Kes praamijama eest vastutab?

Mati Väärtnõu
Mati Väärtnõu

Aastatetagune ebapädev praamiostu otsus häirib inimeste elu tänaseni ja oleks aeg, et sarnaste rumaluste eest ametnikud ja poliitikud ka reaalselt vastutama hakkaksid, kirjutab ettevõtja Mati Väärtnõu.

Saaremaa Laevakompanii omas praame, mis olid kõige sobivamad ja osutas väga head praamiteenust. Paraku leiti kellegi isikliku emotsionaalse ebakõla tõttu, et on vaja asi riigistada, riik jättis olemasolevad praamid soetamata ning raha raisati ebasobivatele alustele.

Uute praamide ehituslikest iseärasustest tingituna pole võimalik võtta peale enam kui kaks rivi kõrgeid sõidukeid, varasemad praamid aga võtsid peale vähemalt neli rivi veokeid. Kuigi uued praamid on väheke pikemad, siis see ei kompenseeri puudujäävat osa – varasemad praamid võtsid peale kolmandiku jagu rohkem veokeid.

Tulemuseks on pooltühi praam ja kaile jäävad kõrgemad masinad.

Just selline pilt avanes mulle reede hommikul, kui sain viimase kõrgema autona praamile. Ja pühapäeva õhtul olin sunnitud samal põhjusel kaotama 1,5 tundi uneaega, kuna lihtsalt kõrgeid masinaid kitsale praamile üle kahe rea ei mahu. 

Kahju on mitmekordne

Sellise teoga on toonased poliitikutest ja ametnikest otsustajad tekitanud kahekordse kahju riigile. Esiteks raha, mis jäänuks tõenäoliselt riiki, maksti nüüd riigist välja. Teiseks vähenes kõrgete masinate veomaht praamidel vähemalt kolmandiku võrra. Riigi raha on raisatud, taristu halvendatud – aga vastutajaid ei ole.

Siinkohal on paslik meelde tuletada ka ettekäändeid, miks üldse praamidega vangerdus ette võeti. Nagu kirjutab Rain Veetõusme oma arvamusloos „Mida ei mäleta, seda pole olnud“ (Äripäev 06.04.2018), räägiti 2013. aastal, et praamid tuleb riigi kontrolli alla tuua, sest eraomanik tahab liiga palju raha ning riigile kuuluvad praamid saavad olema oluliselt soodsamad. Tegelikkus on aga vastupidine – saarte ja mandri vahelise praamiühenduse eest makstav dotatsioon järjest kasvab.

Nende riigile kahjulike otsuste taga on aga reaalsed nimed. On riigi positiivse kestmise huvides, et sellised kahjurid pannakse oma tegude eest vastutama. Proportsionaalne karistus oleks eluaegne riigiametis töötamise keeld koos oma vara arvelt riigile tekitatud kahju hüvitamisega.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.0431247
Brasiilia reaal BRL 4,33 0.0462471
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0306905
Filipiinide peeso PHP 62,58 0.0511632
Hiina jüaan CNY 8,01 0.0512289
Hongkongi dollar HKD 9,07 0.0463055
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0269916
Iisraeli seekel ILS 4,22 0.0995449
India ruupia INR 85,44 0.0515271
Indoneesia ruupia IDR 17606,16 0.0518269
Islandi kroon ISK 134,44 0.0223198
Jaapani jeen JPY 129,50 0.09275
Kanada dollar CAD 1,50 0.0332469
LAV rand ZAR 16,61 -0.1274881
Lõuna-Korea vonn KRW 1314,64 0.4147539
Malaysia ringgit MYR 4,81 0.0270321
Mehhiko peeso MXN 21,80 0.0036692
Norra kroon NOK 9,44 0.0063589
Poola slott PLN 4,29 0.0023301
Rootsi kroon SEK 10,36 -0.0260535
Rumeenia leu RON 4,66 0.0278976
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0125502
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0568182
Šveitsi frank CHF 1,14 0.052521
Taani kroon DKK 7,46 0.0147477
Tai baht THB 37,82 0.0825674
Tšehhi kroon CZK 25,81 0.0154985
Türgi liir TRY 6,69 -0.088136
Ukraina grivna UAH 32,33 0.051994
Ungari forint HUF 322,48 -0.0186023
USA dollar USD 1,16 0.0259067
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 -0.3622573
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0204491
Vene rubla RUB 75,93 -0.0601475

Valdkonna töökuulutused