Teise auto roolis ohtlikum?

Miks arvavad kindlustusseltsid, et ma olen
ühe auto roolis kaks korda ohtlikum kui teise neljarattalise roolis?

IIZI kindlustuskalkulaator ütleb, et kui tahan mõnele oma autodest osta kohustusliku kindlustuspoliisi, siis olen kindlustusseltside arvates Subaru roolis kaks korda ohtlikum kui Saabi roolis. Kusjuures, mõlemad nimetatud sõidukid kuuluvad vormiliselt liisingufirmale. Päris oma auto, Landroveri roolis olen ohtlikkuselt keskmik.

Miks? Kuidas on võimalik, et ma teise auto roolis ohtlikum olen?

Rahandusministeerium teatab, et ei tohi seltside tegevusse sekkuda. "Liikluskindlustuse hind kujuneb vabaturu konkurentsis, millesse riik regulatsioonide tasemel eraldi sekkuda ei saa - selline reegel kehtib kogu Euroopa Liidus," ütleb ministeeriumi kindlustuse talituse juhataja Siiri Tõniste.

Finantsinspektsioonist öeldakse, et kindlustusselts koostab tariifid, arvestades sõidukiga liikluses põhjustatud liikluskahju, kindlustusmaksega kaetud perioodi pikkust ning muid tegureid. "Ühe või teise automargiga seotud kindlustustingimused kujunevad suures osas kindlustusseltsi kasutatava statistika alusel," ütleb inspektsiooni finantsteenuste järelevalve divisjoni juht Andre Nõmm. Tema sõnul võetakse arvesse, milliste automarkidega juhtub märkimisväärselt rohkem liiklusavariisid ning vastavalt sellele arvutatakse ka liikluskindlustuse hind. Samuti kujundab kindlustuse hinda auto taastamisega seotud kulutase.

Miks tariife ei personaliseerita ja kas ning milliste kuludega see võimalik oleks, seda oskavat täpsemalt selgitada nii kindlustusseltsid kui ka LKF.

LKFi juhatuse esimees Kristjan Niinemaa: "See, et n-ö järjekorras teisele autole võib hinnamasin pakkuda esimesest erinevat koefitsienti, ei ole praeguse koefitsiendimüstika juures midagi erilist: selline äriloogika on kunagi valitud ja teatud olukordades polegi tulemused ebaloogilised."

Saabi ja Subaru näites toodud sõidukite kindlustuste maksumuste põhiline erinevus tuleneb sõiduki omanikest, kelle nimele poliis vormistatakse, ning sellest, kui kaua on konkreetne auto selle omanikuga seotud olnud, ütleb Inges Kindlustuse juhatuse liige Lauri Riit. Tema sõnul ei tea selts poliisi väljastamisel, kas sõidukiga sõidab sõiduki omanik, keegi teine või mitu inimest. Kui omaniku sõidukiga sõidetakse mitu aastat, kuni ta riskikoefitsient jõuab miinimumini ning ta soetab uue, kasvõi täpselt samasuguse sõiduki, lähtutakse taas, et selts ei tea, kes ja kuidas uue sõidukiga sõitma hakkab, ning koefitsient arvestatakse ka sellest tulenevalt.

Kuid siiski, kas pole veidi totter, et üks ja seesama inimene lihtsalt erinevat autot juhtides ühiskonnale erinevat ohtu kujutab?

"Kui sedasi lihtsama loogikaga asjale läheneda, siis tundub jah, et sama juht on seltside arvates erinevates autodes erinevalt ohtlik, kuid tegelikult see päris nii ei ole, küsimus on võimalustes, mis seltsil on hinna kujundamiseks kasutada. Selts kindlustab sõiduki ja juhi, paari, kusjuures autot selts teab, juhti aga mitte." Nagu Riit kinnitab, ei tea selts seda, kes ikkagi tegelikult autot juhib. "Kui sõidukiga tohiks sõita näiteks vaid sõiduki omanik, siis sellist esmapilgul totrat olukorda ei tekiks. Paraku kardan, et keegi sellistel tingimustel kindlustust osta ei sooviks," lõpetab Riit selgituse.

Saabi roolis olen ühiskonnale ohutum kui Subaru roolis?

* Saab 900 (96 kW) riskikoefitsient: 0,58
* omanik: Hansa Liising

* Landrover Discovery (134 kW) riskikoefitsient 0,73

* Subaru Legacy (85 kW) riskikoefitsient: 1,2
* omanik: Hansa Liising

Kui tahaksin aga mõne auto, näiteks mõne parasjagu müügiloleva lemmiku juurde osta, siis oleks mu koefitsient 0,84:

* Jaguar XJ12 (215 kW) riskikoefitsient: 0,84

* Mercedes-Benz 300GD (65 kW) riskikoefitsient: 0,84

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 0.027921
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,89 -0.172145
Hiina jüaan CNY 7,82 -0.232128
Hongkongi dollar HKD 9,22 -0.256335
Horvaatia kuna HRK 7,51 -0.038622
Iisraeli seekel ILS 4,12 -0.256435
India ruupia INR 76,83 -0.296126
Indoneesia ruupia IDR 15981,00 -0.305676
Islandi kroon ISK 124,62 0.033714
Jaapani jeen JPY 133,72 0.232375
Kanada dollar CAD 1,48 -0.281136
LAV rand ZAR 16,13 0.923892
Lõuna-Korea vonn KRW 1334,90 -0.149599
Malaysia ringgit MYR 5,00 -0.19381
Mehhiko peeso MXN 22,31 0.101855
Norra kroon NOK 9,41 0.1151
Poola slott PLN 4,24 0.01889
Rootsi kroon SEK 9,64 0.100178
Rubla RUB 67,84 -0.044201
Rumeenia leu RON 4,60 -0.050016
Singapuri dollar SGD 1,61 -0.17414
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.430876
Šveitsi frank CHF 1,16 0.222942
Taani kroon DKK 7,44 0.005911
Tai baht THB 39,18 -0.178343
Tšehhi kroon CZK 25,70 -0.093305
Türgi liir TRY 4,33 0.094813
Ukraina grivna UAH 31,50 -0.138842
Ungari forint HUF 308,23 0.146208
USA dollar USD 1,18 -0.307092
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.081818
Valgevene rubla BRL 3,75 -0.109219
Valgevene rubla BYN 23137,00 -0.408918

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017