Eestil pole riiklikku lennufirmat mõtet pidada

Estonian Air
Estonian Air

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet.

Nüüd hakkame rohkem lendama, kirjutas ettevõtja Jüri Mõis pärast Estonian Airi riigiabi suhtes teatavaks saanud negatiivset otsust.

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet. Kirjutasime ka juhtkirjas, et üks variant pärast Estonian Airiga juhtunut on mitte midagi teha: loodus ei salli tühja kohta, teised lennufirmad täidavad selle. Kopenhaagenisse, Stockholmi ja Oslosse hakkas Nordic Aviationi kõrval kiirelt lendama ka SAS. Reageeris ka Finnair, mis hakkas Tallinnast Helsingisse lendama senisest suurema lennukiga.

Suvel tulevad juurde Air Balticu otselennud Amsterdami ja Stockholmi. Need, tõsi, olid plaanis juba varem, nagu ka Aegean Air­linesi suvelennud Ateenasse ja Vuelingu omad Barcelonasse ja Roomasse. Kõik need liinid ei pruugi muidugi püsima jääda.

Teisi lendajaid jagub

Tegelikult hakkasid Eesti lennuühendused osal liinidel paranema juba Estonian Airi tegutsemise ajal, ja seda EA tegutsemisest sõltumatult. Jüri Mõis juhtis tähelepanu sellele, et kui EA 1990. aastatel Boeingutega alustas, oli peamine siht Londoni otseliin. Viimasel viiel tegutsemisaastal EA Londonisse ei lennanud, aga samas muutus siit Londonisse saamine EasyJeti ja Ryanairiga isegi lihtsamaks.

Samuti paranes lennuühendus nii Helsingi, Riia kui ka Frankfurdiga pärast seda, kui EA neisse linnadesse lendamise lõpetas. Mõis juhtis tähelepanu ka sellele, et viimaste aastate parim uudis Eesti lendajatele on olnud igapäevane Tallinna–Istanbuli liin, kus reisijaid teenindab Turkish Airlines.

Estonian Airi maksumaksja kulul pidamine on pikkade aastate jooksul lähtunud emotsionaalsetest põhjustest, mitte aga ratsionaalsetest majanduslikest argumentidest. Kahtlemata ongi tore, kui stjuardess poolel teel koju eesti keeles tere ütleb, aga see on kehv põhjendus kahjumis riigiettevõtte toitmisele maksumaksja rahakoti arvel.

Nordic Aviation on uus Estonian Air

Kahjuks jätkab riigi sünnitatud Nordic Aviation Estonian Airi kloonina, mille ainsaks äristrateegiaks paistab olevat Erik Sakkovi laia naeratuse saatel esitatud palve “Lennake meiega” ja lubadus Euroopaga suhelda senisest tulemuslikumalt.

Iga vähegi rehkendada mõistev inimene taipab, et sellega kaugele ei lenda. Maksumaksja rahakotist võetud 40 miljonit eurot esialgseks aktsiakapitaliks pole peenraha, mida kasiinos maha mängida. Endine peaminister Andrus Ansipki on tunnistanud, et Estonian Airil sai lihtsalt raha otsa ja aega ­Euroopaga nõu pidada polnud. Küsimusele, mis saab siis, kui Nordic Aviationi raha otsa saab, ei taha riik praegu mõelda.

Estonian Air on olnud nagu vaeselapse käsikivi, mis küll raha pole kunagi eriti jahvatanud, küll aga sinilinnuga lendamise positiivset emotsiooni. Jääb vaid loota, et sellesse kirstu sissepiilumine peremeest-perenaist ehk maksumaksjat päriselt maha ei põleta. Kaduma nagu salapärane käsikivi on määratud EA järel ka NA, kui see erainvestoreid kaasata ei suuda.
Seni pole sellest plaanist kahjuks midagi kuulda.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.1854457
Brasiilia reaal BRL 4,57 0.4105289
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153429
Filipiinide peeso PHP 61,45 0.4314571
Hiina jüaan CNY 7,88 0.1918898
Hongkongi dollar HKD 9,05 0.4172678
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0377791
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.355261
India ruupia INR 80,21 0.0798583
Indoneesia ruupia IDR 16802,06 0.3492682
Islandi kroon ISK 124,04 0.0161264
Jaapani jeen JPY 126,83 0.3798971
Kanada dollar CAD 1,50 0.2537393
LAV rand ZAR 16,66 -0.0815886
Lõuna-Korea vonn KRW 1288,76 0.4873256
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.2465096
Mehhiko peeso MXN 21,84 0.1109481
Norra kroon NOK 9,70 0.0815021
Poola slott PLN 4,31 -0.0580383
Rootsi kroon SEK 10,52 0.1779952
Rumeenia leu RON 4,64 0.0258431
Singapuri dollar SGD 1,58 0.2736588
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.1560932
Šveitsi frank CHF 1,14 0.1230228
Taani kroon DKK 7,46 0.0201169
Tai baht THB 37,74 -0.1610958
Tšehhi kroon CZK 25,70 -0.1165773
Türgi liir TRY 7,00 0.654215
Ukraina grivna UAH 31,87 0.4180555
Ungari forint HUF 323,78 0.0123556
USA dollar USD 1,15 0.4094433
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 0.0694284
Valgevene rubla BYN 2,34 0.2996319
Vene rubla RUB 77,16 0.3791038

Valdkonna töökuulutused