Olukord pole lootusetu, kuid siiski kummaline

Andrus Laul
Andrus Laul

Viimasel ajal on Eesti transpordisektorit näidatud üsna mustades toonides. Ennustatakse paljude ettevõtete väljasuremist ja lõunanaabritest vedajate massilist invasiooni Eesti teedele.

Minu meelest on olukord kõrge kütusehinna ja tööjõunappuse taustal tõepoolest pingeline ja murettekitav, kuid siiski mitte lootusetu. Seda näitab ka Äripäeva koostatud “Kaubavedu maanteel 2017” konkurentsiraporti küsitlus transpordifirmade juhtide hulgas. 

Sellest nähtub, et ettevõtete müügitulu kahanemist viie protsendi võrra prognoosib järgneva 12 kuu jooksul vaid 15% ettevõtetest. Enam kui 10% kahanemist ei prognoosi keegi ja tervelt 30% usub, et müügitulu hoopis kasvab. Neist omakorda kolmandik usub, et see kasvab 10% või enam ja kaks kolmandikku prognoosib viieprotsendilist tõusu. Enamik ettevõtjatest ehk 55% prognoosivad müügitulu praegusel tasemel säilimist.

Palgaanomaalia

Küll aga paneb seda raportit lugedes imestama üks kummaline tõsiasi: oleme oma väikese, Eesti mõistes üsna olematu käibega ettevõttega palgatabelis 348 ettevõtte seas ülikõrgel 36. kohal!? Seda kõrvuti nii mõnegi välismaisel kapitalil baseeruva ettevõttega, kus on töötajaid kordades enam ja võimekus korralikult palka maksta palju suurem.

Ülejäänud valimisse kuuluvad 312 ettevõtet maksavad meist vähem palka. Seitse ettevõtet ühtekokku 102 töötajaga maksid mullu koguni alla 470 euro kuus, mis oli toonane miinimumpalk. Alla 500eurose brutopalga eest oli mullu nõus tööd tegema 267 inimest 16 erinevast ettevõttest! Alla 600eurost palka maksis ühtekokku 42 ettevõtet, ühes neist töötab 145 inimest. Meil on tõsiseid raskusi isegi kolm korda suurema palga eest oma ettevõttesse juhte tööle meelitada. Ehk kogu see pilt on pehmelt öeldes kummaline.

Meie väikeses 21 autoga ettevõttes, kus on peale autojuhtide tööl vaid üks logistik, on tänavune palgatase mullusest ligikaudu 10% kõrgem. Seda põhjusel, et autojuhile konkurentsivõimelist töötasu pakkuda. Tööjõunappusest tingitud palgasurve tõttu ennustame umbes sama suurt palgatõusu ka järgmiseks aastaks, mis omakorda tähendab, et ellujäämiseks tuleb teha korrektuure ka teenusehindades. Konkurentsiraportist lähtuvalt plaanivad sama teha ka enamik teistest ettevõtetest, kellest 40% plaanivad tõsta hinda viie protsendi jagu ja 15% vastanutest kümme või enam protsenti. Praeguste kütusehindade ja palgasurve taustal on see paratamatus.

Ebaaus konkurents

Palgateema on veondussektoris praegu üks suurimaid murekohti. On võhikulegi selge, et alla 600eurose palga eest ei nõustu tegelikkuses tööd tegema ükski professionaalne autojuht. Kui  rahvusvahelised autovedajad saavad tõepoolest – kusjuures täiesti legaalselt –  maksta osaliselt palka päevarahades, siis kuidas Eesti sisevedusid tegevad ettevõtted oma töötajaid olematu brutopalgaga motiveerivad? See jääbki minu jaoks mõistatuseks. Pigem kaldun arvama, et tegemist on “anomaaliaga”, mida laias laastus võib koondada ühise nimetaja alla: ümbrikupalk.

Ebaausa palga maksmine annab aga selge konkurentsieelise nende ettevõtete ees, kes ausalt makse maksavad. Ehk kui ümbrikupalka maksev konkurent ausatel vedajatel odavama hinnapakkumisega nina eest töö ära napsab, siis millised valikud ülejäänutel on? Ilmselt vaid üks, kui oma ettevõtmist just kinni ei taha panna: samalaadse “skeemitamisega” kaasa minna. Küllap see ongi põhjus, miks on veondussektoris ametlik palk nii madal ja miks miinimumpalga piires kõikuvaid ettevõtteid on nii palju.           

Andrus Laul, Stonewolf OÜ ja Eesti Autoettevõtete Liidu juhatuse liige.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019