Teibituuning lisas 4km/h

Kaheksandal juulil toimus Tartus Raadi
lennuväljal Plasmet 1000 Euro Race. Asi kujutab endast imelihtsat võidusõitu.
Sõidetakse ühekilomeetri pikkust distantsi ja kes selle lõpuks suurima kiiruse
saavutab ongi võitnud.


Kohale sai mindud kahel põhjusel, esiteks proovida Topautost prooviks saadud uue Seat Leon TFSI võimeid ja teiseks, et tõestada paljudele kummalisena tunduvat fakti, et kui autol kõik ninas olevad vahed kinni teipida, tuleb kiirus suurem.
Seat Leon oli loomulikult pisut kehvas seisus, kui vaadata kelle vastu tuli sõita. 185 hobujõudu on küll maanteel ja niisama lõbutsemiseks piisav, kuid sellest on ilmselgelt väha autode vastu millel 400-500 hobujõudu.

Üldvõitja Maksim Zolotarjovi Toyota Supra kapoti all tuksub näiteks mootor, millel ligi kaheksasada hobust. Sestap saigi üldvõitjale kaotatud rohkem kui 100 km/h ehk Zolotarjov suutis selle distantsiga võtta kiiruseks 284 km/h, samas kui Leon suutis 180. Vahet pole, tehasest väljaveerenud ja nö. gurude poolt näppimata odava pereauto kohta oli tulemus igati korralik.


Eelmisel õhtul, kui auto käes, käisin vajalikku varustust kokku ajamas. „Varustuse” all pean silmas maalriteipi, millega osavad meistrimehed autod kinni kleebivad, enne kui värvima asuvad. Iseenesest on tegu paberteibiga, mis ilma suurema mureta autole peale läheb ja sealt ka maha tuleb. Viimane on eriti oluline punkt.

Nimelt on tippkiiruse ürituste korraldajad ilmataadile tavaliselt liiga palju raha andnud ja ilmad kipuvad liialt soojad olema. Tähendab see teibitud auto jaoks aga seda, et kleeplint ei taha enam auto pealt lahkuda, sest kerge plääzil olek on liimi piisavalt sulatanud ja selle sinna kurvemal juhul ka jäädavalt talletanud.

Olen ühel sellisel üritusel oma silmaga näinud, kuidas ühes klassis esikoha saanud mehed tulid rõõmsalt auhinnad pihus oma auto juurde ja hakkasid autole paigaldatud teipi eemaldama. Teip eemaldus küll, aga koos suhteliselt hiljuti autole kantud uue värvikihiga. Ürituselt saadud auhind ei kaalunud kindlasti värvi tuksikeeramist üle ja mehed jäid minust läbipaistvatest teipidest punasteks lintideks muutunud ribadega üsna õnnetult maha.


Igatahes teip käes läksin hommikul võistlusele. Juba varased temperatuurid olid tol päeval sellised, mis andsid põhjust mõelda sellele, et kahest võistlussõidust saab vaid ühe teibituna teha, sest muidu küpsetaks päike selle jäädavalt Leoni ilusatele kumerustele. Tegelikult oli see isegi hea, sest nii oligi võimalik saada võrdlusmoment.


Esimest korda rajal, stardist gaas põhja ja jätsin ta sinna kuni finišit tähistavate kurikateni. Tulemuseks igati talutav 176 km/h. Boksi jõudes asusin ka kohe tööle. Teip välja ja auto esiosas olevaid avasid kinni katma. Kapoti ja kere vahele jäävad praod kinni, kapoti ja tuuleklaasi vahele tekitasin samuti teibist ülekande, samuti tapsin numbri ja tulede ja kere vahelise prao.


Uuesti starti. Siinkohal pean selgitama kilomeetri ja üleüldse tippkiiruse peale sõidetava distantsi läbimise põhimõtteid. Nimelt mõeldakse, et seal on pidamine väga vajalik ja küll otsitakse slikke ja muud jama, et ikka hästi läheks. Tegelikult on hoopis vastupidi. Autol tuleb stardis rattad kohe nö. keema ajada ehk ratas ringi ja hoida seda mentaliteeti niikaua kuni pidamine saabub. Miks? Väga lihtne, te lihtsalt pikendate oma distantsi, mida kõrgemate käikudega läbida, sest kui näiteks esimesed kaks käiku ratas ringi käib, siis te läbite lühema maa, kui totaalse pidamisega ja sestap jääb kõrgete käikude jaoks rohkem maad. Rohkem maad tähendab aga rohkem kiirust.


Uues stardis ajasin kohe pöörded lakke ja rattad ringi. Gaas põhja ja nii terve kilomeeter. Teibitud auto tulemus oli aga 180 km/h, mis tähendab, et teipimine lisas pisut rahutu loomuga pereautole kilomeetri peale tervelt 4 km/h. Aerodünaamika on täiesti reaalne asi ja koduste vahenditega on igale pereautol täiesti võimalik selle näitajaid parandada.


Igatahes soovitan selliseid katseid kõigil ka ise proovida ja teha seda loomulikult selleks ettenähtud üritustel, mitte katsetada seda avalikel teedel politseiradarisse kõmmutades, sest see võib halvasti lõppeda nii sõitjale kui kaasliiklejatele. Head teipimist!

Ardo Kalda

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.489635
Brasiilia reaal BRL 4,50 0.390564
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.005114
Filipiinide peeso PHP 62,17 -0.0385877
Hiina jüaan CNY 7,86 0.5937376
Hongkongi dollar HKD 9,10 -0.371157
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0297744
Iisraeli seekel ILS 4,24 0.2694271
India ruupia INR 80,11 0.3281317
Indoneesia ruupia IDR 16775,07 0.114766
Islandi kroon ISK 124,23 0.0322087
Jaapani jeen JPY 131,02 -0.2284496
Kanada dollar CAD 1,54 0.2414671
LAV rand ZAR 15,65 1.4193314
Lõuna-Korea vonn KRW 1318,50 0.2623474
Malaysia ringgit MYR 4,71 -0.2457263
Mehhiko peeso MXN 22,16 0.8032019
Norra kroon NOK 9,57 0.6543787
Poola slott PLN 4,33 0.5781823
Rootsi kroon SEK 10,37 0.5128255
Rumeenia leu RON 4,65 0.0817257
Singapuri dollar SGD 1,59 0.277113
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.4044944
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0258153
Taani kroon DKK 7,45 0.0134208
Tai baht THB 38,81 0.1992968
Tšehhi kroon CZK 25,91 0.2981261
Türgi liir TRY 5,60 0.389126
Ukraina grivna UAH 30,63 0.1232389
Ungari forint HUF 325,90 0.6765315
USA dollar USD 1,16 -0.3866644
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 0.6541292
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1991601
Vene rubla RUB 73,60 0.4151585

Valdkonna töökuulutused