Jeffrey Goldstein: on aeg USA ja Euroopa õhuruum konkurentsile avada

Euroopa transpordiministritel seisab 22.
märtsil ees ajalooline otsus, kas kiita heaks atlandiülene Open Skies Plus
lennunduslepe, mille üle USA ja Euroopa Komisjon hiljuti läbirääkimisi
pidasid.

USA, Euroopa Komisjon ja enamik ELi liikmesriike toetavad lepet. ELi heakskiit peab aga olema ühehäälne ja vähemalt üht liikmesriiki survestavad protektsionistlikud huvirühmad, kes nõuavad leppele vetot. Seepärast on tähtis, et Euroopa transpordinõukogu mõistaks seda ajaloolist võimalust soodustada konkurentsi, majanduskasvu ja seaduslikku kindlustunnet ning tõrjuda protektsionismi USA ja ELi lennundusturul.

Et mõista, miks lepe nii tähtis on, tuleb aru saada, et asjade praegune seis USA ja Euroopa lennunduses on ajale jalgu jäänud. Ühe üleatlandilist õhuruumi käsitleva leppe asemel on USA-l liikmesriikidega 22 kahepoolset lepet.

Neist vaid 16 on liberaalsed Open Skiesi lepped. Ülejäänud kujutavad ennast kitsendavate kokkulepete sigrimigri ja liigset riiklikku regulatsiooni, mis asjatult piirab reisimist ja kaubavahetust USA ja Euroopa vahel. Teiseks piiranguks on see, et kõigi nende kokkulepete kohaselt võivad Euroopa lennufirmad lennata USAsse ainult oma koduriigist.

Neid puudusi tervikuna vaadeldes otsustas Euroopa Kohus 2002. aastal, et ükski neist kahepoolsetest kokkulepetest pole vastavuses liikmesriikide kohustustega ning põhjustavad ebamäärasust üleatlandilisel turul, mis hõlmab üleilmsest lennuliiklusest 60%.

USA ja ELi Open Skies Plusi lepe lahendab kõik need probleemid. Selle liberaalsed, majanduskasvu pooldavad sätted rakenduvad ühtlaselt ja prognoositavalt kogu ELile ja kaotavad kahepoolsete lepete segadusseajavad lapitekid. Lepe toetab ka ELi pingutusi Euroopa ühisturu loomisel, kuna Euroopa lennufirmad saavad loa lennata sõltumata oma päritoluriigist kõigist ELi linnadest kõikidesse USA linnadesse. Esimest korda lubatakse Lufthansal sõita Prahast New Yorki. British Airways (BA) saab sõita Pariisist Chicagosse. Lufthansa, BA ja Alitalia võivad konkureerida teenuse pakkumisel Roomast Washingtoni sõitmiseks. Kuigi Eestist hetkel otselende USAsse ei ole, avardab see ka Eesti turistide ja ettevõtjate võimalusi USAsse reisimisel.

Selle asemel, et üritada minna ümber ajast ja arust riiklike piirangute, saavad lennufirmad ise otsustada, milliseid teenuseid on majanduslikult kõige mõistlikum pakkuda. Tekkiv konkurents peaks suurendama reisimisvõimalusi ja alandama hindu nii tavareisijatele kui ka ettevõtetele, mille äritegevus sõltub õhukaubavedude sõlmpunktide arvust.

ELi lennufirmadele uute liiklemisõiguste andmine avab ka ukse nende piiriülestele liitumistele ELi piires, mis on praegu võimalik ainult siis, kui lennufirmad on valmis oma rahvusvahelisi opereerimisõigusi ohtu seadma.
USA ja ELi Open Skies Plusi lepe pakub teisigi eeliseid. Üks väärtuslik edasiminek on, et sellega vabanetakse eriti kitsendavast kahepoolsest lennundusleppest USA ja Suurbritannia vahel. See jäänuk möödanikust piirab teenusepakkumise kahe riigi vahel Londoni Heathrow lennujaamast kõigest nelja operaatoriga, millest kaks on Suurbritannia ja kaks Ameerika omad. Pole mingit põhjust, miks Heathrow peaks alluma teistsugustele konkurentsireeglitele kui Pariis, Helsinki või Tallinn.

Pole juhus, et leppe kõige häälekamate oponentide hulgas on lennufirmad, mis teenivad kõige suuremat tulu praegustest konkurentsivastastest piirangutest Heathrow lennujaamas. Ülejäänud eurooplased ei peaks laskma ennast narriks teha. Milliseid vastuväiteid nad uuele leppele ka ei esitaks, on nende rahulolemtuse peamiseks põhjuseks asjaolu, et lepe lõpetab nende võimaluse teenida monopoolset kasumit vanamoelise riikliku protektsionismi arvel. Võidavad aga Euroopa ja Ameerika tarbijad ning teised lennufirmad, mis soovivad turul konkureerida.

Positiivne otsus transpordiministritelt paneks punkti neli aastat kestnud läbirääkimistele. Kuigi USA on pikka aega kinnitanud, et lepe pakub tasakaalustatud eeliseid, tegid USA läbirääkijad viimases voorus veel märkimisväärseid järeleandmisi, et Euroopa Komisjoniga kokkuleppele jõuda. Kui see lepe jõustub, on kaks osapoolt volitatud üsna peatselt uuesti alustama läbirääkimisi lennunduse täiendava liberaliseerimise "teise etapi" üle.

Õige aeg leppe heakskiitmiseks on just praegu. Täiendavate järeleandmiste nõudmine või viivitamine edasiste "uuringute" huvides tähendaks loobumist reaalsetest eelistest - võib-olla aastateks - ja kontrolli andmist väheste protektsionistlike kritiseerijate kätte.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.3662768
Brasiilia reaal BRL 4,28 -0.1026646
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.035813
Filipiinide peeso PHP 59,83 0.335396
Hiina jüaan CNY 7,88 0.2417918
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.1296885
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.1105151
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0714541
India ruupia INR 81,49 0.0540242
Indoneesia ruupia IDR 16559,63 -0.3686922
Islandi kroon ISK 140,04 -0.1141227
Jaapani jeen JPY 128,38 -0.240889
Kanada dollar CAD 1,49 0.0938212
LAV rand ZAR 16,13 0.5555036
Lõuna-Korea vonn KRW 1282,67 0.4943746
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.088503
Mehhiko peeso MXN 23,07 0.7103035
Norra kroon NOK 9,61 -0.0655342
Poola slott PLN 4,30 0.4364468
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.0555334
Rumeenia leu RON 4,66 0.0665407
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1926906
Suurbritannia nael GBP 0,88 -0.2030686
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1315443
Taani kroon DKK 7,46 0.0254722
Tai baht THB 37,35 0.1187419
Tšehhi kroon CZK 25,98 -0.0423191
Türgi liir TRY 6,05 -0.0247684
Ukraina grivna UAH 31,45 -0.0556198
Ungari forint HUF 321,44 -0.0901377
USA dollar USD 1,13 0.0706339
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.39807
Valgevene rubla BYN 2,39 -0.2630041
Vene rubla RUB 74,98 0.5176089

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018