Uue autoveoseaduse plussid ja miinused

Jak Kivisild
Jak Kivisild

Juunist hakkab kehtima uus autoveoseadus. Millised on selle viis olulisemat plussi ja viis peamist miinust autovedajate seisukohast vaadatuna?

Viis positiivset momenti:

Saatja vastutus – § 34. (3) Veose saatja peab veose vedamiskindlalt paigutama, kinnitama ja katma, arvestades liiklusseaduse……

Lähtuvalt Võlaõigusseaduse põhimõttest on nüüd ka Autoveoseaduses määratud, et saatja kohustus on veose vedamiskindel paigutamine ja kinnitamine. Kui saatja ja vedaja teisiti kokku lepivad, on see vajalik kajastada veolepingus ja selle alusel ka märkusena veokirjal (saatelehel).

Ülekaal – seni statistika andmetel kõige sagedasem rikkumine – karistatakse autojuhti, kel sageli ei ole võimalust veose täpse massi määramiseks. Näiteks: puisteainete laadimisel on nupp ikkagi saatja (tehase operaator), mitte autojuhi käes.

Uue autoveoseaduse põhimõte peaks oluliselt vähendama rikkumisi, sest nüüd vastutab rikkumise eest selle otsene põhjustaja:  § 34. (4) Veose saatja vastutab, et tema paigutatud veose tegelik mass ja mõõtmed vastaksid veose saatedokumentides märgitule, ning tagab, et veosega mootorsõiduki, selle haagise või autorongi tegelik mass ja mõõtmed vastaksid liiklusseaduse §-ga 80 ja selle alusel kehtestatud nõuetele.

Konkurentsitingimuste võrdsustamine - tellijal (saatja/ekspedeerija) on kohustus kontrollida vedajal tegevusloa olemasolu. Peaks tõrjuma turult mustalt tegutsevad teenusepakkujad, puudutades  kõiki logistilise ahela osapooli - nii vedajad kui ka tellijaid ja ekspedeerijaid.

Samm digimaailma poole – riigisisesel veoseveol kaob autojuhil hulga dokumentide kaasas kandmise kohustus – tegevusloa kinnitatud ärakiri (sõidukikaart), renditud mootorsõiduki kasutusleping (kui andmed MTR-is), autojuhi tööleping, ameti- või täiendkoolituse tunnistus.

Vajalik on ainult mingi isikut tõendava dokumendi olemasolu, kontrollija peab leidma kõik vajalikud andmed registritest. Rahvusvahelistel vedudel säilib siiski senine kord. Positiivne on järjest enam kasutatavate elektroonsete saatedokumentide võrdväärne aktsepteerimine.

Vastutuse ühtlasem jaotus – enam ei ole ainsaks vastutajaks (loe trahvisaajaks) autojuht, vaid vastutavad ka veoettevõtja, veokorraldaja, saatja, tellija, ekspedeerija. Peaks looma võrdsemad konkurentsitingimused neile ettevõtjatele, kes ka seni korrektselt ja seaduskuulekalt tegutsesid. 

Viis negatiivsemat momenti:

Kohalike ja välisvedajate võrdne kohtlemine – Eesti on ainus riik Euroopas, kus välisriigi vedaja võib jätta trahvid maksmata. Justiits- ja Siseministeeriumi tahtmatuse tõttu on probleem lõplikult lahendamata, vaatamata MKM-i ja veondussektori ühistele jõupingutustele. Seaduses olev aresti rakendamise võimalus tundub deklaratiivsena, kuna puudub lihtsalt toimiv rakendusmehhanism.

  • Teksti maht – Seni kehtinud seadus oli 20 lehekülge, uus 45 lk, seletuskiri 120 lk. Seadusesse on toodud tegevuslubade, veolubade, CEMT lubade jne taotlemise/väljastamise ülipõhjalik kirjeldus, mis varemalt oli vastavates määrustes. Lubade detailne väljastamiskord võiks jääda ikkagi määruste tasandile. Seadus peaks määrama olulised põhimõtted ja raamistiku nii, et ka täitjad sellest iseseisvalt aru saaksid (probleem on üldine, vt artikli lõpuosa).
  • Määrused – Koos uue seadusega kaasneb ka rida uusi määruseid, mõningate sisu ja põhimõtted muutuvad väga suures mahus – ametikoolituse ja veose kinnitamise määrus.

Kui Autoveoseadus jõustub 1. juunil, siis eelpool mainitud määrused on seni veel vastu võtmata. Kui Autoveoseaduse koostamise protsessi oli pidevalt kaasatud veondussektorit esindav ümarlaud, siis ametikoolituse määruse kavandi koostamisel kahjuks seda tava ei jälgitud.

Autojuhi ameti- ja täiendkoolitus – Autoveoseaduse koostamisel tõstatasime (ka ajakirjanduses korduvalt kajastatud) probleemid koolituse sisulise taseme ja tegeliku toimumise kohta. Mõningate seaduses kajastamata lahenduste osas lubati neid käsitleda vastavas määruses.

