Tarneahela- ja ostujuht on püramiidi tipp

Tarneahelate juhtimises toimuvad väga suured muutused, mis mõjutavad äriprotsesse.

Tarneahelate juhtimine on noor mõiste. Esmakordselt defineeriti majandusteoorias tarneahelate juhtimist seoses tootmisprotsesside optimeerimise vajadusega küll juba 1960ndatel aastatel, kuid erialakirjanduses võeti tarneahelate juhtimise mõiste kasutusele palju hiljem, 1982. aastal.

Seetõttu on mõistetav, et pikka aega on ettevõtete juhid vaadelnud tarneahelate juhtimist kui midagi väga kitsast ja piiratud, mis on seotud transpordi korraldamisega. Seetõttu ei ole seda peetud ettevõtte jaoks strateegiliselt tähtsaks ja ettevõtte konkurentsivõimet tõstvaks tegevuseks.

Kuna varem selle valdkonna tähtsust ettevõtte kulude optimeerimisel aktiivselt ei teadvustatud, siis jäi see sageli tähelepanuta ja organisatsioonid vaatlesid seda harva kui ärikriitilist tegevust.

Suhtumine tarneahelate juhtimisse muutus äritegevuse ja tööstuse globaliseerumisega. Samuti muutus paljude valdkondade ja majandussektorite ärikeskkond üha keerulisemaks ja üksteisest sõltuvaks.

Nii on näiteks tarneahelate juhtimist õppinud maailma ühe tuntuima ettevõtte Apple praegune tegevjuht, nagu ka jaekaubandushiiglase Walmarti kolm viimast tegevjuhti.

Nüüdseks vaadeldakse tarneahelate juhtimist üha sagedamini kui võimalust tõsta organisatsiooni konkurentsivõimet ja seetõttu kaasatakse tarneahelate juhtimise spetsialiste ettevõtete strateegilisel tasandil. Küsimus on, kas tarneahelate juhid ise on sellise vastutuse võtmiseks valmis.

Milline on hea tarneahelate juht?
Tänapäeval on tavaline, et tarneahelate juhtimise spetsialist on pädev ostu- ja hanketegevuses, tootmises/müügis või logistikas. Need on tarneahelate juhtimise kolm põhiprotsessi. Et täita ettevõttes strateegilist rolli, tuleb tunda hästi ka teisi valdkondi: kliendisuhtlus, finantsjuhtimine, andmetöötlus või turundus.

Andmetöötlus on ülioluline, et olemasolevate sooritusnäitajate abil ennustada tegevuse tulemuslikkust. Tänapäeval kasutab üha rohkem ettevõtteid ressurssihaldussüsteeme, mis on tõstnud suutlikkust neid andmeid koguda ja töödelda, kuid kas me suudame tõhusalt neid kasutada ja tõlgendada, et teha olulisi äriotsuseid?

Kliendisuhtlus on oluline, et tarneahelate juhtimine muutuks äris võtmetegevuseks, mitte millekski, mida kaasatakse protsessi viimasel hetkel või siis, kui on juba hilja. Peame paremini suhtlema oma kolleegidega ja aidata neil mõista meie loodavat väärtust, näitama sellega saavutatavat säästu, mida saab ettevõttes mujale investeerida. Kui meid ei ole varajases etapis projekti kaasatud, tuleb selles osaleda kasvõi vabatahtlikult ja näidata, millist kasu saab tarneahelajuht pakkuda.

Öeldakse, et äris räägitakse finantsjuhtimise ja raamatupidamise keelt. Selleks, et ka ettevõtte juhid mõistaksid tarneahelate juhtimise strateegilist tähtsust, peab neile näitama, kuidas see mõjutab ettevõtte tulemust. Näidake üht või kaht edulugu, mis on äritegevust oluliselt mõjutanud, ja veenduge, et seda mõju saab väljendada dollarite ja sentiga.

Turundus on oskus mõista ettevõtte lõppkliendi soove ja vajadusi. Sageli on tarneahelate juhtimine tugiteenus, mis tähendab, et otseseks kliendiks on ettevõttes töötava kolleegid. Kui me aga ei mõista välisklienti, siis me ei suuda prioritiseerida oma tegevusi nii, et need toetaksid ettevõtte põhieesmärke. Kui me seda ei suuda, siis ei ole sellel strateegilist panust ettevõtte tegevusele.

