Olukord pole lootusetu, kuid siiski kummaline

Andrus Laul
Andrus Laul

Viimasel ajal on Eesti transpordisektorit näidatud üsna mustades toonides. Ennustatakse paljude ettevõtete väljasuremist ja lõunanaabritest vedajate massilist invasiooni Eesti teedele.

Minu meelest on olukord kõrge kütusehinna ja tööjõunappuse taustal tõepoolest pingeline ja murettekitav, kuid siiski mitte lootusetu. Seda näitab ka Äripäeva koostatud “Kaubavedu maanteel 2017” konkurentsiraporti küsitlus transpordifirmade juhtide hulgas. 

Sellest nähtub, et ettevõtete müügitulu kahanemist viie protsendi võrra prognoosib järgneva 12 kuu jooksul vaid 15% ettevõtetest. Enam kui 10% kahanemist ei prognoosi keegi ja tervelt 30% usub, et müügitulu hoopis kasvab. Neist omakorda kolmandik usub, et see kasvab 10% või enam ja kaks kolmandikku prognoosib viieprotsendilist tõusu. Enamik ettevõtjatest ehk 55% prognoosivad müügitulu praegusel tasemel säilimist.

Palgaanomaalia

Küll aga paneb seda raportit lugedes imestama üks kummaline tõsiasi: oleme oma väikese, Eesti mõistes üsna olematu käibega ettevõttega palgatabelis 348 ettevõtte seas ülikõrgel 36. kohal!? Seda kõrvuti nii mõnegi välismaisel kapitalil baseeruva ettevõttega, kus on töötajaid kordades enam ja võimekus korralikult palka maksta palju suurem.

Ülejäänud valimisse kuuluvad 312 ettevõtet maksavad meist vähem palka. Seitse ettevõtet ühtekokku 102 töötajaga maksid mullu koguni alla 470 euro kuus, mis oli toonane miinimumpalk. Alla 500eurose brutopalga eest oli mullu nõus tööd tegema 267 inimest 16 erinevast ettevõttest! Alla 600eurost palka maksis ühtekokku 42 ettevõtet, ühes neist töötab 145 inimest. Meil on tõsiseid raskusi isegi kolm korda suurema palga eest oma ettevõttesse juhte tööle meelitada. Ehk kogu see pilt on pehmelt öeldes kummaline.

Meie väikeses 21 autoga ettevõttes, kus on peale autojuhtide tööl vaid üks logistik, on tänavune palgatase mullusest ligikaudu 10% kõrgem. Seda põhjusel, et autojuhile konkurentsivõimelist töötasu pakkuda. Tööjõunappusest tingitud palgasurve tõttu ennustame umbes sama suurt palgatõusu ka järgmiseks aastaks, mis omakorda tähendab, et ellujäämiseks tuleb teha korrektuure ka teenusehindades. Konkurentsiraportist lähtuvalt plaanivad sama teha ka enamik teistest ettevõtetest, kellest 40% plaanivad tõsta hinda viie protsendi jagu ja 15% vastanutest kümme või enam protsenti. Praeguste kütusehindade ja palgasurve taustal on see paratamatus.

Ebaaus konkurents

Palgateema on veondussektoris praegu üks suurimaid murekohti. On võhikulegi selge, et alla 600eurose palga eest ei nõustu tegelikkuses tööd tegema ükski professionaalne autojuht. Kui  rahvusvahelised autovedajad saavad tõepoolest – kusjuures täiesti legaalselt –  maksta osaliselt palka päevarahades, siis kuidas Eesti sisevedusid tegevad ettevõtted oma töötajaid olematu brutopalgaga motiveerivad? See jääbki minu jaoks mõistatuseks. Pigem kaldun arvama, et tegemist on “anomaaliaga”, mida laias laastus võib koondada ühise nimetaja alla: ümbrikupalk.

Ebaausa palga maksmine annab aga selge konkurentsieelise nende ettevõtete ees, kes ausalt makse maksavad. Ehk kui ümbrikupalka maksev konkurent ausatel vedajatel odavama hinnapakkumisega nina eest töö ära napsab, siis millised valikud ülejäänutel on? Ilmselt vaid üks, kui oma ettevõtmist just kinni ei taha panna: samalaadse “skeemitamisega” kaasa minna. Küllap see ongi põhjus, miks on veondussektoris ametlik palk nii madal ja miks miinimumpalga piires kõikuvaid ettevõtteid on nii palju.           

Andrus Laul, Stonewolf OÜ ja Eesti Autoettevõtete Liidu juhatuse liige.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.5104551
Brasiilia reaal BRL 4,82 -0.06008
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0255715
Filipiinide peeso PHP 63,06 -0.2451872
Hiina jüaan CNY 8,00 -0.1311271
Hongkongi dollar HKD 9,14 -0.2182358
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0336787
Iisraeli seekel ILS 4,18 -0.0430241
India ruupia INR 85,08 0.4071421
Indoneesia ruupia IDR 17313,62 -0.3396149
Islandi kroon ISK 127,90 0.5345072
Jaapani jeen JPY 130,97 0.2449292
Kanada dollar CAD 1,51 -0.6825491
LAV rand ZAR 17,35 -0.4053441
Lõuna-Korea vonn KRW 1309,07 -0.4297493
Malaysia ringgit MYR 4,83 -0.1096559
Mehhiko peeso MXN 21,85 -0.7052013
Norra kroon NOK 9,51 -0.3686983
Poola slott PLN 4,29 -0.1721531
Rootsi kroon SEK 10,39 -0.1796419
Rumeenia leu RON 4,64 0.0603227
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.2371147
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112651
Šveitsi frank CHF 1,12 -0.0088936
Taani kroon DKK 7,46 0.0026811
Tai baht THB 37,95 -0.2667438
Tšehhi kroon CZK 25,42 -0.0746826
Türgi liir TRY 7,40 0.3402975
Ukraina grivna UAH 32,82 -0.0277192
Ungari forint HUF 323,96 -0.1725626
USA dollar USD 1,17 -0.2310457
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.2027598
Valgevene rubla BYN 2,46 -1.0498371
Vene rubla RUB 78,65 -1.1063104

Valdkonna töökuulutused

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018