Kommentaar: Padar ja Ansip, tõestage, et olete automaksu vastu

Reformierakonna peasekretär Kristen Michal
teatas reedel, et autoomanikud võivad olla kindlad - automaksu Eestis ei
kehtestata, sest Reformierakond on selle maksu vastu.

Vaatamata Reformierakonna kindlale lubadusele närivad mind selle automaksuga seoses endiselt mõningad kahtlused. Kui automaksu ei tule, siis miks teevad rahandusministeeriumi ametnikud tühja tööd ja selle maksuideega tegelevad. Ja miks on selle maksu kehtestamine kirjas rahandusministeeriumi strateegilises arengukavas?

Selle nädala alguses andis aripaev.ee’le intervjuu rahandusministeeriumi maksupoliitikaosakonna peaspetsialist Meelis Laube. Küsimusele, millal oleks reaalne vajadus kehtestada Eestis autoomanikele saastemaks ütles Laube: „Kui ühiskonnale põhjustatav kulu ületab kütuseaktsiisist laekuvat summat. Autode rohkust ilmestab fakt, et 2006. ja 2007. aastal lisandus Eesti teedele peaaegu 70 000 sõiduautot ja väikekaubikut.“

Saastemaksu kehtestamise aluseks võiks ministeeriumi peaspetsialisti sõnul võtta võimsuse, mootorimahu, kaalu, sõiduki maksumuse, CO2 eritamise või kütuse tarbimise.

Rahandusministeeriumi peaspetsialist on seisukohal, et maksustada tuleb kõiki sõidukeid, kuid kindlasti tuleb maksumäära diferentseerida. „Läbi erineva maksumäära saab anda inimestele selge signaali, et eelisatud on keskkonnasõbralikumad ja vähem ruumi võtvad autod,“ ütles Laube.

Mina loen ametniku jutust välja, et selle saastemaksu teemaga on meie rahandusministeeriumis tegeldud ja ma ei usu, et ametnik on seda tööd teinud omast vabast ajast või lihtsalt huvist teema vastu. Seetõttu tundub mulle Reformierakonna tänane kinnitus, et automaksu ei tule, avalikkuse lollitamisena.

Meenutame veel seda, et aktsiiside ennaktõusust ei räägitud samuti veel aasta tagasi. Neist ei rääkinud Reformierakond ka näiteks siis, kui neilt enne valimisi küsiti, et mida te teete euro käibele tulekuks. Alles pärast valimisi ja peaminister Andrus Ansipi populaarsuse kõrgustesse tõstnud pronksiööd sai avalikkus teada aktsiiside ennaktõstmisest. Siis oli sobiv aeg ebapopulaarne plaan avalikustada.

Ajalugu ei pruugi korduda ja võib loota, et seekord Reformierakond avalikkusega ei manipuleeri ning nende peasekretäri jutt vastab tõele. Ja rahandusministeeriumi ametnikud tegelevad selle teemaga lihtsalt hobi korras. Aga, et asi oleks ikkagi kindlamast kindlam, siis võiks rahandusministeerium viia sisse parandused ühte olulisse dokumenti nimega „Rahandusministeeriumi valitsemisala strateegiline arengukava aastateks 2008-2011“. Praegu ministeeriumi kodulehel rippuvas arengukavas on ühe eesmärgina kirjas säästev tarbimine. Seda eesmärki aitab muuhulgas saavutada meede 2.2, mis kujutab endast tarbimis- ja keskkonnamaksude tõstmist. „Meede hõlmab endas järgmisi tegevusi: maagaasi, elektrienergia, põlevkivikütteõli ja mootorsõidukite kõrgem maksustamine (ökoloogiline maksureform),“ on mustvalgel kirjas selles dokumendis.

Muidugi on vale poliitikute sõnades kahelda, aga midagi pole teha. Liiga palju on reformierakondlaste sõnad ja teod läinud lahku. Reformierakonna tänane pressiteade muutuks minu jaoks palju veenvamaks, kui sellele järgneks täna ka rahandusminister Ivari Padari pressiteade, milles ta teavitab avalikkust rahandusministeeriumi arengukavas oleva väikese, aga palju segadust tekitanud ebatäpsuse parandamisest. Kui tõesti automaksu ei tule, siis pole ju rahandusministeeriumil keeruline oma näpukas ära parandada ning sellest ka pressiteade välja saata.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1142422
Brasiilia reaal BRL 4,43 -0.0158039
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0204468
Filipiinide peeso PHP 59,97 -0.0116717
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.0179299
Hongkongi dollar HKD 8,83 -0.0169783
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0189455
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0187776
India ruupia INR 81,30 -0.0184466
Indoneesia ruupia IDR 16484,15 -0.0176502
Islandi kroon ISK 139,23 -0.0287212
Jaapani jeen JPY 128,18 -0.0156006
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0528646
LAV rand ZAR 16,27 -0.0129091
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,84 0.0085956
Malaysia ringgit MYR 4,73 -0.016913
Mehhiko peeso MXN 22,87 -0.0620643
Norra kroon NOK 9,74 -0.0020534
Poola slott PLN 4,29 -0.0186389
Rootsi kroon SEK 10,24 -0.0370963
Rumeenia leu RON 4,65 -0.0171925
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0385381
Suurbritannia nael GBP 0,90 -0.0556483
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0354516
Taani kroon DKK 7,47 -0.0174106
Tai baht THB 37,11 -0.0177836
Tšehhi kroon CZK 25,76 -0.0388123
Türgi liir TRY 6,06 -0.0181401
Ukraina grivna UAH 31,54 -0.0177535
Ungari forint HUF 323,40 -0.0154583
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.036075
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.1836701
Vene rubla RUB 75,48 -0.0177499

Valdkonna töökuulutused