Online intervjuu: Kogu tõde gaasiautodest

OÜ Gaznet juhatuse liige Kristjan Relvik andis online intervjuu, et vastata gaasiautodega seonduvate kartuste ja probleemide kohta. Loe vastuseid!

Alexelal on enam kui paarikümnest tanklast koosnev LPG müügikohtade võrgustik. Eesti Gaas teatas hiljuti plaanist rajada lähiaastatel 50 maagaasi ja biometaani tanklat. Eestis hakkab tekkima infrastruktuur gaasiautode kasutamiseks. Gaasiautode tehniliste lahenduste, võimekuse ja perspektiivide kohta on aga palju kahtlusi. Gaasiautodega seonduvaid küsimusi selgitab 13. novembri online intervjuus Kristjan Relvik.

Relvik on gaasiseadmetega tegelenud 10 aastat, neist viimased 9 aastat OÜga Gaznet. Relviku sõnul on Gaznet täna pisikesel Eesti turul käibemahult suurim gaasiseadmete paigaldusega tegelev ettevõte. Eelmisel aastal paigaldati gaasiseade 250 autole, tänavu jõutakse Relviku prognoosil 350 auto gaasiseadme paigaldamiseni.

Online intervjuu Kristjan Relvikuga toimub 13. novembril kell 16:00-17:00. Küsimusi võivad esitada kõik logistikauudiste lugejad juba praegu.

Vastatud küsimused

Huviline
Milline on CNG, LNG ja LPG mootorite töö efektiivsuse võrdlus?

CNG ja LNG on keemiliselt sama gaas CH4 ehk metaan. LNG anumas madalal rõhul, olenevalt tehnoloogiast 1-30bar, kuid jahutatud kuni -162 kraadini Celius. CNG on kokku pressitud 200 bar juurde normaaltemperatuuril. LPG on Propaani ja Butaani segu, vastavalt hooajale 40-60% kuni 60-40%. Mootori effektiivsuse komponendiks ei ole ainult kütus vaid palju erinevaid tegureid, mis on juba seotud mootori tootmisega.

Agnes
Kas läbi LPG seadmete arengu on näha muutust LPG sõiduki kütusekulus?

Kütuse kulude erinevus tuleneb energia sisalduste vahest, LPG liitri energia sisaldus versus bensiini liitri energia sisalduse vahega, on 10-20% sõltuvalt just gaasi tihedusest ehk propaani ja butaani suhtest. Ehk siis vastus on järgmine: kui toodetakse aina enam effektiivsemaid sisepõlemismootoreid, siis on need mootorid effektiivsed ka LPGga.

Huviline
Kas LPG-s on võimalik kasutada ka biokomponenti ja millise panuse annab LPG kasutus biokütuste osakaalu kasvatamise eesmärgile?

Biopropaan ja biobutaan on biodiisli tootmise kõrvalproduktid, nagu ka tavaline naftast toodetud propaan ja butaan on diislikütuse ja bensiini tootmise kõrvalproduktid. Biopropaani toodetakse täna enamus biodiisli tehastes. Saksamaal ja hollandis on BioLPG plaanis kasutusele võtta lähimate aastate jooksul. Hollandis on plaanis biodiisli kõrvalt toota BioLPGd aastaks 2016 30 000-40 000 tonni aastas. Kindasti BioLPG aitab täita Eesti riigi võetud kohustusust EL keskonna norme järgida.

Kunnar
Eestis LPG seadmed reeglina järelpaigaldatakse. Hiljuti Autolehes ilmunud artikli kohaselt eeldab aga LPG seade tugevamate materjalide kasutamist mootori ehituses (näiteks vastupidavamad mootoriklapid ja klapipesad) võrreldes tavapärase bensiinimootoriga. Kas LPG seadme paigaldamisel vahetatakse välja ka mingeid mootori komponente, et algselt bensiini tarbimisele ehitatud mootor peaks vastu ka LPG kasutamisele mootorikütusena?

Seadme paigaldusel ei vahetata välja mootori osasid, õrnemad mootoritel lisatakse klapiõlitus seade, mis parandab soojusülekannet klapilt klapipesale, sama õli hoiab ka klapi kontakti puhtana. Õli kulu keskmisel pereautol on 1L/10'000 km kohta. Sellist õlitusseadet on vaja ehk 10% autodest. Meil on olemas loetelu autodest, mis lisaõlitust vajavad.

IP
Millised automüüjad ja millises valikus müüakse Eestis tehasepaigaldusega CNG, LNG ja LPG sõidukeid?

