idanaabrit. Valitsus peab rea praktiliste sammudega muutma oma suhtumist riigile lojaalsesse venekeelsesse äri- ja vaimueliiti, kellega pärast aprillisündmusi on usalduslik kontakt praktiliselt katkenud. Selle asemel et neid tõrjuda ning igal sammul näidata neile, et nad ei ole soovitud, tuleks neis näha partnereid Eesti riigi tugevdamisel ning Eesti ja Venemaa vaheliste heanaaberlike suhete loomisel ja hoidmisel,” tõi Vähi veel välja olulisi samme, mida valitsus peaks astuma.


Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.104716
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,24 0.00844
Hiina jüaan CNY 7,77 -0.012875
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.0207
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,13 -0.070175
India ruupia INR 75,32 0.009294
Indoneesia ruupia IDR 15963,00 0.01253
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,46 0.090678
Kanada dollar CAD 1,51 0.0357
LAV rand ZAR 15,08 -2.044222
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,50 0.007822
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.010427
Mehhiko peeso MXN 22,48 0.067653
Norra kroon NOK 9,85 0.004568
Poola slott PLN 4,22 0.2306
Rootsi kroon SEK 10,00 0.115097
Rubla RUB 69,11 -0.015913
Rumeenia leu RON 4,62 -0.118972
Singapuri dollar SGD 1,58 -0.050482
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.12584
Šveitsi frank CHF 1,16 0.033498
Taani kroon DKK 7,44 -0.005373
Tai baht THB 38,21 0
Tšehhi kroon CZK 25,67 -0.066191
Türgi liir TRY 4,53 -0.112359
Ukraina grivna UAH 32,64 0.009499
Ungari forint HUF 314,10 -0.028645
USA dollar USD 1,18 0.004254
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.045819
Valgevene rubla BRL 3,87 0.012913
Valgevene rubla BYN 23856,00 0.008384

Valdkonna töökuulutused

Itella Estonia otsib PAKIVEOTEENUSTE OSAKONNA DIREKTORIT

Itella Estonia OÜ

17. detsember 2017

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017