10. aprill 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kõrge kütusehind pankrotistab maailma lennufirmasid

Mõne nädala jooksul on kõrge kütusehinna tõttu tegevuse peatanud vähemaltneli regulaarlende tegevat lennufirmat.

Värskeim näide pärineb sellest nädalast, kui Hong Kongis pani pillid kotti vaid 17 kuud tegutseda jõudnud odavlennufirma Oasis. See oli üks väheseid pikki vahemaid katnud odavlennukompaniisid, reeglina teevad odavlennufirmad paaritunniseid otsi.

Oasis alustas Boeing 747ga liinil Hong Kong-London, aasta eest hakati Hong Kongist lendama ka Kanadasse Vancouverisse. Plaanis olid liinid Saksamaale ja Austraaliasse.

Oasise surusid põlvili aastaga 73 protsenti tõusnud kütusehind ja teisalt konkurents Hong Kongi põhilennufirmaga Cathay Pacific. Viimast peetakse üheks maailma parimaks lennukompaniiks. Oasis müüs pileteid neist mitu korda odavamalt, pakkudes samal ajal pardal tasuta toitu.

Oasise omanikud on palunud ärinõustamisfirmal KPMG leida lennufirmale uued investorid. Kerge see pole, sest Hong Kongis on vaid üks lennujaam, millel on pealegi suhteliselt kõrged lennujaamamaksud.

Reisifoorumis trip.ee kirjutas üks hetkel Hong Kongis viibib eestlane, et tema pidi lendama Oasisega Londonisse 1. mail ning otsib nüüd lahendust, kuidas Aasiast koju saada.

Märtsi lõpus peatasid tegevuse ka kolm USA lennufirmat. Neist Indianapolises paiknev ATA tühistas kõik reisid ja teatas pankrotistumisest juba teist korda viimase kolme aasta jooksul. Põhjuseks tõi Ühendriikides suuruselt kümnes lennufirma firma kaotatud tellimused sõjaväevedudele ja kütuse kallinemise.

Samuti pankrotistus üle 60 aasta Havai saarte ja mandri-USA vahet lennanud Aloha Airlines. Tegevuse lõpetamisest teatas ka alles mullu mais alustanud Ohio lennufirma Skybus Airlines, mis püüdis USAs kopeerida Iiri Ryanairi ärimudelit.

240 lennufirmat ühendav rahvusvaheline lennutranspordi assotsiatsioon IATA ennustas mullu septembris lennundusäri tänavuseks kasumiks 7,8 miljardit dollarit. Nüüdseks on numbrit juba kahel korral alandatud, hetkeprognoos on 4,5 miljardit dollarit (45 mld kr). Seejuures peaks Euroopa lennufirmade kasum langema mulluselt 2,1 miljardilt 1,8 miljardile dollarile.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077