15. veebruar 2007
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Siilats: poolakatega oli võimatu autoäri ajada

Info-Auto omanik Viktor Siilats kaotas Renault' müügiõiguse Eestis. Siilats kommenteeris aripaev.ee-le lepingu lõpetamist, märkides, et poolakatega oli võimatu äri ajada.

Järgneb Siilatsi selgitus:Info-Auto esindas Renaulti Eestis alates 1992 aastast, kui ma õigesti mäletan. Suhtlesime algul läbi Volvo ja siis otse Pariisiga ning suhted olid sõbralikud ja konstruktiivsed.

Paraku kehtis Renaultis süstem, kus autode hind sõltus ostetavast kogusest ja Eesti kogus oli väga väike. Seega oli Renault autode hind liiga kõrge ega vastanud konkurentsitingimustele.Samuti puudus tehasel võimalus selle, Eestile siis veel tundmatu brändi, turundustegevuse toetamiseks.Aastal 1998 otsustati viia Baltimaade juhtimine Renault SA-le kuuluva Renault Polska alla.Autode hind langes otsustavalt, kuna liidetud olid nii Balti kui Poola turud. Renault Polska asus ka marketingitegevust toetama. Paraku tekkisid tarneprobleemid, kuna Renault Polska oli väga kinni Renaultile kuuluvas transpordifirmas CAT, mis omakorda ei olnud võimeline autosid tähtajaliselt transportima. Kord oli rekkajuhil vaja sõita ema juurde külasse kurke kastma, kord seisis treiler 3 päeva Enge bensiinijaamas, kuni üks meie klientidest , kes paaniliselt oma autot ootas, esitas meile küsimuse, et ega see juhtumisi tema auto pole, mis sellel treileril on ja millest ta juba 3 päeva mööda sõidab samal ajal kui treilerijuht kabiinis magab.

Ühele Lõuna-Eesti koolile mõeldud koolibuss, mille rigihankekonkursi võitsime, hilines 6 kuud ja pidime vastama Pratsuse saatkonna järelpärimistele, mis samuti selle koolibussi tarnest huvitatud oli.

1999. aasta lõpuks kulmineerusid suhted pärast seda kui Renault Polska saatis meile kaks autot, mida me polnud tellinud ja jättis saatmata need autod, mida tellisime. Otsustasime minna lepingu lõpetamise teed, kuna eksisteeris reaalne oht kaotada oma maine ka Volvo klientuuri silmis, sest mitmed kliendid kattusid.

Renault Polska tegi seepeale kaadrimuudatusi ja parandas logistikat nii et koostöö hakkas tõesti paremini sujuma, samas ei suutnud me keelduda Fordi lepingust, mille kirjutasime alla aastal 2000, sellest Renault'd eelnevalt informeerides.

Renault Polska ei kostnud Fordi peale midagi, küll aga tekkis Eestisse teine Renault' diiler -Belesta AS.Belestale jagati ilmselt lubadusi, et neil on monopoolsed õigused Tartus ja unustati meid sellest informeerida ja lepingut muuta. Meie lepinguline territoorium oli kogu Eesti, aga meie müüki Tartus asuti takistama. Suhted Renault Polskaga läkisd taas paremaks, kui Belesta oma tegevust lõpetama hakas ja 2002. aasta alguses saatis Renault Polska meile tänukirja heade müügitulemuste ja hea koostöö eest.

2002. aasta Motorexiks tellis Renault Polska meie kaudu näitusepinna ja loobus sellest viimasel hetkel, kuna nende uuel sümpaatial ehk Saksa Autol jäi Volkswagenitest näitusepinda üle.

