Kuidas töötab positsioneerimissüsteem

Viimasel ajal on tulipunktiks olnud jälgimine ja jälgimistegevused, mis võivad olla erinevad oma tähenduselt ja eesmärkidest tulenevalt. Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Positsioneerimissüsteemide pakutav positsioneerimisteenus on tänasel päeval kasvava trendiga. Seda eelkõige vajadusest ettevõtjate poolt, kes soovivad reaalajas infot oma vara asukoha-, kasutamise- ja tootlikkuse kohta saada. Varana käsitletakse ettevõttele kuuluvaid sõidukeid ehk veokid, haagised, merekonteinerid, rendiautod, taksod, mootorrattad, ehitus- ja põllutöömasinad  jpm.

Teine osa teenustest on seotud pere ja koduga, kus soovitakse positsioneerida oma laste või eakate pereliikmete asukohta, veendumaks, et nendega on kõik hästi. Kõikide juhtumite puhul toimub asukoha tuvastamine sidesatelliitside poolt edastatud signaalide abil.

Käsitlen positsioneerimisteenust eelkõige logistika valdkonnas, mis puudutab sõidukite töö korraldamist. Teenust kasutavad peamiselt ettevõtted või organisatsioonid, kelle sõidukid on varustatud kontrolleritega. Tegevusaladest toon välja: kohalik transport, kokku– ja laialivedu, rahvusvaheline kaugvedu, kuller- ja turvateenused, müügi- ja hooldusmeeskonnad, päästeamet ja kiirabi.

Eestis kasutatakse positsioneerimiseks valdavalt GPS satelliitseiresüsteemi. Süsteem võimaldab satelliitidel ilmastikust sõltumata määrata seadme täpsed koordinaadid (pikkus- ja laiuskraad + kõrgus) kõikjal üle maakera ja edastada teave sõjalise-, tsiviil- ja ettevõtluse eesmärke rakendavatele kasutajatele.

 

 

Signaalide püüdmiseks paigaldatakse sõidukisse väikese karbi suurune kontroller, mis määrab oma asukoha GPS signaalidega ja edastab asukoha ja liikumisega kaasneva info karbis paikneva mobiilside SIM kaardi abil üle GSM/GPRS (mobiilside) võrgu seireteenuse osutaja andmeserverisse. Serverisse saadetud info töödeldakse ja salvestatakse andmebaasi, kust sõidukipargi logistik (fleet manager) oma töökohal arvutit või nutitelefoni kasutades neid reaalajas kasutada saab. Salvestatut infot saab serverist küsida esitatud päringute alusel, näiteks ühe sõiduki poolt läbitud konkreetne teenindusmarsruut või siis tema viimase kahe nädala jooksul salvestatud sõiduinfo.

Kontrollereid on kahte tüüpi, ühed paigaldatakse statsionaarselt sõiduki armatuurlaua alla, teised on käsikontrollerid, mis on mõeldud taskus kandmiseks (nn koduhooldus) või kinnitatakse loomadele, näiteks jahikoera kaelarihma külge.
Seireteenuse osutajad pakuvad kasutajatele erinevaid hinnapakette, millest üks osa on seotud signaali edastamise sagedusintervalliga. Näiteks on kasutusel paketid alates 5 sekundilisest signaali edastussagedusest kuni ühe korrani ööpäevas. Vastuvõetud info registreeritakse ja töödeldakse andmekeskuses koheselt.

Kasutaja arvutis kasutatakse enamasti tavalist veebibrauserit, näiteks Internet Explorer, kus kasutaja saab juurdepääsu kogu oma sõidukipargi liiklemisega seotud informatsioonile. Logistik näeb digitaalset kaarti, kus on näha kõik sõiduki liikumisega tehtavad toimingud, alates süütevõtme sisestamisest ning kiiruse– ja kütusekulu mõõtmisest kuni hooldustsüklite meeldetuletusteni välja. Osad seireteenuste osutajad säilitavad salvestisi oma arhiivis piiramatu aja, teistel on see piiratud ajaga, kuni 6 kuud.

Kasutajakonto kaitstakse kasutajatunnuse ja salasõnaga ning logistik saab näha lisaks reaalajas liiklemisega kaasnevale infole, graafilisi tabeleid sõiduinfo analüüsimiseks iga kontrolleriga varustatud sõiduki kohta.

Positsioneerimistehnoloogia loob suurima kasu ja konkurentsieelise nendele, kes soovivad ettevõttes kulusid kontrolli alla saada. Samas tehnoloogia areneb kiiresti ja nõuab kasutajatelt pidevalt uusi oskusi. Kindlasti näeme tähtsal kohal ka tulevikus raiskamisega kaasnevate kulude vastu võitlemist, kuid olulisemaks jääb ikkagi sõidukipargist saadav juhtimisinfo kvaliteet ja juhtimisotsused.

Positsioneerimistehnoloogia potentsiaalist ärilahendustes saab lähemalt kuulda 26. augustil toimuval seminaril „Säästlik autopark“. Täpsem info seminari kohta SIIN.

Osale arutelus

  • Meljo Musto

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1642244
Brasiilia reaal BRL 4,28 0.0561719
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0613434
Filipiinide peeso PHP 59,98 0.5043397
Hiina jüaan CNY 7,73 0.1386549
Hongkongi dollar HKD 8,95 0.1387754
Horvaatia kuna HRK 7,43 -0.0228839
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.1784185
India ruupia INR 81,20 0.3150365
Indoneesia ruupia IDR 16163,72 0.0875565
Islandi kroon ISK 137,64 0.0290698
Jaapani jeen JPY 124,83 0.3053435
Kanada dollar CAD 1,51 -0.013224
LAV rand ZAR 15,74 0.6993186
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,08 0.0884229
Malaysia ringgit MYR 4,69 0.0747097
Mehhiko peeso MXN 21,75 0.4427761
Norra kroon NOK 9,72 -0.1560559
Poola slott PLN 4,29 0.1189532
Rootsi kroon SEK 10,25 -0.2384382
Rumeenia leu RON 4,70 0.0490071
Singapuri dollar SGD 1,55 0.1813706
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.3876411
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618047
Taani kroon DKK 7,46 -0.0468729
Tai baht THB 36,17 -0.0033174
Tšehhi kroon CZK 25,56 0.0782963
Türgi liir TRY 6,11 0.3613844
Ukraina grivna UAH 31,84 -0.1990072
Ungari forint HUF 318,38 -0.3162278
USA dollar USD 1,14 0.1140851
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.0475088
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0776588
Vene rubla RUB 75,66 0.1266523

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019