Autor: Meljo Musto • 13. august 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas töötab positsioneerimissüsteem

Viimasel ajal on tulipunktiks olnud jälgimine ja jälgimistegevused, mis võivad olla erinevad oma tähenduselt ja eesmärkidest tulenevalt. Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Positsioneerimissüsteemide pakutav positsioneerimisteenus on tänasel päeval kasvava trendiga. Seda eelkõige vajadusest ettevõtjate poolt, kes soovivad reaalajas infot oma vara asukoha-, kasutamise- ja tootlikkuse kohta saada. Varana käsitletakse ettevõttele kuuluvaid sõidukeid ehk veokid, haagised, merekonteinerid, rendiautod, taksod, mootorrattad, ehitus- ja põllutöömasinad  jpm.

Teine osa teenustest on seotud pere ja koduga, kus soovitakse positsioneerida oma laste või eakate pereliikmete asukohta, veendumaks, et nendega on kõik hästi. Kõikide juhtumite puhul toimub asukoha tuvastamine sidesatelliitside poolt edastatud signaalide abil.

Käsitlen positsioneerimisteenust eelkõige logistika valdkonnas, mis puudutab sõidukite töö korraldamist. Teenust kasutavad peamiselt ettevõtted või organisatsioonid, kelle sõidukid on varustatud kontrolleritega. Tegevusaladest toon välja: kohalik transport, kokku– ja laialivedu, rahvusvaheline kaugvedu, kuller- ja turvateenused, müügi- ja hooldusmeeskonnad, päästeamet ja kiirabi.

Eestis kasutatakse positsioneerimiseks valdavalt GPS satelliitseiresüsteemi. Süsteem võimaldab satelliitidel ilmastikust sõltumata määrata seadme täpsed koordinaadid (pikkus- ja laiuskraad + kõrgus) kõikjal üle maakera ja edastada teave sõjalise-, tsiviil- ja ettevõtluse eesmärke rakendavatele kasutajatele.

 

 

Signaalide püüdmiseks paigaldatakse sõidukisse väikese karbi suurune kontroller, mis määrab oma asukoha GPS signaalidega ja edastab asukoha ja liikumisega kaasneva info karbis paikneva mobiilside SIM kaardi abil üle GSM/GPRS (mobiilside) võrgu seireteenuse osutaja andmeserverisse. Serverisse saadetud info töödeldakse ja salvestatakse andmebaasi, kust sõidukipargi logistik (fleet manager) oma töökohal arvutit või nutitelefoni kasutades neid reaalajas kasutada saab. Salvestatut infot saab serverist küsida esitatud päringute alusel, näiteks ühe sõiduki poolt läbitud konkreetne teenindusmarsruut või siis tema viimase kahe nädala jooksul salvestatud sõiduinfo.

Kontrollereid on kahte tüüpi, ühed paigaldatakse statsionaarselt sõiduki armatuurlaua alla, teised on käsikontrollerid, mis on mõeldud taskus kandmiseks (nn koduhooldus) või kinnitatakse loomadele, näiteks jahikoera kaelarihma külge.

Seireteenuse osutajad pakuvad kasutajatele erinevaid hinnapakette, millest üks osa on seotud signaali edastamise sagedusintervalliga. Näiteks on kasutusel paketid alates 5 sekundilisest signaali edastussagedusest kuni ühe korrani ööpäevas. Vastuvõetud info registreeritakse ja töödeldakse andmekeskuses koheselt.

Kasutaja arvutis kasutatakse enamasti tavalist veebibrauserit, näiteks Internet Explorer, kus kasutaja saab juurdepääsu kogu oma sõidukipargi liiklemisega seotud informatsioonile. Logistik näeb digitaalset kaarti, kus on näha kõik sõiduki liikumisega tehtavad toimingud, alates süütevõtme sisestamisest ning kiiruse– ja kütusekulu mõõtmisest kuni hooldustsüklite meeldetuletusteni välja. Osad seireteenuste osutajad säilitavad salvestisi oma arhiivis piiramatu aja, teistel on see piiratud ajaga, kuni 6 kuud.

Kasutajakonto kaitstakse kasutajatunnuse ja salasõnaga ning logistik saab näha lisaks reaalajas liiklemisega kaasnevale infole, graafilisi tabeleid sõiduinfo analüüsimiseks iga kontrolleriga varustatud sõiduki kohta.

Positsioneerimistehnoloogia loob suurima kasu ja konkurentsieelise nendele, kes soovivad ettevõttes kulusid kontrolli alla saada. Samas tehnoloogia areneb kiiresti ja nõuab kasutajatelt pidevalt uusi oskusi. Kindlasti näeme tähtsal kohal ka tulevikus raiskamisega kaasnevate kulude vastu võitlemist, kuid olulisemaks jääb ikkagi sõidukipargist saadav juhtimisinfo kvaliteet ja juhtimisotsused.

Positsioneerimistehnoloogia potentsiaalist ärilahendustes saab lähemalt kuulda 26. augustil toimuval seminaril „Säästlik autopark“. Täpsem info seminari kohta SIIN.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077