Kui tarneahelate juhtimist on pikki aastaid kitsalt käsitletud kui operatiivset või taktikalist valdkonda, on tarneahelate juhtidel keeruline minna tarneahelate juhtimises taktikaliselt tasemelt üle strateegilisele tasemele. Üks võimalus üleminekuks on täiendõpe ja pidev erialane enesearendamine. Vaadelge seda kui investeeringut endasse ja oma ettevõttesse. Veenge ka oma kolleege selles, et see on investeering, mis tasub ennast ära.

Koolitage ennast tarneahelate juhiks
Kanada tarneahelate juhtimise assotsiatsioonil on täiendõppeprogramm, mille edukalt läbinutele omistatakse tarneahelate juhi kutsetunnistus. Programmi läbinud saavad tarneahelate juhi nimetuse. See oli Põhja-Ameerikas esimene täiendõppeprogramm, mis vastab Rahvusvahelises Ostu ja Tarnete Juhtimise Föderatsiooni IFPSM (International Federation of Purchasing and Supply Management) poolt kehtestatud nõuetele.

Tegemist on põhjaliku programmiga. See hõlmab 3-5 aastast õpet ja lõppeb intensiivse praktikanädala ja kahepäevase eksamiga, kus tuleb lahendada juhtumeid. Õpe eeldab ärijuhtimise ülikoolidiplomi olemasolu ja kutsetunnistuse omandamiseks peab isik olema pädev kõikides tarneahelate juhile olulistes valdkondades.

Enesearendamine ja koolitus ei lõpe sellega, et isikule omistatakse tarneahelate juhi kutsetunnistus. Tunnistuse omanikud peavad end teooria ja praktikaga ka edaspidi pidevalt kursis hoidma. Me leiame, et see on äärmiselt vajalik, et tõsta tarneahelate juhtimise professionaalset taset. Kanadas on praeguseks väljastatud eri tööstusharude esindajatele rohkem kui 3000 tarneahelate juhi kutsetunnistust.

IFPSMi katuse all tegutsevad partnerorganisatsioonid nagu Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing PROLOG kasutavad meist erinevat lähenemist. Kuid meil kõigil on sama eesmärk: luua võimalusi tarneahelate juhtidele arendada oma oskusi, laiendada oma võrgustikku ja muutuda tõelisteks spetsialistideks.

 

TASUB TEADA Valdkonnad, mida peab tarneahelate juht tundma
Tarneahelad
Kliendisuhted
Finantsjuhtimine
Andmetöötlus
Hanke- ja ostuprotsess
Turundus
Tootmine ja müük
Logistika

Cheryl Paradowski esineb 27. märtsil Ostujuhtimise Aastakonverentsil ettekandega „Ostu- ja tarneahelajuhi teekond organisatsiooni juhtimispüramiidi tippu”. Konverentsi programmiga tutvu SIIT.

Osale arutelus

  • Cheryl Paradowski

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0063383
Brasiilia reaal BRL 4,47 -0.0111754
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0102297
Filipiinide peeso PHP 62,29 0.0626526
Hiina jüaan CNY 7,81 -0.0166377
Hongkongi dollar HKD 9,15 -0.018578
Horvaatia kuna HRK 7,39 0.0609269
Iisraeli seekel ILS 4,23 -0.1323001
India ruupia INR 79,76 -0.0175502
Indoneesia ruupia IDR 16782,58 0.2055749
Islandi kroon ISK 124,23 0.0241546
Jaapani jeen JPY 131,68 0.0607903
Kanada dollar CAD 1,54 0.0585328
LAV rand ZAR 15,47 0.0452688
Lõuna-Korea vonn KRW 1314,68 0.1432054
Malaysia ringgit MYR 4,72 0.1759854
Mehhiko peeso MXN 22,00 -0.0926304
Norra kroon NOK 9,50 -0.03367
Poola slott PLN 4,30 -0.0442169
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.023289
Rumeenia leu RON 4,65 0.0473444
Singapuri dollar SGD 1,59 -0.0188561
Suurbritannia nael GBP 0,89 0.0225023
Šveitsi frank CHF 1,17 0
Taani kroon DKK 7,45 -0.0120754
Tai baht THB 38,85 0.055883
Tšehhi kroon CZK 25,85 0.0386952
Türgi liir TRY 5,59 -0.1553266
Ukraina grivna UAH 30,60 -0.0343057
Ungari forint HUF 323,23 -0.0927271
USA dollar USD 1,17 -0.0171541
Uus-Meremaa dollar NZD 1,72 -0.064013
Valgevene rubla BYN 2,30 -0.0347192
Vene rubla RUB 73,02 0.0326033

Valdkonna töökuulutused