Paberivaba materjalivedu on muutumas normiks

Ivar Merilo
Ivar Merilo

Eesti riik on juba aastaid olnud maailmas eesrindlik oma IT lahenduste ja automatiseerimise osas. Sellest puutumata ei ole jäänud ka logistikasektor - nimelt juba aastast 2011 alustas RMK üleminekut paberivabale metsaveole ning alustas metsavedusid läbi elektroonilise veoselehtede infosüsteemi ELVIS.

E-veoselehe kasutuselevõtt tagas parema ülevaate puidu liikumise kohta nii metsaomaniku, transpordifirma kui ka tellija jaoks. Aastal 2016 veeti Eestis juba üle 200 000 puidukoorma e-veoselehega. E-veoselehest on tänaseks saanud metsandussektoris standard ning riigimetsades ei liigu enam ükski koorem paberveoselehega ja ka erasektoris ei kujuta peaaegu keegi enam ette paberveoselehe kasutamist.

Eestis ei veeta aga maanteedel vaid metsa. Aastal 2015 kaevandati Maa-ameti andmetel Eestis kokku ligikaudu 4,8 miljonit kuupmeetrit liiva ja kruusa, mille transportimiseks tuli teha vähemalt 300 000 vedu. Kõikide nende vedude jaoks täideti paberkandjatel vähemalt 300 000 saatedokumenti. Nendest vedudest on tänaseni puudunud ülevaade ja suuri probleeme tekitavad ka üle seaduses lubatud massi teostatud veod, mis kahjustavad ausat konkurentsi ja rikuvad ühtlasi ka maanteid.

Kuna ELVIS on väga metsanduse spetsiifiline, siis seda ei saa täitematerjalide vedudeks kasutada, mistõttu aastal 2016 võttis Maanteeamet endale eesmärgiks probleem ära lahendada. Koostöös tooteagentuuriga Thorgate loodi 2017. aasta jooksul täitematerjalide vedude teostamiseks infosüsteem Waybiller.

Waybilleri kasutamine võimaldab täitematerjalide veod muuta elektrooniliseks ning tagada reaalajas info liikumise erinevate osapoolte vahel. Esimesena on Waybilleri kasutusele võtnud Nordecon, kes teostab täna igapäevaselt e-veoselehega vedusid Tallinna ringtee ehitusel. Waybilleri kasutuselevõttu toetavad ja aitavad juurutada omalt poolt ka Asfaldiliit ja Autoettevõtete liit.

Mis see Waybiller täpsemalt on? Waybiller on e-veoselehtede infosüsteem täitematerjalide (nt killustik, liiv jms) vedamiseks. Veoselehti saavad luua nii karjäärid kui ka autojuhid ning objektijuhtidel on reaalajas ülevaade töös olevates ja teostatud vedudest. Väga lihtsasti saab välja võtta Excelis aruande kõikidest vedudest ja nõnda hoida kokku aega, mis kulub aruandlusele ja omavahelisele infovahetusele. Ligipääsu saab anda ka tellijale (nt Maanteeamet), kes samamoodi näeb reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest.

Waybiller koosneb kahest suuremast moodulist, millest üks on juhtimismoodul, mida kasutavad peamiselt objektijuhid ja projektijuhid ja teine on töötajatele mõeldud moodul, mis on kohandatud just nutiseadmetel masinates kasutamiseks.

Juhtimismoodulis on võimalik lisada lähtekohtasid ehk sõidu alustamise kohti, lisada sihtkohtasid ehk sõidu lõpetamise kohti, lisada sõidukeid (kui tegu veofirmaga), lisada ja muuta töötajaid, jagada õiguseid erinevatele osapooltele veoselehtede nägemiseks (nt tellijale, järelvalvele), näha reaalajas ülevaadet kõikidest vedudest ning laadida alla Excelis aruannet kõikidest veoselehtedest.

Töötajate moodulis on võimalik luua veoselehti (seda saavad hetkel teha nii laadurid kui ka autojuhid) ning sõitu lõpetada ja sõidetud kilometraaži märkida.

Waybillerit on juba täna teoorias võimalik kasutada ka põllumajanduses (nt viljaveol ja kõikide teiste veoliikide puhul), kuid et fookust hoida, siis ei ole rakenduse arendajad sellele veel täit rõhku pannud. Täna on Nordecon alustanud just täitematerjalide puhul e-veoselehe kasutamist ja annab nende vedude osas väärtuslikku tagasisidet. Kui oleme süsteemi teedeehituse juures saanud väga heaks ja ka teised teedeehitajad on hakanud süsteemi kasutama, liigume sealt edasi põllumajandusettevõtete juurde.

Täitematerjalide (ja ka põllumajanduslike) vedude puhul on Waybiller teadaolevalt ainus sarnane süsteem Eestis. Küll aga on analoogseid süsteeme olemas teiste veoliikide puhul. Näiteks eelmainitud ELVIS metsavedude jaoks. Samuti on mõned ettevõtted ise sarnaseid süsteeme arendanud. Üleriigilise süsteemi eeliseks aga on kindlasti see, et kõik veod on läbipaistvad ja andmed on standardiseeritud. Lisaks on võimalik anda ka ligipääs järelvalveorganitele ja nende infosüsteemidele.

Ivar Merilo, Thorgate kaasasutaja

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.018482
Brasiilia reaal BRL 4,33 0.0901818
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204604
Filipiinide peeso PHP 62,56 0.0303781
Hiina jüaan CNY 8,01 0.0949608
Hongkongi dollar HKD 9,08 0.1212763
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0269916
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.1398369
India ruupia INR 85,47 0.0948567
Indoneesia ruupia IDR 17613,76 0.095016
Islandi kroon ISK 134,44 0.0223198
Jaapani jeen JPY 129,59 0.1623126
Kanada dollar CAD 1,50 0.0465456
LAV rand ZAR 16,60 -0.1786036
Lõuna-Korea vonn KRW 1307,94 -0.0970051
Malaysia ringgit MYR 4,81 0.0540642
Mehhiko peeso MXN 21,80 0.0087144
Norra kroon NOK 9,44 0.0021196
Poola slott PLN 4,29 -0.0629121
Rootsi kroon SEK 10,36 -0.0144742
Rumeenia leu RON 4,66 0.0107298
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0125502
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0340909
Šveitsi frank CHF 1,14 0.087535
Taani kroon DKK 7,46 0.0214512
Tai baht THB 37,81 0.0471058
Tšehhi kroon CZK 25,82 0.0387462
Türgi liir TRY 6,69 0.0029877
Ukraina grivna UAH 32,34 0.0776816
Ungari forint HUF 322,42 -0.0372047
USA dollar USD 1,16 0.0690846
Uus-Meremaa dollar NZD 1,76 -0.3169752
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0449879
Vene rubla RUB 75,97 -0.0185575

Valdkonna töökuulutused