Teise auto roolis ohtlikum?

Miks arvavad kindlustusseltsid, et ma olen
ühe auto roolis kaks korda ohtlikum kui teise neljarattalise roolis?

IIZI kindlustuskalkulaator ütleb, et kui tahan mõnele oma autodest osta kohustusliku kindlustuspoliisi, siis olen kindlustusseltside arvates Subaru roolis kaks korda ohtlikum kui Saabi roolis. Kusjuures, mõlemad nimetatud sõidukid kuuluvad vormiliselt liisingufirmale. Päris oma auto, Landroveri roolis olen ohtlikkuselt keskmik.

Miks? Kuidas on võimalik, et ma teise auto roolis ohtlikum olen?

Rahandusministeerium teatab, et ei tohi seltside tegevusse sekkuda. "Liikluskindlustuse hind kujuneb vabaturu konkurentsis, millesse riik regulatsioonide tasemel eraldi sekkuda ei saa - selline reegel kehtib kogu Euroopa Liidus," ütleb ministeeriumi kindlustuse talituse juhataja Siiri Tõniste.

Finantsinspektsioonist öeldakse, et kindlustusselts koostab tariifid, arvestades sõidukiga liikluses põhjustatud liikluskahju, kindlustusmaksega kaetud perioodi pikkust ning muid tegureid. "Ühe või teise automargiga seotud kindlustustingimused kujunevad suures osas kindlustusseltsi kasutatava statistika alusel," ütleb inspektsiooni finantsteenuste järelevalve divisjoni juht Andre Nõmm. Tema sõnul võetakse arvesse, milliste automarkidega juhtub märkimisväärselt rohkem liiklusavariisid ning vastavalt sellele arvutatakse ka liikluskindlustuse hind. Samuti kujundab kindlustuse hinda auto taastamisega seotud kulutase.

Miks tariife ei personaliseerita ja kas ning milliste kuludega see võimalik oleks, seda oskavat täpsemalt selgitada nii kindlustusseltsid kui ka LKF.

LKFi juhatuse esimees Kristjan Niinemaa: "See, et n-ö järjekorras teisele autole võib hinnamasin pakkuda esimesest erinevat koefitsienti, ei ole praeguse koefitsiendimüstika juures midagi erilist: selline äriloogika on kunagi valitud ja teatud olukordades polegi tulemused ebaloogilised."

Saabi ja Subaru näites toodud sõidukite kindlustuste maksumuste põhiline erinevus tuleneb sõiduki omanikest, kelle nimele poliis vormistatakse, ning sellest, kui kaua on konkreetne auto selle omanikuga seotud olnud, ütleb Inges Kindlustuse juhatuse liige Lauri Riit. Tema sõnul ei tea selts poliisi väljastamisel, kas sõidukiga sõidab sõiduki omanik, keegi teine või mitu inimest. Kui omaniku sõidukiga sõidetakse mitu aastat, kuni ta riskikoefitsient jõuab miinimumini ning ta soetab uue, kasvõi täpselt samasuguse sõiduki, lähtutakse taas, et selts ei tea, kes ja kuidas uue sõidukiga sõitma hakkab, ning koefitsient arvestatakse ka sellest tulenevalt.

Kuid siiski, kas pole veidi totter, et üks ja seesama inimene lihtsalt erinevat autot juhtides ühiskonnale erinevat ohtu kujutab?

"Kui sedasi lihtsama loogikaga asjale läheneda, siis tundub jah, et sama juht on seltside arvates erinevates autodes erinevalt ohtlik, kuid tegelikult see päris nii ei ole, küsimus on võimalustes, mis seltsil on hinna kujundamiseks kasutada. Selts kindlustab sõiduki ja juhi, paari, kusjuures autot selts teab, juhti aga mitte." Nagu Riit kinnitab, ei tea selts seda, kes ikkagi tegelikult autot juhib. "Kui sõidukiga tohiks sõita näiteks vaid sõiduki omanik, siis sellist esmapilgul totrat olukorda ei tekiks. Paraku kardan, et keegi sellistel tingimustel kindlustust osta ei sooviks," lõpetab Riit selgituse.

Saabi roolis olen ühiskonnale ohutum kui Subaru roolis?

* Saab 900 (96 kW) riskikoefitsient: 0,58
* omanik: Hansa Liising

* Landrover Discovery (134 kW) riskikoefitsient 0,73

* Subaru Legacy (85 kW) riskikoefitsient: 1,2
* omanik: Hansa Liising

Kui tahaksin aga mõne auto, näiteks mõne parasjagu müügiloleva lemmiku juurde osta, siis oleks mu koefitsient 0,84:

* Jaguar XJ12 (215 kW) riskikoefitsient: 0,84

* Mercedes-Benz 300GD (65 kW) riskikoefitsient: 0,84

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.2147549
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0702149
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0306717
Filipiinide peeso PHP 59,93 0.4188868
Hiina jüaan CNY 7,72 0.0712712
Hongkongi dollar HKD 8,94 0.0839367
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0376911
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1070511
India ruupia INR 81,08 0.1729612
Indoneesia ruupia IDR 16155,22 0.0349235
Islandi kroon ISK 137,68 0.0581395
Jaapani jeen JPY 124,77 0.2571314
Kanada dollar CAD 1,51 -0.026448
LAV rand ZAR 15,75 0.7645798
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,52 0.0446027
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0213456
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.4035311
Norra kroon NOK 9,73 -0.1324422
Poola slott PLN 4,29 0.1072911
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.1965898
Rumeenia leu RON 4,69 0.0021307
Singapuri dollar SGD 1,55 0.136028
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.4560483
Šveitsi frank CHF 1,13 0.035317
Taani kroon DKK 7,46 -0.0616044
Tai baht THB 36,16 -0.0243277
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0234889
Türgi liir TRY 6,11 0.3466005
Ukraina grivna UAH 31,90 -0.0191172
Ungari forint HUF 318,64 -0.2348226
USA dollar USD 1,14 0.0702062
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0950175
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.0081746
Vene rubla RUB 75,68 0.1569589

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019