Ahti Heinla: Uberi õnnetus on jahmatav

Investor ja ettevõtja Ahti Heinla
Investor ja ettevõtja Ahti Heinla

Uberi isesõitva auto õnnetus on tehnilises mõttes üsna jahmatamapanev, isegi veel rohkem kui mõni nädal tagasi Tallinnas juhtunud Smartlynxi lennuõnnetus, kirjutab Technologiesi juht Ahti Heinla Äripäevas.

Olukord oli tehnoloogia jaoks väga "lihtne". Kuigi inimsilmale tundub pardakaamera videost, et jalakäijat polnud pimedas eriti näha, siis enamik isesõitva auto anduritest näevad pimedas sama hästi kui valges. Samuti, auto ei pidurdanud isegi siis, kui jalakäija oli otse auto ees ja ka pardakaamera videos väga hästi näha. 

Niisiis, Uberi tehnoloogia kindlasti on suuteline selles olukorras jalakäijat märkama ja paremini käituma - ning tõenäoliselt on ka tuhandeid kordi seda edukalt teinud. Tõenäoliselt oli auto ees oleva takistuse peale pidurdamine lausa kõige esimene turva-abinõu, mille nad oma autole programmeerisid. Starshipi robotitele küll oli, ning ma olen kümneid kordi meie robotile ette hüpanud, et vaadata, kuidas ta kohe pidurid blokki lööb.

Miks siis see Uberil antud juhul ei töötanud? On ainult kaks reaalset varianti. 

  • Mingi riistvaraline komponent oli rikkis ning auto polnud piisavalt hästi tehtud, et seda automaatselt tuvastada ning vastavalt reageerida (aeglustada kiirust, keelduda edasi sõitmast vms). Sisuliselt oleks pidanud kuskil süttima punane tuluke "takistuste vältimise kaamera ei tööta", kuid seda tulukest polnud keegi ehitanudki või siis ei töötanud see piisavalt hästi. See on küllalt tavaline, et arenduses keskendutakse oma fantastiliselt võimekale tehnoloogiale, mis töötab ulmeliselt hästi ja kõik on rõõmsad, aga unustatakse lisamata turva-abinõud tõsiasja jaoks, et tehnoloogia ei saagi töötada, kui juhe on lahti ühendatud, katki, aku on tühi, tarkvara juba viimased tund aega kokku jooksnud vms. Starshipi robotites on kümneid selliseid turva-abinõusid, ja oma sõidukogemuse ajal näeme ikka ja jälle, et suur osa turvalisusest seisneb just sellistes asjades. ISO Functional Safety sertifikaat, mis Starshipi robotitel on, keskendub just sellele - igasugune tehnoloogia on mõnikord rikkis ning turvalisuse saavutamiseks tuleb see rikkisolek kiiresti automaatselt tuvastada. Ühelgi isesõitval autol veel sellist sertifikaati pole - neil on seda raskem saada, sest mõistagi on autod tunduvalt ohtlikumad kui väikesed kõnniteerobotid.
  • Inimfaktor testimise protsessides. Näiteks sõideti mingi eksperimentaalse tarkvara versiooniga, mis ei pidanudki takistusi nii hästi nägema. Keegi jättis kahe silma vahele instruktsioonid "selle autoga sõita ainult suletud territooriumil kuni 20km/h". Või keegi mõtles, et tuleks selline silt sellele autole külge panna, aga siis tuli lõunapaus vahele, ja ununes. Juhtub. Ohtlike tehnoloogiate katsetamise ajalugu on täis selliseid näiteid. Kosmoserakettidele on andureid valepidi peale kruvitud ja siis nähtud, kuidas inimeste 10 aasta töö ilmatuma kärakaga plahvatab jne. Aja jooksul need protsessid arenevad, lisatakse topeltkontrolle, kahe silmapaari nõuded, tarkvaralised "punased tulukesed" jne, ning probleemid lahenevad. Tasub meeles hoida, et Uberi isesõitvad autod on viimase aastaga sõitnud üle 1 miljoni kilomeetri - nende testimisprogrammis töötab tõenäoliselt 500+ inimest, kellest suur osa on palgatud viimase aasta jooksul. Sellise palkamise tempo juures on keeruline tagada, et protsessid on paigas ja neid ka tegelikult järgitakse. (Ilmselgelt ka antud autos olnud "safety driver" ei olnud piisavalt hoolas, kuid see polegi nii üllatav - inimesed ongi üldiselt väga kehvad masinate passiivses jälgimises).

Kokkuvõttes on selge, et Uberi autodes olev tehnoloogia on võimeline palju paremaks. Antud õnnetus oli väga traagiline lastehaigus, mis kiiresti lahendatakse, kuid Uberi renomee sai sellega kindlasti suure hoobi. Sellele õnnetusele pole võimalik anda selgitust, mis ei näitaks Uberit halvas valguses.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.1719636
Brasiilia reaal BRL 4,42 0.1222356
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0051143
Filipiinide peeso PHP 59,64 0.0369047
Hiina jüaan CNY 7,79 -0.1486341
Hongkongi dollar HKD 8,86 0.107398
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0094787
Iisraeli seekel ILS 4,25 0.2239246
India ruupia INR 81,85 0.0770312
Indoneesia ruupia IDR 16507,81 -0.0477727
Islandi kroon ISK 140,03 0.0071418
Jaapani jeen JPY 128,57 0.2182555
Kanada dollar CAD 1,51 -0.0132013
LAV rand ZAR 16,18 -0.2275937
Lõuna-Korea vonn KRW 1276,55 -0.03837
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.0274638
Mehhiko peeso MXN 22,85 -0.0433103
Norra kroon NOK 9,70 -0.0206088
Poola slott PLN 4,30 -0.072093
Rootsi kroon SEK 10,28 -0.0038895
Rumeenia leu RON 4,65 0.0171928
Singapuri dollar SGD 1,56 0.0707805
Suurbritannia nael GBP 0,91 -0.0220751
Šveitsi frank CHF 1,12 0.0266928
Taani kroon DKK 7,46 -0.0066996
Tai baht THB 37,09 -0.1203583
Tšehhi kroon CZK 25,84 -0.0541586
Türgi liir TRY 6,06 -0.1499127
Ukraina grivna UAH 31,39 0.1237624
Ungari forint HUF 323,56 0.0401942
USA dollar USD 1,13 0.1414177
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 -0.1094558
Valgevene rubla BYN 2,40 0.1504199
Vene rubla RUB 75,22 0.1201931

Valdkonna töökuulutused