Poliitikute suurtehing: kas üks reformierakondlane müüb teisele sadamat?

Kui Tallinna Sadam ostaks ära Paldiski
Põhjasadama, tekib küsimus, kas see tehing on kasulik ka Eesti transiidile või
ainult mõnedele poliitikutele.

"Abielu", mille sõlmimisel tuleks riigil välja käia miljardeid kroone ja mida mõned ärimehed ja poliitikud on juba kauem kui aasta lobeerinud, oleks seejuures loogiline. Asuvad ju Tallinna Sadamale kuuluv Paldiski Lõunasadam ja Vene omanikule kuuluv Põhjasadam kõrvuti, kirjutas venekeelne nädalaleht Den za Dnjom.

Nii "peigmeest" ehk Tallinna Sadamat kui ka "pruuti" ehk Põhjasadamat esindavad selles pulmamängus reformierakondlased. Tallinna Sadama nõukogu juhib mõjuvõimas ärimees Neinar Seli, Põhjasadamat aga samuti Reformierakonda kuuluv Robert Antropov. Samas on küsitav, kas sadam on väärt sellise suurusjärgu summasid ehk miljardit krooni, mida on nimetanud Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli.

Kui Paldiski Lõunasadam moodustab osa riigi äriühingust Tallinna Sadam, siis Põhjasadamas on jäme ots Vene oligarhi, metallurgiamagnaat Vladimir Lisini käes. Viimane omandas alles eelmise aasta lõpus Hollandi Antillide offshore-piirkonnas registreeritud ettevõtte CNP Investmentsi, Paldiski Põhjasadama omanikfirma. Kuna Lisinile kuulub juba niigi pool uuest Venemaa sadamaterminalist Ust Lugas, puudub tal mõte hakata veel ka Paldiskis konkureerivat sadamat pidama. Seejuures saaks ta Eesti riigi käest sadama eest palju rohkem raha küsida, kui mõne välismaise investori käest.

Den za Dnjomi hinnangul sarnaneb Paldiski Põhjasadama juhtum Eesti Raudtee taasriigistamisega. Mõlemat taasriigistamist lobeeris ärimees Neinar Seli. Ajakirjanduses on viidatud, et Seli toetas raudtee riigistamist Vene ärimeeste huvides, et nendel oleks mugavam luua transiidiketti Hiinast Venemaa kaudu Läände.

Vajadusest mõned erasadamad üles osta andis Tallinna Sadama nõukogu esimees, reformierakondlik ärimees Neinar Seli teada mullu sügisel. Sama meelt, et Põhjasadam tuleks Lõunasadama, ehk Tallinna Sadamaga kokku liita, oli mullu suvel intervjuus Den za Dnjomile ka Põhjasadama pealik Robert Antropov.

Transiidiekspert Heido Vitsur viitas Den za Dnjomile aga, et Paldiski Põhjasadam pole kaugeltki Seli viidatud miljardit krooni väärt. Maailma kaubanduses teevad tema sõnul ilma ainult suured sadamad. Seetõttu on Põhjasadama-taoline niðisadam välismaise ostja jaoks väikese väärtusega. Tallinna Sadamal aga puudub probleemide tõttu Vene transiidiga eriline kasvuperspektiiv.

Den za Dnjomi andmetel on aga hinnalagi, millest kõneletakse äriringkondade kuluaarides, 3 miljardit krooni. Tegelik hind, mida oleks Põhjasadama eest nõus maksma mõni välismaine ettevõtja, küüniks 600-700 mln kroonini. Sadam on koormatud laenudega. Kuigi Põhjasadam ei soovinud võimalikke majandusraskusi kommenteerida, on lehe andmetel Hansapangalt sadama 650 mln kr võla üle võtnud Nordea pank, sest Hansapangale näis olukord riskantsena.

Paldiski Põhjasadam ei kinnita otseselt müüki, aga samas ei lükka müügisoovi ka ümber: "Meie poole on erinevatel aegadel ostusooviga pöördunud mitmeid erinevaid investoreid. Äritegevuses kehtib põhimõte, et ostetav ja müüdav sõltub tehingu hinnast, mistõttu on meie omanikud olnud ka valmis võimalikke pakkujaid ära kuulama," märgiti Den za Dnjomi küsimustele vastates. Lisati, et sadama omanikud ei ole kunagi tegelenud Paldiski Põhjasadama müügiks väljapakkumisega.

Sama diplomaatiline kommentaar saabus ka Tallinna Sadamalt. "Meie oleme valmis tegema koostööd kõikide Eesti sadamatega," märkis sadama eestkõneleja Sven Ratassepp. "Eesti suurusel turul oleks ilmselt mõistlik sadamatel pigem spetsialiseeruda teatud kaubagruppidele kui konkureerida sama kauba pärast ja teha selle jaoks topelt investeeringuid. Mis vormis see koostöö toimub on juba ise küsimus. Selge, et see peab olema majanduslikult põhjendatud."

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0
Brasiilia reaal BRL 4,43 0
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,97 0
Hiina jüaan CNY 7,81 0
Hongkongi dollar HKD 8,83 0
Horvaatia kuna HRK 7,39 0
Iisraeli seekel ILS 4,26 0
India ruupia INR 81,30 0
Indoneesia ruupia IDR 16484,15 0
Islandi kroon ISK 139,23 0
Jaapani jeen JPY 128,18 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 16,27 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,84 0
Malaysia ringgit MYR 4,73 0
Mehhiko peeso MXN 22,87 0
Norra kroon NOK 9,74 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,24 0
Rumeenia leu RON 4,65 0
Singapuri dollar SGD 1,56 0
Suurbritannia nael GBP 0,90 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,47 0
Tai baht THB 37,11 0
Tšehhi kroon CZK 25,76 0
Türgi liir TRY 6,06 0
Ukraina grivna UAH 31,54 0
Ungari forint HUF 323,40 0
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0
Valgevene rubla BYN 2,39 0
Vene rubla RUB 75,48 0

Valdkonna töökuulutused