Veonduses valitsevad kahekordsed palgavahed

Veonduse ja laonduse brutopalk on sarnane riigi keskmisega. Veokijuhtide palgasurve ehk erinevus saadava ja oodatava tasu vahel on aga suur, kirjutab Kadri Seeder Palgainfo Agentuurist.

Veonduse ja laonduse keskmine brutokuupalk oli tänavu I kvartalis 1010 eurot  ja II kvartalis 1004 eurot. I kvartalis ületas see üleriigilise keskmise palga taset ja II kvartalis jäi sellele pisut alla.

Vaadates brutokuupalga taset veonduse ja laonduse sektori sees, näeme, et palgatasemed on üsna erinevad. Kõige kõrgem on keskmine brutokuupalk laondust ja veondust abistavatel tegevusaladel, kõige madalam posti- ja kullerteenistuses. Maismaaveonduse ja torutranspordi palgatase jääb pisut alla keskmisele palgatasemele.

Üsna suur osa tulemus- ja lisatasudel
Brutokuupalk laondust ja veondust abistavatel tegevusaladel on üsna kõikuv, mis viitab töötasude paindlikkusele ja muutuvtasude osatähtsusele. Suurem osa Palgainfo Agentuuri uuringutes osalenud tööandjatest on samuti märkinud, et lisaks põhipalgale moodustavad töötasust üsna suure osa tulemustasu, väiksema osa seadusega ettenähtud lisatasud ja muud tasud.

Statistikaameti andmetel moodustavad tasud mittetöötatud aja eest (puhkusetasud, tööajaga mitteseotud lisatasud, toetused jms) veonduses ja laonduses keskmiselt 10%, olles kõrgemad II ja III kvartalis, mil on tavaliselt puhkuste periood.  

Noored veoki- ja bussijuhiks ei taha
Ettevõtete majandusnäitajate statistika kohaselt on tööga hõivatute arv veonduses ja laonduses tõusnud pärast kriisiaegset langust buumieelsele tasemele. Keeruliseks teeb olukorra veokijuhtide vanuseline struktuur, kus on ülekaalus vanemad kui 45-aastased. Noored ei ole erialast huvitatud ja on rohkem avatud välismaal töötamisele, mis tähendab suure tõenäosusega kasvavat tööjõupuudust.

Veokijuht tahab kätte saada 1400-1700 eurot
Võrreldes mitmete teiste ametitega on veokijuhtide ametil palgasurve üsna suur ehk erinevus saadava netotasu ja oodatava netotasu vahel kõrge.

Selle üks põhjuseid võib olla see, et rahvusvaheliste vedudega tegelevad juhid võrdlevad oma palkasid rahvusvahelisel tasemel. Agentuuri uuringus osalenud veokijuhid ei soovinud reeglina liikuda muudesse sektoritesse või muudele ametialadele, et teenida kõrgemat töötasu, vaid kõrgem netotöötasu ootus oli seotud töötamisega samal ametialal.

Veokijuhtide palgaootus ületab saadava netotöötasu keskmiselt 400 euroga, poolte vastajate netotöötasu ootus jääb 1000 ja 1700 euro  piiresse. Võrreldes aastataguse ajaga on kasvanud mediaanpalgaootus 200 euro võrra 1200 eurolt 1400-le eurole, mis tähendab, et suurenenud on nende veokijuhtidena töötada soovijate arv, kelle palgaootus jääb 1400 ja 1700 euro piiridesse. Vähenenud on üle 2000 euro kätte soovivate veokijuhtide hulk vastanute seas, keda on olnud erinevates uuringutes 200 ringis.

Veokijuhtide töötasustamise skeemid võivad olla organisatsioonides erinevad, kuid sageli on nad lisaks töötatud ajale seotud ka läbitud kilometraaþiga. Rahvusvaheliste vedude puhul võib töötasu sõltuda ka sihtriigist – kui see on seotud ebamugavustega ja riskidega, võib tasu kõrgem olla.

Töötasusid võivad mõjutada erinevate kaupade vedude hinnad. Samuti see, milliseid tegevusi juht lisaks sõiduki juhtimisele tegema peab. Eestis on üsna levinud ka kvaliteeditasud, mis makstakse välja korrektse töö puhul, kuid mida kahandatakse eksimuste korral. 

Rahvusvaheliste vedude puhul arvestavad töötajad ka lähetuse päevarahadega, mis ei ole küll töötasu komponent, kuid oluline lisasissetulek.

Suurem osa Palgainfo Agentuuri uuringus osalenud veokijuhtidest märkis, et nende netotöötasu ei ole aasta jooksul muutunud ja nad ei arva, et see ka järgmise kuue kuu jooksul muutub.

Veokijuhtide netotasu ootus kasvab
Netotasu, eurot
Kevad 2013: keskmine 1422, mediaan 1200
Sügis 2013: keskmine 1421, mediaan 1300
Kevad 2014: keskmine 1438, mediaan 1400

Kadri Seeder räägib palgaootustest autotranspordisektoris pikemalt 15. oktoobril toimuval Autovedajate Aastakonverentsil. Konverentsi kavaga saab tutvuda SIIT.

Osale arutelus

  • Kadri Seeder

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 -0.088968
Brasiilia reaal BRL 4,38 -0.0342247
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0664622
Filipiinide peeso PHP 59,74 -0.0351394
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.1445253
Hongkongi dollar HKD 8,88 -0.0743076
Horvaatia kuna HRK 7,38 0.0447167
Iisraeli seekel ILS 4,26 -0.0187798
India ruupia INR 81,35 -0.3808661
Indoneesia ruupia IDR 16449,39 -0.8571205
Islandi kroon ISK 140,00 -0.0071423
Jaapani jeen JPY 128,94 0.1320183
Kanada dollar CAD 1,52 0
LAV rand ZAR 16,02 -0.0380534
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,92 -0.1283697
Malaysia ringgit MYR 4,75 -0.105148
Mehhiko peeso MXN 22,85 0.1362971
Norra kroon NOK 9,74 0.018479
Poola slott PLN 4,29 -0.0535843
Rootsi kroon SEK 10,32 -0.0416328
Rumeenia leu RON 4,65 0.0129063
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.1410618
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0333333
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0093796
Tai baht THB 37,14 -0.2487228
Tšehhi kroon CZK 25,84 0.0154835
Türgi liir TRY 6,09 0.2223174
Ukraina grivna UAH 31,59 -0.0351238
Ungari forint HUF 322,59 -0.0371851
USA dollar USD 1,14 -0.0175963
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.0482829
Valgevene rubla BYN 2,41 -0.0415628
Vene rubla RUB 75,36 -0.1105443

Valdkonna töökuulutused