Ahti Heinla: Uberi õnnetus on jahmatav

Investor ja ettevõtja Ahti Heinla
Investor ja ettevõtja Ahti Heinla

Uberi isesõitva auto õnnetus on tehnilises mõttes üsna jahmatamapanev, isegi veel rohkem kui mõni nädal tagasi Tallinnas juhtunud Smartlynxi lennuõnnetus, kirjutab Technologiesi juht Ahti Heinla Äripäevas.

Olukord oli tehnoloogia jaoks väga "lihtne". Kuigi inimsilmale tundub pardakaamera videost, et jalakäijat polnud pimedas eriti näha, siis enamik isesõitva auto anduritest näevad pimedas sama hästi kui valges. Samuti, auto ei pidurdanud isegi siis, kui jalakäija oli otse auto ees ja ka pardakaamera videos väga hästi näha. 

Niisiis, Uberi tehnoloogia kindlasti on suuteline selles olukorras jalakäijat märkama ja paremini käituma - ning tõenäoliselt on ka tuhandeid kordi seda edukalt teinud. Tõenäoliselt oli auto ees oleva takistuse peale pidurdamine lausa kõige esimene turva-abinõu, mille nad oma autole programmeerisid. Starshipi robotitele küll oli, ning ma olen kümneid kordi meie robotile ette hüpanud, et vaadata, kuidas ta kohe pidurid blokki lööb.

Miks siis see Uberil antud juhul ei töötanud? On ainult kaks reaalset varianti. 

  • Mingi riistvaraline komponent oli rikkis ning auto polnud piisavalt hästi tehtud, et seda automaatselt tuvastada ning vastavalt reageerida (aeglustada kiirust, keelduda edasi sõitmast vms). Sisuliselt oleks pidanud kuskil süttima punane tuluke "takistuste vältimise kaamera ei tööta", kuid seda tulukest polnud keegi ehitanudki või siis ei töötanud see piisavalt hästi. See on küllalt tavaline, et arenduses keskendutakse oma fantastiliselt võimekale tehnoloogiale, mis töötab ulmeliselt hästi ja kõik on rõõmsad, aga unustatakse lisamata turva-abinõud tõsiasja jaoks, et tehnoloogia ei saagi töötada, kui juhe on lahti ühendatud, katki, aku on tühi, tarkvara juba viimased tund aega kokku jooksnud vms. Starshipi robotites on kümneid selliseid turva-abinõusid, ja oma sõidukogemuse ajal näeme ikka ja jälle, et suur osa turvalisusest seisneb just sellistes asjades. ISO Functional Safety sertifikaat, mis Starshipi robotitel on, keskendub just sellele - igasugune tehnoloogia on mõnikord rikkis ning turvalisuse saavutamiseks tuleb see rikkisolek kiiresti automaatselt tuvastada. Ühelgi isesõitval autol veel sellist sertifikaati pole - neil on seda raskem saada, sest mõistagi on autod tunduvalt ohtlikumad kui väikesed kõnniteerobotid.
  • Inimfaktor testimise protsessides. Näiteks sõideti mingi eksperimentaalse tarkvara versiooniga, mis ei pidanudki takistusi nii hästi nägema. Keegi jättis kahe silma vahele instruktsioonid "selle autoga sõita ainult suletud territooriumil kuni 20km/h". Või keegi mõtles, et tuleks selline silt sellele autole külge panna, aga siis tuli lõunapaus vahele, ja ununes. Juhtub. Ohtlike tehnoloogiate katsetamise ajalugu on täis selliseid näiteid. Kosmoserakettidele on andureid valepidi peale kruvitud ja siis nähtud, kuidas inimeste 10 aasta töö ilmatuma kärakaga plahvatab jne. Aja jooksul need protsessid arenevad, lisatakse topeltkontrolle, kahe silmapaari nõuded, tarkvaralised "punased tulukesed" jne, ning probleemid lahenevad. Tasub meeles hoida, et Uberi isesõitvad autod on viimase aastaga sõitnud üle 1 miljoni kilomeetri - nende testimisprogrammis töötab tõenäoliselt 500+ inimest, kellest suur osa on palgatud viimase aasta jooksul. Sellise palkamise tempo juures on keeruline tagada, et protsessid on paigas ja neid ka tegelikult järgitakse. (Ilmselgelt ka antud autos olnud "safety driver" ei olnud piisavalt hoolas, kuid see polegi nii üllatav - inimesed ongi üldiselt väga kehvad masinate passiivses jälgimises).

Kokkuvõttes on selge, et Uberi autodes olev tehnoloogia on võimeline palju paremaks. Antud õnnetus oli väga traagiline lastehaigus, mis kiiresti lahendatakse, kuid Uberi renomee sai sellega kindlasti suure hoobi. Sellele õnnetusele pole võimalik anda selgitust, mis ei näitaks Uberit halvas valguses.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 -0.153935
Brasiilia reaal BRL 4,32 -0.2332456
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.020453
Filipiinide peeso PHP 61,86 -0.0904466
Hiina jüaan CNY 7,46 -0.2328133
Hongkongi dollar HKD 9,09 -0.2315679
Horvaatia kuna HRK 7,38 -0.0176228
Iisraeli seekel ILS 4,20 -0.2330282
India ruupia INR 78,82 -0.2328967
Indoneesia ruupia IDR 16127,94 -0.2325318
Islandi kroon ISK 124,91 -0.0240115
Jaapani jeen JPY 127,96 -0.3969798
Kanada dollar CAD 1,53 -0.2480094
LAV rand ZAR 15,57 -0.1148157
Lõuna-Korea vonn KRW 1277,96 -0.1437725
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.0821728
Mehhiko peeso MXN 23,97 0.0968968
Norra kroon NOK 9,45 -0.0856717
Poola slott PLN 4,29 0.0326775
Rootsi kroon SEK 10,20 0.0294219
Rumeenia leu RON 4,65 -0.1995023
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.1977167
Suurbritannia nael GBP 0,87 -0.1144296
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.2245444
Taani kroon DKK 7,45 0.0026849
Tai baht THB 37,77 -0.2324543
Tšehhi kroon CZK 25,69 -0.0816739
Türgi liir TRY 5,49 -0.0054679
Ukraina grivna UAH 30,51 -0.2325194
Ungari forint HUF 322,34 -0.0062042
USA dollar USD 1,16 -0.2239835
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.0838022
Valgevene rubla BYN 2,31 -0.2845441
Vene rubla RUB 73,02 -0.3625388

Valdkonna töökuulutused