Eestil pole riiklikku lennufirmat mõtet pidada

Estonian Air
Estonian Air

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet.

Nüüd hakkame rohkem lendama, kirjutas ettevõtja Jüri Mõis pärast Estonian Airi riigiabi suhtes teatavaks saanud negatiivset otsust.

Äripäeva hinnangul on mitmel Skandinaavia liinil suurenenud lennusagedus tõend, et Eestil ei ole riiklikku lennufirmat pidada mingit mõtet. Kirjutasime ka juhtkirjas, et üks variant pärast Estonian Airiga juhtunut on mitte midagi teha: loodus ei salli tühja kohta, teised lennufirmad täidavad selle. Kopenhaagenisse, Stockholmi ja Oslosse hakkas Nordic Aviationi kõrval kiirelt lendama ka SAS. Reageeris ka Finnair, mis hakkas Tallinnast Helsingisse lendama senisest suurema lennukiga.

Suvel tulevad juurde Air Balticu otselennud Amsterdami ja Stockholmi. Need, tõsi, olid plaanis juba varem, nagu ka Aegean Air­linesi suvelennud Ateenasse ja Vuelingu omad Barcelonasse ja Roomasse. Kõik need liinid ei pruugi muidugi püsima jääda.

Teisi lendajaid jagub

Tegelikult hakkasid Eesti lennuühendused osal liinidel paranema juba Estonian Airi tegutsemise ajal, ja seda EA tegutsemisest sõltumatult. Jüri Mõis juhtis tähelepanu sellele, et kui EA 1990. aastatel Boeingutega alustas, oli peamine siht Londoni otseliin. Viimasel viiel tegutsemisaastal EA Londonisse ei lennanud, aga samas muutus siit Londonisse saamine EasyJeti ja Ryanairiga isegi lihtsamaks.

Samuti paranes lennuühendus nii Helsingi, Riia kui ka Frankfurdiga pärast seda, kui EA neisse linnadesse lendamise lõpetas. Mõis juhtis tähelepanu ka sellele, et viimaste aastate parim uudis Eesti lendajatele on olnud igapäevane Tallinna–Istanbuli liin, kus reisijaid teenindab Turkish Airlines.

Estonian Airi maksumaksja kulul pidamine on pikkade aastate jooksul lähtunud emotsionaalsetest põhjustest, mitte aga ratsionaalsetest majanduslikest argumentidest. Kahtlemata ongi tore, kui stjuardess poolel teel koju eesti keeles tere ütleb, aga see on kehv põhjendus kahjumis riigiettevõtte toitmisele maksumaksja rahakoti arvel.

Nordic Aviation on uus Estonian Air

Kahjuks jätkab riigi sünnitatud Nordic Aviation Estonian Airi kloonina, mille ainsaks äristrateegiaks paistab olevat Erik Sakkovi laia naeratuse saatel esitatud palve “Lennake meiega” ja lubadus Euroopaga suhelda senisest tulemuslikumalt.

Iga vähegi rehkendada mõistev inimene taipab, et sellega kaugele ei lenda. Maksumaksja rahakotist võetud 40 miljonit eurot esialgseks aktsiakapitaliks pole peenraha, mida kasiinos maha mängida. Endine peaminister Andrus Ansipki on tunnistanud, et Estonian Airil sai lihtsalt raha otsa ja aega ­Euroopaga nõu pidada polnud. Küsimusele, mis saab siis, kui Nordic Aviationi raha otsa saab, ei taha riik praegu mõelda.

Estonian Air on olnud nagu vaeselapse käsikivi, mis küll raha pole kunagi eriti jahvatanud, küll aga sinilinnuga lendamise positiivset emotsiooni. Jääb vaid loota, et sellesse kirstu sissepiilumine peremeest-perenaist ehk maksumaksjat päriselt maha ei põleta. Kaduma nagu salapärane käsikivi on määratud EA järel ka NA, kui see erainvestoreid kaasata ei suuda.
Seni pole sellest plaanist kahjuks midagi kuulda.

Osale arutelus

  • Äripaev

    Äripaev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.088968
Brasiilia reaal BRL 4,38 -0.0342247
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0664622
Filipiinide peeso PHP 59,74 -0.0351394
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.1445253
Hongkongi dollar HKD 8,88 -0.0743076
Horvaatia kuna HRK 7,38 0.0447167
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0187798
India ruupia INR 81,35 -0.3808661
Indoneesia ruupia IDR 16449,39 -0.8571205
Islandi kroon ISK 140,00 -0.0071423
Jaapani jeen JPY 128,94 0.1320183
Kanada dollar CAD 1,52 0
LAV rand ZAR 16,02 -0.0380534
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,92 -0.1283697
Malaysia ringgit MYR 4,75 -0.105148
Mehhiko peeso MXN 22,85 0.1362971
Norra kroon NOK 9,74 0.018479
Poola slott PLN 4,29 -0.0535843
Rootsi kroon SEK 10,32 -0.0416328
Rumeenia leu RON 4,65 0.0129063
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.1410618
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0333333
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0093796
Tai baht THB 37,14 -0.2487228
Tšehhi kroon CZK 25,84 0.0154835
Türgi liir TRY 6,09 0.2223174
Ukraina grivna UAH 31,59 -0.0351238
Ungari forint HUF 322,59 -0.0371851
USA dollar USD 1,14 -0.0175963
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.0482829
Valgevene rubla BYN 2,41 -0.0415628
Vene rubla RUB 75,36 -0.1105443

Valdkonna töökuulutused