Turundusplaanis on kindel koht jaotuskanalil

Turundusplaan on oluline igale ettevõttele, sõltumata sellest, kas ollakse eksportija, importija või müüakse oma teenuseid siseturul. Sisuliselt tähendab turundusplaani olemasolu ettevõtja- poolset käsitlust toote ja/või sihtturu kohta, mis kirjeldab turundusalaseid tegevusi konkreetsete eesmärkide täitmiseks selleks määratud aja jooksul. Turundusplaan algab tavaliselt turu-uuringutega tarbijate vajaduse selgitamiseks ja näitab, kuidas ettevõte kavatseb neid täita või läbi viia. Tavaliselt sisaldab plaan käesoleva turuolukorra analüüsi (võimalused ja trendid), üksikasjalikku tegevuskava, eelarveid, müügiprognoose ning tegevusstrateegiaid.

Turundusplaanis on tähtsal kohal turundusmeetmestik ehk 4P.  Neist esimene on seotud toote (product) turundusliku poole kirjeldamise ja teine hinnastrateegia (price) rakendamisega. Kolmas meede on kõikvõimas promotsioon (promotion) ning neljas aspekt on koht (place). Kaasaegses käsitluses võime viimast nimetatud protsessi vaadelda kui jaotuskanalit, mis tähendab kliendi vajaduste katmist tarneahela ulatuses materjalide, kaupade, teenuste ja infoga. Jaotuskanalid on kasuteguri kirjeldamise osas jäänud vaeslapse rolli, sest turundusinimesed kirjutavad pigem sellest, mida nad hästi teavad ja oskavad. Transpordi planeerimise ja tellimisega puutuvad nad tavaliselt harva kokku.

Kõik komponendid turundusmeetmestikus on olulised, kuid eraldi sooviksin esile tõsta eelkõige kahte viimast. Promotsioon on turundusstrateegia jõud, sest tuleb teada, millisele sihtgrupile, mis sõnumiga, millistes meediakanalites, kui suure sagedusega ja kui suure eelarve mahuga viiakse läbi reklaamikampaaniad.  Piltlikult öeldes sõltub kampaania tulemustest hilisem vajadus kauba vedamiseks. Alati tuleb arvestada üle- või alatellimise riskiga, näiteks tuuakse lattu valmis liiga palju kaupa, mida ei suudeta kampaania lõppedes ära müüa, või  on nõudlus  nii suur, et enne kampaania lõppu on juba tooted maha müüdud.
Turunduslogistika planeerimisel tasub enne promotsiooniga alustamist mõelda läbi nii erinevad kui ka ühised detailid. Reklaamikampaaniat korraldades tuleb olla kindel, et kõik vajalikud müügiks planeeritud tooted jõuavad kliendini ettenähtud/õigel ajal.

Kirjeldada tuleb toodete liikumist tootja juurest vahelattu ning sealt edasi lõpptarbijani.
• Tellimine. Kui pikalt tuleb kaubad ette tellida? Kui pikk on tarneaeg? Kas osta suur kogus korraga välja või teha seda nädalatellimuste põhjal? Kas ja kuidas logistik täidab oma lubadust?
• Veoviis ja transpordivahend. Missuguseid transpordivahendeid kasutatakse? Kas kasutatakse mitut erinevat veondusettevõtet, kes on spetsialiseerunud kindlatest riikidest kauba tarnimisele? Kas kasutatakse ekspediitoreid, kes veovahendeid omamata organiseerivad tellijale täislahenduse?
• Kogused. Kas kaup tuuakse ära osa- või täiskoormaga? Kuidas korraldada kohalevedu oma lõppkliendile? Kuidas lahendada kiirtellimused, kui kampaaniaga käigus müüakse kaupluse laovaru tühjaks? Kes veab kauba laiali puhkepäevadel? Kuidas lahendada kojuvedu?
• Ladustamine. Kuidas kaupu ladustatakse? Kui pikk on ladustamise aeg? Kes ja kuidas komplekteerib kauba? Kes pakendab, markeerib, lisab juhendid ja reklaamlehed?
• Riskide maandamine. Kes ja kuidas kindlustab minu kauba? Kuidas vältida alakindlustuse tekkimist? Kas vedaja laadib peale minu tellitud kauba? Kas autode tehniline olukord võimaldab minu tellitud kaupa vedada? Kas odavam veohind väärib pakutavat kvaliteeti?
 
Need on ainult osa küsimustest jaotuskanali strateegia valimise kohta, millega puutub kokku iga ettevõtja. Mõistlik on siin omada tervikpilti, sest veonduses maksab iga liigutus. Ühe kauba teekond Rotterdami kaubasadamast Stockmanni kaubamaja lattu sisaldab mitmeid peale- ja mahalaadimisi ning ladustamisi. Nii võib teadmatusel või ebakompetentsel planeerimisel juhtuda, et tegelik tellimisega kaasnev kulu on suurem, võrreldes eelarves planeerituga.

Logistika korraldamine on põnev, kui suudetakse tarneprotsessis erinevad osapooled tööle rakendada. Tähtajalised tarned, täpsus, korrektne klienditeenindus ja lubaduste täitmine on alati see, mis klientidele meeldib.

Kindlasti on jaotuskanalite oskuslik juhtimine oluline konkurentsieelise allikas. Kui ettevõtjal puudub võimekus kliendile tarnida või tema müügikanaleid piisaval määral varustada, jääb tal teenimata tulu, mis asendub tellijate pettumuse ja ebaõnnestunud investeeringutega. Seetõttu tuleb otsustada, kas panna rõhk teistele turundusmeetmetele või kombineerida seda jaotuskanalite optimeerimise teel.

Osale arutelus

  • Meljo Musto

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019