Sillamäe sadam kiratseb

Suure hurraaga välja tulnud "Ida-Virumaa
arengumootor" ehk Sillamäe sadam töötab alavõimsusel, sajad miljonid investorite
kroonid ootavad paremaid päevi.

"Kaubavood on sama suured kui enne aprilli, mitte sellest kaks korda suuremad, nagu me planeerisime, sest vahepeal tunnistati Eestis transiit mittevajalikuks majandusharuks," ütles Sillamäe sadama nõukogu esimees Tiit Vähi.

Sadamaäris ei räägita sadadest tuhandetest ega kümnetest miljonitest kroonidest.

"Summad on suured ja miljonid on selle juures väikesed numbrid," vastas Vähi küsimusele, mida tähendab kauba aastamahu vähendamine plaanitud kolmelt kahele miljonile.

"Lisaks sellele on edasi lükkunud sajad ja sajad miljonid operaatorite investeeringud. Võib-olla lausa miljardid," lisas mees.

Vähi sõnul pole ükski investor poliitiliste sündmuste tõttu alt ära hüpanud, ent massiliselt kasutatakse venitamistaktikat. "Läbirääkimised on hakanud venima. Kõik on võtnud aja maha ja passivad," sõnas Vähi.

Pool sadamast on praeguseks valmis. Läänebassein ehitatakse välja järgmise aasta esimesel poolel.

Reaalsus osutus valusaks
Kaks aastat tagasi olid Vähi ootused sadama suhtes kõrged. "Tuleval aastal (2006. -toim.) suudavad terminalid vastu võtta umbes 10 miljonit tonni kaupa. Multifunktsionaalse transiidisadama esialgne võimsus on kuni 20 miljonit tonni kaupa aastas," väitis Vähi toona.

Tegelikkus on aga teine. Eelmisel aastal läbis sadamat 670 000 tonni kaupa ja 2007. aastal plaanitakse täis saada 2 miljonit tonni, kuigi esialgu loodeti 3 miljonit. Samas praegune sadama võimsus on umbes 15 miljonit tonni.

"Me lootsime, et need lubatud kümned miljonid tonnid tulevad kiiresti peale. Aga praegu on kurb, et neil pole kõik läinud plaanikohaselt," ütles Kunda sadama direktor Aleksander Nikolajev.

Mees lisas, et laevu peaks olema rohkem, sest sadama võimalused on suuremad.

"Näeme, et neil on raskusi. Loodetavasti on see ajutine. Samas on kade meel, sest neil on nii palju ressursse," lisas Nikolajev, kes kuulub ka Eesti Sadamate Liidu juhatusse.

Sillamäe linnapea Ain Kiviorg ütles, et naftavooge on vähemaks jäänud.

"Optimistlikud prognoosid ja poliitiline olukord ei langenud kokku. Päris pooleli pole miski jäänud, välja arvatud see, et katkes reisiliiklus," nentis Kiviorg, kelle sõnul on sadamas teatud seisak.

Sadama müük pole võimatu
"Naftavooge, mis tulid Eesti Raudtee kaudu, on tõesti vähemaks jäänud," nentis Kiviorg.

Läbirääkimised on hakanud venima. Kõik on võtnud aja maha ja passivad.
Tiit Vähi, Sillamäe sadama nõukogu esimees "Omanikeringi ja äriideede muutused on kahtlemata veel ees," ütles Kiviorg, pidades silmas näiteks sadamas tegutseva operaatori Tankchemi ostmist Alexela poolt, mitte Sillamäe Sadama võimalikke omanikevahetust, kuigi Vähi seda ei välista.

"Kas te teate mõnda ostjat?" vastas Vähi küsimusele, kas ta ei plaani sadamat maha müüa, lisades, et praegu sadama mahamüümise plaani pole. "Lõppkokkuvõttes pole maailmas midagi igavest. Kui tõsine arendaja Euroopast, Aasiast või idast soovib kogu infrastruktuuri osta ja tal on piisavalt raha, siis me ei ütle ennatlikult "never"."

Vähi sõnul on mullu novembrist selle aasta lõpuni investeeringute maht sadamasse 600 miljonit krooni. "Enne seda oli esimene investeering kuskil kokku ca 1,5 miljardit infrastruktuuri," ütles Vähi.

Lisaks kavatsevad sadama operaatorid terminalidesse investeerida (või on juba investeerinud) kokku umbes 2,5 miljardit krooni.

"Teie muret jagan ka mina," vastas Vähi küsimusele, kas on võimalik, et äri ennast ära ei tasu. Sillamäe sadama 1,5miljardiline investeering on tagatud lepingutega sadamat kasutavate operaatoritega.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1514769
Brasiilia reaal BRL 4,23 -0.330103
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0051151
Filipiinide peeso PHP 59,47 0.2241435
Hiina jüaan CNY 7,70 -0.2022481
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.2134197
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0148186
Iisraeli seekel ILS 4,19 -0.2644494
India ruupia INR 80,99 -0.1627199
Indoneesia ruupia IDR 16069,93 -0.0153058
Islandi kroon ISK 138,33 0.0433934
Jaapani jeen JPY 123,91 -0.0645213
Kanada dollar CAD 1,51 -0.22463
LAV rand ZAR 15,62 -0.3325164
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,37 -0.3007296
Malaysia ringgit MYR 4,68 -0.1046584
Mehhiko peeso MXN 21,67 -0.0096918
Norra kroon NOK 9,73 -0.1426343
Poola slott PLN 4,29 -0.1095546
Rootsi kroon SEK 10,24 0.1036067
Rumeenia leu RON 4,68 0.0726822
Singapuri dollar SGD 1,54 -0.2455891
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.3155996
Šveitsi frank CHF 1,13 -0.0177462
Taani kroon DKK 7,46 0.0134016
Tai baht THB 36,10 -0.7911579
Tšehhi kroon CZK 25,55 0.0979278
Türgi liir TRY 6,13 -1.3044529
Ukraina grivna UAH 31,91 -0.3522633
Ungari forint HUF 321,52 -0.3934447
USA dollar USD 1,14 -0.2540739
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.4482429
Valgevene rubla BYN 2,45 -0.3456549
Vene rubla RUB 75,94 -0.665772

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019