Poliitikute suurtehing: kas üks reformierakondlane müüb teisele sadamat?

Kui Tallinna Sadam ostaks ära Paldiski
Põhjasadama, tekib küsimus, kas see tehing on kasulik ka Eesti transiidile või
ainult mõnedele poliitikutele.

"Abielu", mille sõlmimisel tuleks riigil välja käia miljardeid kroone ja mida mõned ärimehed ja poliitikud on juba kauem kui aasta lobeerinud, oleks seejuures loogiline. Asuvad ju Tallinna Sadamale kuuluv Paldiski Lõunasadam ja Vene omanikule kuuluv Põhjasadam kõrvuti, kirjutas venekeelne nädalaleht Den za Dnjom.

Nii "peigmeest" ehk Tallinna Sadamat kui ka "pruuti" ehk Põhjasadamat esindavad selles pulmamängus reformierakondlased. Tallinna Sadama nõukogu juhib mõjuvõimas ärimees Neinar Seli, Põhjasadamat aga samuti Reformierakonda kuuluv Robert Antropov. Samas on küsitav, kas sadam on väärt sellise suurusjärgu summasid ehk miljardit krooni, mida on nimetanud Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli.

Kui Paldiski Lõunasadam moodustab osa riigi äriühingust Tallinna Sadam, siis Põhjasadamas on jäme ots Vene oligarhi, metallurgiamagnaat Vladimir Lisini käes. Viimane omandas alles eelmise aasta lõpus Hollandi Antillide offshore-piirkonnas registreeritud ettevõtte CNP Investmentsi, Paldiski Põhjasadama omanikfirma. Kuna Lisinile kuulub juba niigi pool uuest Venemaa sadamaterminalist Ust Lugas, puudub tal mõte hakata veel ka Paldiskis konkureerivat sadamat pidama. Seejuures saaks ta Eesti riigi käest sadama eest palju rohkem raha küsida, kui mõne välismaise investori käest.

Den za Dnjomi hinnangul sarnaneb Paldiski Põhjasadama juhtum Eesti Raudtee taasriigistamisega. Mõlemat taasriigistamist lobeeris ärimees Neinar Seli. Ajakirjanduses on viidatud, et Seli toetas raudtee riigistamist Vene ärimeeste huvides, et nendel oleks mugavam luua transiidiketti Hiinast Venemaa kaudu Läände.

Vajadusest mõned erasadamad üles osta andis Tallinna Sadama nõukogu esimees, reformierakondlik ärimees Neinar Seli teada mullu sügisel. Sama meelt, et Põhjasadam tuleks Lõunasadama, ehk Tallinna Sadamaga kokku liita, oli mullu suvel intervjuus Den za Dnjomile ka Põhjasadama pealik Robert Antropov.

Transiidiekspert Heido Vitsur viitas Den za Dnjomile aga, et Paldiski Põhjasadam pole kaugeltki Seli viidatud miljardit krooni väärt. Maailma kaubanduses teevad tema sõnul ilma ainult suured sadamad. Seetõttu on Põhjasadama-taoline nišisadam välismaise ostja jaoks väikese väärtusega. Tallinna Sadamal aga puudub probleemide tõttu Vene transiidiga eriline kasvuperspektiiv.

Den za Dnjomi andmetel on aga hinnalagi, millest kõneletakse äriringkondade kuluaarides, 3 miljardit krooni. Tegelik hind, mida oleks Põhjasadama eest nõus maksma mõni välismaine ettevõtja, küüniks 600-700 mln kroonini. Sadam on koormatud laenudega. Kuigi Põhjasadam ei soovinud võimalikke majandusraskusi kommenteerida, on lehe andmetel Hansapangalt sadama 650 mln kr võla üle võtnud Nordea pank, sest Hansapangale näis olukord riskantsena.

Paldiski Põhjasadam ei kinnita otseselt müüki, aga samas ei lükka müügisoovi ka ümber: "Meie poole on erinevatel aegadel ostusooviga pöördunud mitmeid erinevaid investoreid. Äritegevuses kehtib põhimõte, et ostetav ja müüdav sõltub tehingu hinnast, mistõttu on meie omanikud olnud ka valmis võimalikke pakkujaid ära kuulama," märgiti Den za Dnjomi küsimustele vastates. Lisati, et sadama omanikud ei ole kunagi tegelenud Paldiski Põhjasadama müügiks väljapakkumisega.

Sama diplomaatiline kommentaar saabus ka Tallinna Sadamalt. "Meie oleme valmis tegema koostööd kõikide Eesti sadamatega," märkis sadama eestkõneleja Sven Ratassepp. "Eesti suurusel turul oleks ilmselt mõistlik sadamatel pigem spetsialiseeruda teatud kaubagruppidele kui konkureerida sama kauba pärast ja teha selle jaoks topelt investeeringuid. Mis vormis see koostöö toimub on juba ise küsimus. Selge, et see peab olema majanduslikult põhjendatud."

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.005203
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 59,25 0.025322
Hiina jüaan CNY 7,77 -0.012875
Hongkongi dollar HKD 9,18 0.005447
Horvaatia kuna HRK 7,53 0.005309
Iisraeli seekel ILS 4,13 -0.002419
India ruupia INR 75,32 -0.001858
Indoneesia ruupia IDR 15960,00 -0.006265
Islandi kroon ISK 123,98 0.005646
Jaapani jeen JPY 132,34 0
Kanada dollar CAD 1,51 -0.01785
LAV rand ZAR 15,40 -0.010389
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,00 0.046933
Malaysia ringgit MYR 4,80 0.006256
Mehhiko peeso MXN 22,47 -0.006676
Norra kroon NOK 9,85 0.00071
Poola slott PLN 4,21 0.021395
Rootsi kroon SEK 10,01 0.160336
Rubla RUB 69,13 0.010126
Rumeenia leu RON 4,62 0.006489
Singapuri dollar SGD 1,58 0.00631
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.002267
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.039511
Taani kroon DKK 7,44 -0.002417
Tai baht THB 38,20 -0.026171
Tšehhi kroon CZK 25,69 0.015574
Türgi liir TRY 4,54 0
Ukraina grivna UAH 32,64 0.006128
Ungari forint HUF 314,15 -0.012731
USA dollar USD 1,17 -0.017019
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.013091
Valgevene rubla BRL 3,87 0.005165
Valgevene rubla BYN 23856,00 0.008384

Valdkonna töökuulutused

Lemminkäinen otsib TEEDEEHITUSE PROJEKTIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

30. detsember 2017

Itella Estonia otsib PAKIVEOTEENUSTE OSAKONNA DIREKTORIT

Itella Estonia OÜ

17. detsember 2017