Rahastame tunnelit riigivõlakirjadega

Äripäeva meelest oleks Talsingi tunneli rajamine üks neid võimsaid infrastruktuuriprojekte, mida võiks vähemasti osaliselt rahastada riigivõlakirjadega.

Kui suurettevõtja Joakim Helenius 2013. aasta Äriplaanil Tallinna-Helsingi tunnelist rääkis, oli reaktsioone laias laastus kahte sorti. Ühed arvasid, et see iseenesest vana idee ei vääri ülessoojendamist, teised aga lasid end Heleniuse optimistlikul argumentatsioonil nakatada ja mõtlesid konstruktiivselt kaasa.

Äripäeva meelest oleks Talsingi tunneli rajamine üks neid võimsaid infrastruktuuriprojekte, mida võiks vähemasti osaliselt rahastada riigivõlakirjade abil.

Euroopa Keskpanga otsus käivitada võlakirjade tugiostuprogramm jättis Eesti kõrvale teiste euroala riikide rõõmupeost. Võimuliitu juhtiva Reformierakonna reaktsioon näitab, et riigivõlateemalise debati valmidus on täpselt samasugune ümmargune null, nagu see viimaste aastate jooksul olnud on. Teiste parteide seni väljendatud seisukohad on mõnevõrra paindlikumad. Tulevase võlapoliitika kujundab uus koalitsioon ja seetõttu on hea, et Helsingi-Tallinna meretunneli rajamise eeluuring valmis just nüüd, vahetult enne valimisi.

Tunneli rajamine on Eestile kasulik

Uuring annab põhjust tunneli rajamise plaani tõsiselt võtta. Iseenesest ei esita see küll avalikkusele seni teadmata asjaolusid, pigem süstematiseerib teadaolevad argumendid.

Kõigepealt, Rail Balticu valmimine ja sellega ühendatus on tunneli valmimise eeltingimus: RB on tunneli loogiline jätk selle Eesti-poolses otsas.

Teiseks: Soomel on tunnelit rohkem vaja kui meil, sest Soome vajab hädasti senisest paremat ühendust Kesk-Euroopaga – ent majanduse pisiduse ja geograafilise asendi tõttu on meil omad kaalukad põhjused olla aktiivne ääremaastumise vältimisel.

Kolmandaks: tähtis on õigel ajal taotleda kaasrahastust toetajatelt, st Euroopa Liidu fondidest.

Riikide endi eeldatav panus tunneli rajamisse on Eestil kasutada olevate ressursside taustal väga suur. Uuringu kohaselt maksab tunneli rajamine 8-12 miljardit eurot.

Partnerluse küsimus

Eeldusel, et poole kulust kataks Euroopa Liit ning Eesti ja Soome kahasse, tähendab Eesti mõeldav panus ikkagi arvestatavat koormust eelarvele. Ka üks kümnendik eelarvest ei ole ilmselt summa, mida võiksime projekti elluviimiseks ilma pikemata muretult mängu panna.

Isegi kui Eesti panus oleks Soomega võrreldes pisem, käib jutt väga suurtest summadest, eriti arvestades tõsiasja, et ka Rail Balticu tasuvuse suhtes on avaldatud argumenteeritud kahtlusi. Tunneli tasuvusuuring on aga alles valmimisel ning edasises debatis on mõistlik RB ja tunneli tasuvust vaadelda koos. Erainvestorite huvist saab rääkida alles siis, kui ELi tugi ja riikide panus paigas. Soome poolel on seda hästi mõistetud.

Eestis on debatt tunneli vajalikkuse asjus seni olnud loid ning pigem on sellest räägitud võtmes, et võib-olla on sellel ettevõtmisel isegi jumet, aga kuna see kõik on nii kallis ja töömahukas, siis eks vaatame ja rehkendame mõne aja pärast uuesti. Tegelikult aga eeldab suurte ja ülikalliste projektide elluviimine kõigepealt mõtestatud debatti avalikus ruumis ning põhjalikku, ajamahukat ettevalmistustööd.

Hakkame pihta!

Osale arutelus

  • Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0
Brasiilia reaal BRL 4,26 0
Bulgaaria leev BGN 1,95 0
Filipiinide peeso PHP 59,80 0
Hiina jüaan CNY 7,70 0
Hongkongi dollar HKD 8,92 0
Horvaatia kuna HRK 7,43 0
Iisraeli seekel ILS 4,19 0
India ruupia INR 80,94 0
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0
Islandi kroon ISK 137,72 0
Jaapani jeen JPY 124,78 0
Kanada dollar CAD 1,51 0
LAV rand ZAR 15,73 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0
Malaysia ringgit MYR 4,67 0
Mehhiko peeso MXN 21,69 0
Norra kroon NOK 9,72 0
Poola slott PLN 4,29 0
Rootsi kroon SEK 10,26 0
Rumeenia leu RON 4,70 0
Singapuri dollar SGD 1,54 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,47 0
Tai baht THB 36,08 0
Tšehhi kroon CZK 25,58 0
Türgi liir TRY 6,04 0
Ukraina grivna UAH 31,76 0
Ungari forint HUF 317,93 0
USA dollar USD 1,14 0.0616143
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0
Valgevene rubla BYN 2,44 0
Vene rubla RUB 75,22 0
ERROR: Object template Companies is missing!

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019

ERROR: Macro content/ContentBooks is missing!
ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing! ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing! ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing! ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing! ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing! ERROR: Macro content/RelocatableTarget is missing!
ERROR: Macro footer/ReportInappropriateComment is missing!