Kas õlikulu või õlikadu?

Kui õlikogus mootoris väheneb, ei pea see ilmtingimata tähendama õlikulu, tegemist võib olla ka õlikaoga.

Varem kontrolliti õlitaset kord nädalas õlivardaga. Tänu ülipika kasutuseaga Longlife’i mootoriõlidele ja dünaamilistele õlivahetusvälpadele, millest annab märku pardaarvuti, oleme muutunud mugavaks. Paljud autojuhid ei kontrolli õlitaset enam üldse.

Mootoriõlidele langeb aga järjest suurem koormus. Hoolimata mootorite suuremast võimsusest muutub õlimaht pidevalt väiksemaks ja õlivahetusvälbad pikemaks.

Tänapäevased sünteetilised mootoriõlid on küll kõrge jõudlusega ja pika tööeaga, kuid pole kaitstud õlikulu eest.

Vale kvaliteediga õli
Sõidukitootjad kirjutavad kasutusjuhendis ette, milliseid ACEA või API spetsifikatsioonidele vastavaid või nende poolt heakskiidetud õlisid kasutada. Kui neid ettekirjutusi ei täideta, võib tagajärjeks olla õlikulu suurenemine.

Kõrgete temperatuuride esinemisel kolvirõngastel ja kolvipõhjas hakkab õli aurustuma, kuna sellest eralduvad kergfraktsioonid. Liiga suur kergfraktsioonide hulk mootoriõlis tähendab seda, et tegemist on madala kvaliteediga õliga, millel on suur aurustumiskadu.

Suure aurustumiskao tõttu halvenevad mootoriõli viskoossusomadused. Mootoriõli võib kaotada oma voolavuse ning usaldusväärse määrimis- ja kaitsevõime. Seega, mida väiksem on õli aurustumiskadu, seda stabiilsemad on tema viskoossusomadused ning seda väiksem on mootoriõli ja kütuse kulu.

Sõidutingimused ja -stiil
Gaasi põhja vajutamine, valdav stop-and-go sõidustiil või kurnavad sõidud mägedes tõstavad mootoriõlide temperatuuri ja suurendavad nende aurustumiskadu.

Liiga kõrge õlitase mootoris
Kui mootorisse on kallatud liiga suur kogus õli või õlisse on pidevate lühisõitude tõttu kogunenud liiga palju kütust, sukeldub väntvõll õlivanni. Kui aga kasutusel on liiga palju õli, tekib pladin ja väntvõll peab suurema takistusjõu tõttu tegema rohkem tööd. Sellega kaasneb aga jällegi õli temperatuuri tõus.

Kohandamata õlivahetusvälbad
Kahtlemata peab kinni pidama mootoritootja määratud või pardaelektroonika näidatud õlivahetusvälpadest.

Sissepritsesüsteemi või klappgaasijaotuse rike
Sissepritsesüsteemi liikuvaid osi määrib osaliselt mootori õlitussüsteem. Süsteemi lekkimisel võib õli sattuda koos kütusega mootori põlemiskambrisse. Ka juhul, kui väljalaskeklapid avanevad juba siis, kui õli on veel silindriseintel, võib osaliselt põlemata õli jõuda heitgaasitorustikku. See koormab harilikult ka heitgaasi järeltöötlussüsteeme.

Pesumanuste kulu
Kõik mootoriõlid muutuvad mõne aja pärast tumedaks. Nende pesumanused takistavad muda ja lakilaadsete sadestiste teket. Nii hoolitseb õli mootori puhtuse eest ja tagab optimaalse põlemise.

Kui aga tahmaosakeste hulk muutub õlis sissepritsesüsteemi rikke või klappgaasijaotuse vale ajastuse tõttu liiga suureks, ei suuda manused enam kõiki osakesi ohjes hoida. Mootoriõli dispergeerimisvõime ammendub ja sadestiste tekke risk suureneb. Iseäranis külmkäivitusel ei ole enam tagatud usaldusväärne määrimine. Ühtlasi suureneb ka kütusekulu.

Kolvirõngad ei tihenda piisavalt
Kui kulunud või purunenud kolvirõngad ei tihenda silindriõõnt piisavalt või õlirõnga piirkonda on tekkinud sadestised, võib õlikulu suureneda, kuna silindriseintelt õlivanni mittevalguv õli põleb ära.

Õlirõhu äärmuslik tõus
Kui õliringluses on näha õli väljaimmitsemist mitme tihendi vahelt ja liitekohtadest, võib selle põhjus olla õlirõhu äärmuslik tõus. Hoiatustuli ei anna sellest märku. Õlirõhu tõus võib olla tingitud sadestistest torudes, filtrites või sisselaskeklappides ja karteri tuulutussüsteemis või õli valest ehk liiga suurest viskoossusest.

Tihendite tõrkumine
Kuigi tänapäevased tihendimaterjalid on väga töökindlad, piisab ka väiksest võõrkehast, nagu näiteks värviosakestest, roostest jne, et tihendi töö oleks häiritud. Sama kehtib kahjustatud pinnaga masinaosade kohta. Kui tihend ei toimi nagu vaja, võib olenevalt tihendi asukohast immitseda välja jahutusvedelikku või mootoriõli ning mõni masinaosa saada kahjustatud. Ettevaatlik peab olema ka vedelate või püsielastsete tihendusvahenditega. Neid võib kasutada ainult kohtades, milleks nad on spetsiaalselt ette nähtud. Kui selliseid vahendeid ei ole katsetatud koos vastavat tüüpi õliga või kui neid kasutatakse tavapäraste tihendite asemel, ähvardavad lekked.

Osale arutelus

  • Määrdeaine blogi

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,62 -0.4305043
Brasiilia reaal BRL 4,82 -0.0580082
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0204572
Filipiinide peeso PHP 63,23 0.0253096
Hiina jüaan CNY 8,02 0.1436154
Hongkongi dollar HKD 9,17 0.0556501
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0053886
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.1697062
India ruupia INR 85,32 0.6821105
Indoneesia ruupia IDR 17361,14 -0.066081
Islandi kroon ISK 127,79 0.4480428
Jaapani jeen JPY 131,28 0.4822044
Kanada dollar CAD 1,52 -0.4331561
LAV rand ZAR 17,33 -0.4983551
Lõuna-Korea vonn KRW 1312,00 -0.2068882
Malaysia ringgit MYR 4,84 0.1634494
Mehhiko peeso MXN 21,90 -0.4698313
Norra kroon NOK 9,52 -0.2482429
Poola slott PLN 4,29 -0.2419449
Rootsi kroon SEK 10,40 -0.0461113
Rumeenia leu RON 4,65 0.1357261
Singapuri dollar SGD 1,60 -0.0311993
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0788555
Šveitsi frank CHF 1,12 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0241303
Tai baht THB 38,05 0.0070956
Tšehhi kroon CZK 25,42 -0.1021972
Türgi liir TRY 7,40 0.3470763
Ukraina grivna UAH 32,91 0.2467316
Ungari forint HUF 323,61 -0.2804142
USA dollar USD 1,17 0.0513435
Uus-Meremaa dollar NZD 1,77 -0.078851
Valgevene rubla BYN 2,47 -0.7763163
Vene rubla RUB 78,75 -0.9708823

Valdkonna töökuulutused

EDUKAS SUURETTEVÕTE otsib TARNEAHELA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

24. september 2018

ITELLA ESTONIA otsib TRANSPORDIJUHTI

Itella Estonia OÜ

27. september 2018