Kuigi osa ümarlaua ettepanekuid – koolitaja läbipaistvus (lektorite andmete, õppekavade, tunniplaanide kajastamine koolitaja veebilehel) on määruse kavandis käsitletud – jäid paar olulist küsimust siiski lahenduseta. Koolitusloa väljastamisel koolitusettevõtte sisulise pädevuse määramine ehk akrediteerimine: Koolitusloa väljastamine läheb MKM-st Maanteeametile, milline on protseduur ja kriteeriumid akrediteerimisel ja kes otsustab?

Kas eelnevalt MKM-i poolt väljastatud 38 luba kehtivad edasi? Vastuseta on küsimus, millistel alustel MKM seni tegevuslube väljastas. Väidetavalt on juhuseid, kus seniste koolituslubade saamisel kasutati fiktiivsete lektorite andmeid. Probleem on oluline ja vajab lahendust. Koolituslubade väljastamise kord peaks määruses olema vastavuses kutsehariduse korralduse alustega (mõistlik oleks lähtuda HTM haldusalas oleva Eesti Kõrg- ja Kutsehariduse Kvaliteediagentuuri (EKKA) poolt väljatöötatud põhimõtetest).

Valdkonna terminid (mõisted) peaksid olema püsivad, mitte sageli muutuma ja olema identsed erinevates selle valdkonna seadusaktides, õppematerjalides ja ka EL direktiivides. Käesoleva seaduse juures on kõige suurem muudatus vedaja terminis. Seni on vedaja olnud kõikjal kasutusel üldnimetusena. Nüüd on vedaja mõiste piiratud vaid tegevusluba omava vedajaga ning üldnimetusena on kasutusel uus mõiste veoseveo korraldaja (ei tähenda ekspedeerijat nagu esialgu võiks oletada). Mõistet ekspedeerija on seaduse tekstis kasutatud, kuid ei ole defineeritud.

Kokkuvõtteks – siinkohal mitte konkreetselt autoveoseadusest, vaid laiemalt. Seadused ja määrused peaksid olema selged ja üheselt arusaadavad, eelkõige tegijatele, kes kehtestatud reeglite järgi peavad tegutsema. Jagame täielikult meedias avaldatud sellekohaseid Ülle Madise ja Marek Helmi seisukohti.

Täitjal ei ole vaja seadusaktist aru saamiseks kasutada tõlki, keda nimetatakse juristiks. Ebanormaalne on olukord, kui 15 ruumis viibivast inimesest keegi, kõik oma valdkonna tippspetsialistid (k-a kõrgkoolide õppejõud), ei suuda aru saada mingi oma valdkonna seaduse punktist.

Sageli on seadusteksti mingi lõigu pikkus 1/3 lk, kuid selle sisuline mõte on üks lühilause ühel real. Ülejäänu on viidete rägastik kehtivate ja kunagi aegade hämaruses kehtinud seadusaktidele nende nimetuste lohisevas, täielikus pikkuses. Sellisest tekstist tegeliku info ammutamine on väga raske. 

Jaak Kivisild, Veonduse ümarlaua liige

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.006365
Brasiilia reaal BRL 4,38 0.231079
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0255689
Filipiinide peeso PHP 62,00 0.2928139
Hiina jüaan CNY 7,56 0.4051003
Hongkongi dollar HKD 9,13 0.2801613
Horvaatia kuna HRK 7,37 -0.0081369
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1761779
India ruupia INR 78,83 0.0126876
Indoneesia ruupia IDR 16364,63 0.0583305
Islandi kroon ISK 126,40 -0.0237285
Jaapani jeen JPY 127,83 0.1881025
Kanada dollar CAD 1,55 0.1230331
LAV rand ZAR 15,71 -0.1930784
Lõuna-Korea vonn KRW 1286,89 -0.0233066
Malaysia ringgit MYR 4,65 -0.0816046
Mehhiko peeso MXN 23,54 -0.1361647
Norra kroon NOK 9,41 -0.1315566
Poola slott PLN 4,32 -0.2426399
Rootsi kroon SEK 10,31 -0.0785325
Rumeenia leu RON 4,67 -0.0150005
Singapuri dollar SGD 1,58 0.0571283
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0228493
Šveitsi frank CHF 1,15 0.0782337
Taani kroon DKK 7,45 -0.0040266
Tai baht THB 38,24 0.2319444
Tšehhi kroon CZK 25,82 -0.154697
Türgi liir TRY 5,49 0.2337729
Ukraina grivna UAH 30,58 0.2932359
Ungari forint HUF 325,05 -0.3342123
USA dollar USD 1,16 0.318938
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.005934
Valgevene rubla BYN 2,32 0.043122
Vene rubla RUB 73,60 -0.2994933

Valdkonna töökuulutused