Rongiliiklus tuleb sundida efektiivseks

Meil on juba paar aastat uued rongid – mugavad ja kiired. Ometigi on meie rongiliikluse kontseptsiooniga midagi korrast ära, see on majanduslikult ebaefektiivne.

Palju reisijaid, kallis pilet, kuid sügaval kahjumis ettevõtmine. Eelmisel aastal sõitis Eestis rongidega 5,8 miljonit inimest. See on 1,4 miljoni võrra enam, kui oli sõitjaid riigisisestel kaugbussiliinidel. Rongipilet tähendab pea sama kallist reisikulu kui autoga sõites. Rääkimata bussidest, mis suudavad pakkuda paarieuroseid pileteid. Ja ikkagi püsib rongioperaator Elron püsti vaid riigi toel. Eelmisel aastal küll 7,8 miljoni euroga kasumis olnud Elron sai samal ajal riigilt 30,6 miljoni euro eest toetusi.

Rongiliiklus tuleb saata päris ellu, konkureerima turutingimustes teiste transpordiliikidega. Infrastruktuuritasu küsimine raudteetranspordis tuleb lõpetada. Vähemalt seni, kuni meil ei ole ka maanteed tasulised. See võrdsustaks kaubavedudes maantee- ja raudteetranspordi konkurentsiolukorda. Kütuseaktsiisi maksavad nii maanteevedajad kui ka raudteeoperaatorid. Taristuid hoiaks üleval riik. Samas tuleb kaotada dotatsioonid raudtee reisijateveole. Vähemalt neil liinidel, mis kihutavad vaid Eesti suuremate linnade vahel, väiksemates kohtades peatusi tegemata. Sama seis on bussitranspordis, kus ometigi väljuvad rongitranspordist odavamad bussid Tallinna ja Tartu vahel iga poole tunni tagant. Doteerimise erand oleks ehk väikejaamades peatuvad elektri- ja diiselrongiliinid. Kuid nendegi liinide vajalikkuse üle otsustaks kohalik omavalitsus, kes selgitab konkursiga, kas suudavad bussifirmad ehk pakkuda odavamat teenust.

Kuigi uued rongid on olnud tõesti hüpe uuele tasemele reisirongiliikluses, tuleks enne rongide juurde ostmist selgitada, kas me suudame nendega ka efektiivselt majandada.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,51 0.093736
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 61,06 0.113124
Hiina jüaan CNY 7,84 -0.014029
Hongkongi dollar HKD 9,24 -0.018386
Horvaatia kuna HRK 7,51 0.006659
Iisraeli seekel ILS 4,13 -0.045964
India ruupia INR 77,04 -0.022709
Indoneesia ruupia IDR 16011,00 -0.118527
Islandi kroon ISK 124,55 -0.022476
Jaapani jeen JPY 133,54 0.097447
Kanada dollar CAD 1,48 -0.021625
LAV rand ZAR 16,01 0.160758
Lõuna-Korea vonn KRW 1339,10 0.164559
Malaysia ringgit MYR 5,00 -0.045954
Mehhiko peeso MXN 22,27 -0.064613
Norra kroon NOK 9,40 -0.044572
Poola slott PLN 4,23 -0.021251
Rootsi kroon SEK 9,63 -0.019931
Rubla RUB 67,86 -0.01326
Rumeenia leu RON 4,60 0.002174
Singapuri dollar SGD 1,61 -0.006219
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.061077
Šveitsi frank CHF 1,16 -0.035428
Taani kroon DKK 7,44 -0.002686
Tai baht THB 39,24 -0.025477
Tšehhi kroon CZK 25,72 0.007775
Türgi liir TRY 4,33 0.04625
Ukraina grivna UAH 31,54 -0.022823
Ungari forint HUF 307,76 -0.006498
USA dollar USD 1,18 -0.048932
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.428062
Valgevene rubla BRL 3,75 -0.021311
Valgevene rubla BYN 23108,00 -0.533746

Valdkonna töökuulutused