Rongiliiklus tuleb sundida efektiivseks

Meil on juba paar aastat uued rongid – mugavad ja kiired. Ometigi on meie rongiliikluse kontseptsiooniga midagi korrast ära, see on majanduslikult ebaefektiivne.

Palju reisijaid, kallis pilet, kuid sügaval kahjumis ettevõtmine. Eelmisel aastal sõitis Eestis rongidega 5,8 miljonit inimest. See on 1,4 miljoni võrra enam, kui oli sõitjaid riigisisestel kaugbussiliinidel. Rongipilet tähendab pea sama kallist reisikulu kui autoga sõites. Rääkimata bussidest, mis suudavad pakkuda paarieuroseid pileteid. Ja ikkagi püsib rongioperaator Elron püsti vaid riigi toel. Eelmisel aastal küll 7,8 miljoni euroga kasumis olnud Elron sai samal ajal riigilt 30,6 miljoni euro eest toetusi.

Rongiliiklus tuleb saata päris ellu, konkureerima turutingimustes teiste transpordiliikidega. Infrastruktuuritasu küsimine raudteetranspordis tuleb lõpetada. Vähemalt seni, kuni meil ei ole ka maanteed tasulised. See võrdsustaks kaubavedudes maantee- ja raudteetranspordi konkurentsiolukorda. Kütuseaktsiisi maksavad nii maanteevedajad kui ka raudteeoperaatorid. Taristuid hoiaks üleval riik. Samas tuleb kaotada dotatsioonid raudtee reisijateveole. Vähemalt neil liinidel, mis kihutavad vaid Eesti suuremate linnade vahel, väiksemates kohtades peatusi tegemata. Sama seis on bussitranspordis, kus ometigi väljuvad rongitranspordist odavamad bussid Tallinna ja Tartu vahel iga poole tunni tagant. Doteerimise erand oleks ehk väikejaamades peatuvad elektri- ja diiselrongiliinid. Kuid nendegi liinide vajalikkuse üle otsustaks kohalik omavalitsus, kes selgitab konkursiga, kas suudavad bussifirmad ehk pakkuda odavamat teenust.

Kuigi uued rongid on olnud tõesti hüpe uuele tasemele reisirongiliikluses, tuleks enne rongide juurde ostmist selgitada, kas me suudame nendega ka efektiivselt majandada.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.3497393
Brasiilia reaal BRL 4,48 0.0825764
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0102281
Filipiinide peeso PHP 62,30 0.1591742
Hiina jüaan CNY 7,83 0.2008983
Hongkongi dollar HKD 9,14 0.0667864
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0162406
Iisraeli seekel ILS 4,23 0.0472679
India ruupia INR 79,91 0.0776495
Indoneesia ruupia IDR 16780,45 0.1468742
Islandi kroon ISK 124,22 0.0241565
Jaapani jeen JPY 131,27 -0.0380749
Kanada dollar CAD 1,53 0.0391568
LAV rand ZAR 15,45 0.1049916
Lõuna-Korea vonn KRW 1316,47 0.1079807
Malaysia ringgit MYR 4,73 0.1525198
Mehhiko peeso MXN 21,99 0.0136444
Norra kroon NOK 9,51 0.0883727
Poola slott PLN 4,31 0.0766266
Rootsi kroon SEK 10,32 0.0155108
Rumeenia leu RON 4,65 0.0301095
Singapuri dollar SGD 1,59 0.1763446
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.1011236
Šveitsi frank CHF 1,16 0.0258153
Taani kroon DKK 7,45 0.0120788
Tai baht THB 38,82 0.227694
Tšehhi kroon CZK 25,85 0.06582
Türgi liir TRY 5,59 0.2887064
Ukraina grivna UAH 30,61 0.0774738
Ungari forint HUF 323,99 0.0864972
USA dollar USD 1,16 0.0601478
Uus-Meremaa dollar NZD 1,71 0.093447
Valgevene rubla BYN 2,31 0.1385461
Vene rubla RUB 73,42 0.1674004

Valdkonna töökuulutused