Kommentaar: Padar ja Ansip, tõestage, et olete automaksu vastu

Reformierakonna peasekretär Kristen Michal
teatas reedel, et autoomanikud võivad olla kindlad - automaksu Eestis ei
kehtestata, sest Reformierakond on selle maksu vastu.

Vaatamata Reformierakonna kindlale lubadusele närivad mind selle automaksuga seoses endiselt mõningad kahtlused. Kui automaksu ei tule, siis miks teevad rahandusministeeriumi ametnikud tühja tööd ja selle maksuideega tegelevad. Ja miks on selle maksu kehtestamine kirjas rahandusministeeriumi strateegilises arengukavas?

Selle nädala alguses andis aripaev.ee’le intervjuu rahandusministeeriumi maksupoliitikaosakonna peaspetsialist Meelis Laube. Küsimusele, millal oleks reaalne vajadus kehtestada Eestis autoomanikele saastemaks ütles Laube: „Kui ühiskonnale põhjustatav kulu ületab kütuseaktsiisist laekuvat summat. Autode rohkust ilmestab fakt, et 2006. ja 2007. aastal lisandus Eesti teedele peaaegu 70 000 sõiduautot ja väikekaubikut.“

Saastemaksu kehtestamise aluseks võiks ministeeriumi peaspetsialisti sõnul võtta võimsuse, mootorimahu, kaalu, sõiduki maksumuse, CO2 eritamise või kütuse tarbimise.

Rahandusministeeriumi peaspetsialist on seisukohal, et maksustada tuleb kõiki sõidukeid, kuid kindlasti tuleb maksumäära diferentseerida. „Läbi erineva maksumäära saab anda inimestele selge signaali, et eelisatud on keskkonnasõbralikumad ja vähem ruumi võtvad autod,“ ütles Laube.

Mina loen ametniku jutust välja, et selle saastemaksu teemaga on meie rahandusministeeriumis tegeldud ja ma ei usu, et ametnik on seda tööd teinud omast vabast ajast või lihtsalt huvist teema vastu. Seetõttu tundub mulle Reformierakonna tänane kinnitus, et automaksu ei tule, avalikkuse lollitamisena.

Meenutame veel seda, et aktsiiside ennaktõusust ei räägitud samuti veel aasta tagasi. Neist ei rääkinud Reformierakond ka näiteks siis, kui neilt enne valimisi küsiti, et mida te teete euro käibele tulekuks. Alles pärast valimisi ja peaminister Andrus Ansipi populaarsuse kõrgustesse tõstnud pronksiööd sai avalikkus teada aktsiiside ennaktõstmisest. Siis oli sobiv aeg ebapopulaarne plaan avalikustada.

Ajalugu ei pruugi korduda ja võib loota, et seekord Reformierakond avalikkusega ei manipuleeri ning nende peasekretäri jutt vastab tõele. Ja rahandusministeeriumi ametnikud tegelevad selle teemaga lihtsalt hobi korras. Aga, et asi oleks ikkagi kindlamast kindlam, siis võiks rahandusministeerium viia sisse parandused ühte olulisse dokumenti nimega „Rahandusministeeriumi valitsemisala strateegiline arengukava aastateks 2008-2011“. Praegu ministeeriumi kodulehel rippuvas arengukavas on ühe eesmärgina kirjas säästev tarbimine. Seda eesmärki aitab muuhulgas saavutada meede 2.2, mis kujutab endast tarbimis- ja keskkonnamaksude tõstmist. „Meede hõlmab endas järgmisi tegevusi: maagaasi, elektrienergia, põlevkivikütteõli ja mootorsõidukite kõrgem maksustamine (ökoloogiline maksureform),“ on mustvalgel kirjas selles dokumendis.

Muidugi on vale poliitikute sõnades kahelda, aga midagi pole teha. Liiga palju on reformierakondlaste sõnad ja teod läinud lahku. Reformierakonna tänane pressiteade muutuks minu jaoks palju veenvamaks, kui sellele järgneks täna ka rahandusminister Ivari Padari pressiteade, milles ta teavitab avalikkust rahandusministeeriumi arengukavas oleva väikese, aga palju segadust tekitanud ebatäpsuse parandamisest. Kui tõesti automaksu ei tule, siis pole ju rahandusministeeriumil keeruline oma näpukas ära parandada ning sellest ka pressiteade välja saata.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 0
Brasiilia reaal BRL 4,24 0.0165215
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0153421
Filipiinide peeso PHP 61,62 0
Hiina jüaan CNY 7,96 0
Hongkongi dollar HKD 8,99 -0.0011123
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0094279
Iisraeli seekel ILS 4,21 -0.0071262
India ruupia INR 84,35 0
Indoneesia ruupia IDR 17417,20 0
Islandi kroon ISK 135,91 -0.0073573
Jaapani jeen JPY 128,96 -0.0077537
Kanada dollar CAD 1,50 -0.059972
LAV rand ZAR 16,34 -0.0324324
Lõuna-Korea vonn KRW 1301,47 -0.0092195
Malaysia ringgit MYR 4,77 0
Mehhiko peeso MXN 22,13 -0.0370476
Norra kroon NOK 9,51 0
Poola slott PLN 4,30 -0.0349097
Rootsi kroon SEK 10,35 -0.0222205
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0235981
Singapuri dollar SGD 1,58 0.0063259
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.0452796
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.0175285
Taani kroon DKK 7,46 -0.0120656
Tai baht THB 37,67 0.0305396
Tšehhi kroon CZK 25,77 0.0038805
Türgi liir TRY 6,58 0.2436387
Ukraina grivna UAH 32,28 0
Ungari forint HUF 322,75 -0.046454
USA dollar USD 1,15 0.0087192
Uus-Meremaa dollar NZD 1,75 -0.074273
Valgevene rubla BYN 2,41 0
Vene rubla RUB 75,13 0

Valdkonna töökuulutused