Eestil pole riiklikku lennufirmat mõtet pidada

Estonian Air
Estonian Air

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet.

Nüüd hakkame rohkem lendama, kirjutas ettevõtja Jüri Mõis pärast Estonian Airi riigiabi suhtes teatavaks saanud negatiivset otsust.

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet. Kirjutasime ka juhtkirjas, et üks variant pärast Estonian Airiga juhtunut on mitte midagi teha: loodus ei salli tühja kohta, teised lennufirmad täidavad selle. Kopenhaagenisse, Stockholmi ja Oslosse hakkas Nordic Aviationi kõrval kiirelt lendama ka SAS. Reageeris ka Finnair, mis hakkas Tallinnast Helsingisse lendama senisest suurema lennukiga.

Suvel tulevad juurde Air Balticu otselennud Amsterdami ja Stockholmi. Need, tõsi, olid plaanis juba varem, nagu ka Aegean Air­linesi suvelennud Ateenasse ja Vuelingu omad Barcelonasse ja Roomasse. Kõik need liinid ei pruugi muidugi püsima jääda.

Teisi lendajaid jagub

Tegelikult hakkasid Eesti lennuühendused osal liinidel paranema juba Estonian Airi tegutsemise ajal, ja seda EA tegutsemisest sõltumatult. Jüri Mõis juhtis tähelepanu sellele, et kui EA 1990. aastatel Boeingutega alustas, oli peamine siht Londoni otseliin. Viimasel viiel tegutsemisaastal EA Londonisse ei lennanud, aga samas muutus siit Londonisse saamine EasyJeti ja Ryanairiga isegi lihtsamaks.

Samuti paranes lennuühendus nii Helsingi, Riia kui ka Frankfurdiga pärast seda, kui EA neisse linnadesse lendamise lõpetas. Mõis juhtis tähelepanu ka sellele, et viimaste aastate parim uudis Eesti lendajatele on olnud igapäevane Tallinna–Istanbuli liin, kus reisijaid teenindab Turkish Airlines.

Estonian Airi maksumaksja kulul pidamine on pikkade aastate jooksul lähtunud emotsionaalsetest põhjustest, mitte aga ratsionaalsetest majanduslikest argumentidest. Kahtlemata ongi tore, kui stjuardess poolel teel koju eesti keeles tere ütleb, aga see on kehv põhjendus kahjumis riigiettevõtte toitmisele maksumaksja rahakoti arvel.

Nordic Aviation on uus Estonian Air

Kahjuks jätkab riigi sünnitatud Nordic Aviation Estonian Airi kloonina, mille ainsaks äristrateegiaks paistab olevat Erik Sakkovi laia naeratuse saatel esitatud palve “Lennake meiega” ja lubadus Euroopaga suhelda senisest tulemuslikumalt.

Iga vähegi rehkendada mõistev inimene taipab, et sellega kaugele ei lenda. Maksumaksja rahakotist võetud 40 miljonit eurot esialgseks aktsiakapitaliks pole peenraha, mida kasiinos maha mängida. Endine peaminister Andrus Ansipki on tunnistanud, et Estonian Airil sai lihtsalt raha otsa ja aega ­Euroopaga nõu pidada polnud. Küsimusele, mis saab siis, kui Nordic Aviationi raha otsa saab, ei taha riik praegu mõelda.

Estonian Air on olnud nagu vaeselapse käsikivi, mis küll raha pole kunagi eriti jahvatanud, küll aga sinilinnuga lendamise positiivset emotsiooni. Jääb vaid loota, et sellesse kirstu sissepiilumine peremeest-perenaist ehk maksumaksjat päriselt maha ei põleta. Kaduma nagu salapärane käsikivi on määratud EA järel ka NA, kui see erainvestoreid kaasata ei suuda.
Seni pole sellest plaanist kahjuks midagi kuulda.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 -0.186406
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,56 -0.214189
Hiina jüaan CNY 7,80 0.057695
Hongkongi dollar HKD 9,17 -0.276297
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.034653
Iisraeli seekel ILS 4,10 -0.250315
India ruupia INR 76,44 -0.264877
Indoneesia ruupia IDR 15921,00 -0.06277
Islandi kroon ISK 124,30 0.058762
Jaapani jeen JPY 133,33 -0.299121
Kanada dollar CAD 1,49 -0.128407
LAV rand ZAR 16,10 0.112519
Lõuna-Korea vonn KRW 1327,00 -0.420231
Malaysia ringgit MYR 4,98 0.050209
Mehhiko peeso MXN 22,42 0.228873
Norra kroon NOK 9,41 -0.050902
Poola slott PLN 4,23 -0.148781
Rootsi kroon SEK 9,64 0.212009
Rubla RUB 67,60 -0.163939
Rumeenia leu RON 4,60 -0.067386
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.205825
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.351485
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.267981
Taani kroon DKK 7,44 0.002686
Tai baht THB 38,98 -0.332395
Tšehhi kroon CZK 25,66 -0.015584
Türgi liir TRY 4,37 0.90804
Ukraina grivna UAH 31,36 -0.084741
Ungari forint HUF 308,12 0.042209
USA dollar USD 1,18 -0.275762
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 -0.430399
Valgevene rubla BRL 3,81 1.164367
Valgevene rubla BYN 23154,00 -0.232678

Valdkonna töökuulutused

TRANSIIDIKESKUSE AS otsib KOMMERTSDIREKTORIT

Transiidikeskuse AS

20. november 2017

AS PALMAKO otsib LOGISTIKAJUHTI

Palmako AS

13. november 2017