Renault Polska asus seda pinda päästma ja jättis meie broneeritud pinna Info-Auto oma mureks. Selleks ajaks ei olnud Renault Polska poolt Saksa Auto omanikega (Autori AS asutajad) veel diilerlepingut sõlmitud.Sellisest tegevusest häirituna otsustas Info-Auto nõukogu esimees, Andres Küng, asuda kirjavahetusse Pariisiga. Küng kirjutas kellelegi Mourot'ile, et ta ei taipa, kuidas on Renault Polskal võimalik süstemaatiliselt niivõrd ebaeetiliselt toimida ning et ega seal ometi mingeid muid huve või hüvesid mängus pole.Renault Polska president Jombart karjus Küngi peale telefonitsi, et sellisele kirjale järgneb lepingu lõpetamine. Seepeale läksid suhted Renault Polskaga väga heaks ja konstruktiivseks ja kestsid õige mitu kuud. Mais 2002 tuli Eestise Renault Polska Balti turu koordinaator, Pjotr Tutak, kellelt küsisin nõupidamise käigus, et kas vastavad tõele kuuldused lepingu lõpetamisest. Tutak kinnias, et ei vasta ning et tema on koostööga väga rahul. Tegime ja realiseerisime seepeale kiirelt mõned investeerimisotsused ja saime umbes 3 päeva pärast teate, et leping on lõpetatud.Renault Polska valis lepingu lõpetamise põhjusena lepingus sisalduva legaalse võimaluse ehk siis lõpetas lepingu põhjuseta. Meediale teatas Tutak, et tegu oli majandusliku otsuse ja restruktureerimise vajadusega.Andres Küng üritas veel mõnda aega seda lepingut Pariisi kaudu päästa, kuid see ei õnnestunud ja 2002 detsembris Küng suri.

Lepingu lõppedes jättis Renault Polska Info Autole maksmata hulgaliselt kulusid, mida me olime nende palvel oma marketingutegevuses teinud. Osa neist olid tellitud suuliselt (telefoniõigus on Renault Polskas valitsev juhtimisviis) osade kohta oli aga ka kirjalik alus olemas. Kui Renault Polska keeldus neid arveid maksmast, peatasime omakorda autode eest tasumise.

Shveitsis asuv arbitraazhikohus mõistis Info-Auto kasuks välja osa marketingiarvetest ja me tasusime Renault Polskale autode eest.

Vaidluse käigus tuli välja kaks huvitavat asjaolu:

Esiteks, asus Renault Polska millegipärast väitma, et nad ei lõpetanudki lepingut põhjuseta vaid põhjuseks olla olnud meie lubamatu müük Tartus, kuna Tartut pole meile kunagi territooriumina lubatud.Kummutasime selle väite fotodega Renault Polska esindjast Adrzej Cieslinskist, kes pidas Info Auto uue Tartu esinduse avamisel kõne ja lõikas läbi showroomi lindi.

Teiseks väitis Renault Polska, et lepngu lõpetamise põhjuseks olla Info Auto vilets müük. Esitasime seepeale kohtule müügistatistika, millest nähtub, et teatud ajaperioodil oli Info Auto Renault parim diiler Baltimaades. Samuti tõestasime, et poolakad valetasid meie turuosa ca 50% väiksemaks.

Arbiiter otsustas, et Info Autol oli õigus müüa Tartus ning et Info Auto müüs hästi. Fotod ja müügigraafikud on kodulehel üleval. Saime Renault Polska väga kummaliselt valelt kinni püütud: nad väitsid , et saatsid lepingu lõpetamise kirja DHL-iga ning et see üks A4 formaadis kiri kaalus 0,5 kg.

Meie tõstasime et selle DHl saadetisega saadeti regulaarkorras Renault Polska müügisekretärilt Info Auto müügisekretärile autode homologeniseerimisdokumendid, mis läksid kohe edasi tolli ja autoregistrikeskusesse.

Kumbki müügisekretär polnud saatnud ega saanud ega olnud ka volitatud tegelema juriidiliste dokumentide saatmisega/ vastuvõtmisega. Ise sain selle lepingu lõpetamise kirja faksi teel.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077