See informatsioon ei pruugi olla täielik: LNGga on saadaval Solbus, CNGga Opel, Skoda, VW, Fiat, Mercedes. LPGga enamvähem sama valik tegelikult olemas, kuid kõiki neid Eestis ei müüda esindustes, lisada võiks Renault, Dacia.

Kamaz
Kuna LPG-l ei ole sarnaseid määrimisomadusi võrreldes mootoribensiini ja diislikütusega, siis kuidas on see küsimus lahendatud järelpaigaldatud LPG seadmega sõidukil?

Sellest hetkest peale kui võeti kasutusele pliivabad bensiinid ei määri bensiin mootoris ühtegi komponenti. Bensiini mootoris määrimist vajavaid komponente määrib mootoriõli. Diislikütust ei saa bensiiniga võrrelda määrimisomadustelt.

Ups
Kas vastab tõele, et veoautole paigaldatud gaasiseade hävitab mootori väga kiiresti?

Ei vasta tõele. Diiselmootoris asendatakse kütust gaasiga kuni 50%, kui seadistus ja paigaldus on tehtud õigesti ja kontrollitud seda dünopingis. Täna on Eestis masinaid, mis on sõitnud 500 000 km antud lahendusega. Peamiselt kasutataakse seadet veoautodel ja rasketehnikal.

Küsimus
Miks ei ole meist põhja pool (Soomes, Rootsis) eriti gaasitanklaid? On seal ehk aru saadud, et sealne kliima on gaasiautode jaoks liiga külm?

CNG on Soomes ja Rootsis täitsa saadaval. Põhja Soomes pole gaasitroustikku arendatud. LPGd Rootsis viimasel ajal arendatakse. Soomes on aga poliitika LPG osas ajahammasrataste vahele jäänud.

Huviline
Riigi maksupoliitika näeb ette LPG aktsiisi tõstmist praeguselt 125,26 EUR/1000 kg tasemelt 2020.aastaks 329,19 EUR/1000 kg-le, ehk pea kolmekordistada. Kuidas see mõjutab LPG jaemüügi hinda ja kulu kilomeetrile vs teiste mootorikütustega?

Ennem tuleks lasta LPG tarbijaskonnal tekkida, mitte pea olematut sihtgruppi täiendavalt maksustada. Ei võida sellest ei riik ja samas torpeteerib see ka alternatiivsete lahenduste LPG seadmetega varustatud sõidukid arengut. See ei ole riigi maksupoliitika vaid kitsa ringi ettepanek. Juhul kui see läbi läheb kallineb jaehind 0,11 € liiter ja arvestades, et see toimub alles 5 aasta pärast, ei saa välistada, et järgneva 5 aasta jookul ei tõuse teised mootorikütuste aktsiisid. Kindel on, et LPG säilitab oma konkurentsieelise kütuseturul.

lugeja
Kas margiesindused tunnistavad väljaspool neid paigaldatud gaasiseadmeid?

Sõltub margiesindustest, osad on tabanud ära LPG seadmetes niššitoote, mida oma klientidele pakkuda. Näiteks Ameerika Auto, Veho Eesti ja Amserv Grupp, Renault esindused jt.

Osale arutelus

  • Kristjan Relvik

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,54 -0.236355
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,77 -0.029132
Hiina jüaan CNY 7,87 -0.329284
Hongkongi dollar HKD 9,57 -0.292815
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.008073
Iisraeli seekel ILS 4,16 -0.254099
India ruupia INR 78,09 0.203887
Indoneesia ruupia IDR 16307,00 -0.336144
Islandi kroon ISK 125,62 0.257787
Jaapani jeen JPY 135,49 -0.073754
Kanada dollar CAD 1,52 -0.216515
LAV rand ZAR 15,09 -0.038421
Lõuna-Korea vonn KRW 1298,40 -0.360678
Malaysia ringgit MYR 4,84 -0.307013
Mehhiko peeso MXN 23,07 -0.237367
Norra kroon NOK 9,65 -0.147186
Poola slott PLN 4,17 0.03117
Rootsi kroon SEK 9,82 -0.062964
Rubla RUB 68,94 -0.276295
Rumeenia leu RON 4,64 0.034482
Singapuri dollar SGD 1,62 -0.215876
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.199037
Šveitsi frank CHF 1,18 -0.069432
Taani kroon DKK 7,45 0.000536
Tai baht THB 39,09 -0.153256
Tšehhi kroon CZK 25,53 -0.003916
Türgi liir TRY 4,68 0.368774
Ukraina grivna UAH 35,07 -0.307327
Ungari forint HUF 308,80 0.006477
USA dollar USD 1,22 -0.271537
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.091639
Valgevene rubla BRL 3,93 -0.293961
Valgevene rubla BYN 24763,00 -0.309983

Valdkonna töökuulutused