Teise auto roolis ohtlikum?

Miks arvavad kindlustusseltsid, et ma olen
ühe auto roolis kaks korda ohtlikum kui teise neljarattalise roolis?

IIZI kindlustuskalkulaator ütleb, et kui tahan mõnele oma autodest osta kohustusliku kindlustuspoliisi, siis olen kindlustusseltside arvates Subaru roolis kaks korda ohtlikum kui Saabi roolis. Kusjuures, mõlemad nimetatud sõidukid kuuluvad vormiliselt liisingufirmale. Päris oma auto, Landroveri roolis olen ohtlikkuselt keskmik.

Miks? Kuidas on võimalik, et ma teise auto roolis ohtlikum olen?

Rahandusministeerium teatab, et ei tohi seltside tegevusse sekkuda. "Liikluskindlustuse hind kujuneb vabaturu konkurentsis, millesse riik regulatsioonide tasemel eraldi sekkuda ei saa - selline reegel kehtib kogu Euroopa Liidus," ütleb ministeeriumi kindlustuse talituse juhataja Siiri Tõniste.

Finantsinspektsioonist öeldakse, et kindlustusselts koostab tariifid, arvestades sõidukiga liikluses põhjustatud liikluskahju, kindlustusmaksega kaetud perioodi pikkust ning muid tegureid. "Ühe või teise automargiga seotud kindlustustingimused kujunevad suures osas kindlustusseltsi kasutatava statistika alusel," ütleb inspektsiooni finantsteenuste järelevalve divisjoni juht Andre Nõmm. Tema sõnul võetakse arvesse, milliste automarkidega juhtub märkimisväärselt rohkem liiklusavariisid ning vastavalt sellele arvutatakse ka liikluskindlustuse hind. Samuti kujundab kindlustuse hinda auto taastamisega seotud kulutase.

Miks tariife ei personaliseerita ja kas ning milliste kuludega see võimalik oleks, seda oskavat täpsemalt selgitada nii kindlustusseltsid kui ka LKF.

LKFi juhatuse esimees Kristjan Niinemaa: "See, et n-ö järjekorras teisele autole võib hinnamasin pakkuda esimesest erinevat koefitsienti, ei ole praeguse koefitsiendimüstika juures midagi erilist: selline äriloogika on kunagi valitud ja teatud olukordades polegi tulemused ebaloogilised."

Saabi ja Subaru näites toodud sõidukite kindlustuste maksumuste põhiline erinevus tuleneb sõiduki omanikest, kelle nimele poliis vormistatakse, ning sellest, kui kaua on konkreetne auto selle omanikuga seotud olnud, ütleb Inges Kindlustuse juhatuse liige Lauri Riit. Tema sõnul ei tea selts poliisi väljastamisel, kas sõidukiga sõidab sõiduki omanik, keegi teine või mitu inimest. Kui omaniku sõidukiga sõidetakse mitu aastat, kuni ta riskikoefitsient jõuab miinimumini ning ta soetab uue, kasvõi täpselt samasuguse sõiduki, lähtutakse taas, et selts ei tea, kes ja kuidas uue sõidukiga sõitma hakkab, ning koefitsient arvestatakse ka sellest tulenevalt.

Kuid siiski, kas pole veidi totter, et üks ja seesama inimene lihtsalt erinevat autot juhtides ühiskonnale erinevat ohtu kujutab?

"Kui sedasi lihtsama loogikaga asjale läheneda, siis tundub jah, et sama juht on seltside arvates erinevates autodes erinevalt ohtlik, kuid tegelikult see päris nii ei ole, küsimus on võimalustes, mis seltsil on hinna kujundamiseks kasutada. Selts kindlustab sõiduki ja juhi, paari, kusjuures autot selts teab, juhti aga mitte." Nagu Riit kinnitab, ei tea selts seda, kes ikkagi tegelikult autot juhib. "Kui sõidukiga tohiks sõita näiteks vaid sõiduki omanik, siis sellist esmapilgul totrat olukorda ei tekiks. Paraku kardan, et keegi sellistel tingimustel kindlustust osta ei sooviks," lõpetab Riit selgituse.

Saabi roolis olen ühiskonnale ohutum kui Subaru roolis?

* Saab 900 (96 kW) riskikoefitsient: 0,58
* omanik: Hansa Liising

* Landrover Discovery (134 kW) riskikoefitsient 0,73

* Subaru Legacy (85 kW) riskikoefitsient: 1,2
* omanik: Hansa Liising

Kui tahaksin aga mõne auto, näiteks mõne parasjagu müügiloleva lemmiku juurde osta, siis oleks mu koefitsient 0,84:

* Jaguar XJ12 (215 kW) riskikoefitsient: 0,84

* Mercedes-Benz 300GD (65 kW) riskikoefitsient: 0,84

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0.2470356
Brasiilia reaal BRL 4,83 0.5914202
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0306843
Filipiinide peeso PHP 63,80 0.1805876
Hiina jüaan CNY 8,07 0.2433906
Hongkongi dollar HKD 9,19 0.0937146
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0929932
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.3691707
India ruupia INR 85,49 0.1640382
Indoneesia ruupia IDR 17543,02 0.5068017
Islandi kroon ISK 128,71 -1.2126794
Jaapani jeen JPY 132,85 0.2792874
Kanada dollar CAD 1,52 0.0722876
LAV rand ZAR 16,94 0.4013136
Lõuna-Korea vonn KRW 1315,40 0.0669446
Malaysia ringgit MYR 4,86 0.3300602
Mehhiko peeso MXN 22,38 0.4425533
Norra kroon NOK 9,56 0.0292841
Poola slott PLN 4,29 -0.0791784
Rootsi kroon SEK 10,35 0.2041843
Rumeenia leu RON 4,65 0.025787
Singapuri dollar SGD 1,61 0.1745636
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.1787709
Šveitsi frank CHF 1,13 0.1500441
Taani kroon DKK 7,46 0.0147506
Tai baht THB 38,11 0.0745789
Tšehhi kroon CZK 25,60 0.0078134
Türgi liir TRY 7,26 0.5941005
Ukraina grivna UAH 32,97 -0.0421432
Ungari forint HUF 324,04 0.2009957
USA dollar USD 1,18 0.1362166
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 0.1528187
Valgevene rubla BYN 2,46 0.6427577
Vene rubla RUB 77,44 0.0726261

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib ANALÜÜTIKUT

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018