Kuidas töötab positsioneerimissüsteem

Viimasel ajal on tulipunktiks olnud jälgimine ja jälgimistegevused, mis võivad olla erinevad oma tähenduselt ja eesmärkidest tulenevalt. Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Traditsiooniliselt kasutatakse suupäraselt kellegi tegevuse jälgimise kohta erinevaid väljendeid. Näiteks, vaatlema, seirama, jälgima või tänapäevasemalt hoopis monitoorima  ja positsioneerima. Kasutusel on palju termineid, mille tähenduse mõistmine tekitab tavainimesel segadust. Seetõttu selgitan lihtsustatult positsioneerimissüsteemide tööpõhimõtet ja kasutamist.

Positsioneerimissüsteemide pakutav positsioneerimisteenus on tänasel päeval kasvava trendiga. Seda eelkõige vajadusest ettevõtjate poolt, kes soovivad reaalajas infot oma vara asukoha-, kasutamise- ja tootlikkuse kohta saada. Varana käsitletakse ettevõttele kuuluvaid sõidukeid ehk veokid, haagised, merekonteinerid, rendiautod, taksod, mootorrattad, ehitus- ja põllutöömasinad  jpm.

Teine osa teenustest on seotud pere ja koduga, kus soovitakse positsioneerida oma laste või eakate pereliikmete asukohta, veendumaks, et nendega on kõik hästi. Kõikide juhtumite puhul toimub asukoha tuvastamine sidesatelliitside poolt edastatud signaalide abil.

Käsitlen positsioneerimisteenust eelkõige logistika valdkonnas, mis puudutab sõidukite töö korraldamist. Teenust kasutavad peamiselt ettevõtted või organisatsioonid, kelle sõidukid on varustatud kontrolleritega. Tegevusaladest toon välja: kohalik transport, kokku– ja laialivedu, rahvusvaheline kaugvedu, kuller- ja turvateenused, müügi- ja hooldusmeeskonnad, päästeamet ja kiirabi.

Eestis kasutatakse positsioneerimiseks valdavalt GPS satelliitseiresüsteemi. Süsteem võimaldab satelliitidel ilmastikust sõltumata määrata seadme täpsed koordinaadid (pikkus- ja laiuskraad + kõrgus) kõikjal üle maakera ja edastada teave sõjalise-, tsiviil- ja ettevõtluse eesmärke rakendavatele kasutajatele.

 

 

Signaalide püüdmiseks paigaldatakse sõidukisse väikese karbi suurune kontroller, mis määrab oma asukoha GPS signaalidega ja edastab asukoha ja liikumisega kaasneva info karbis paikneva mobiilside SIM kaardi abil üle GSM/GPRS (mobiilside) võrgu seireteenuse osutaja andmeserverisse. Serverisse saadetud info töödeldakse ja salvestatakse andmebaasi, kust sõidukipargi logistik (fleet manager) oma töökohal arvutit või nutitelefoni kasutades neid reaalajas kasutada saab. Salvestatut infot saab serverist küsida esitatud päringute alusel, näiteks ühe sõiduki poolt läbitud konkreetne teenindusmarsruut või siis tema viimase kahe nädala jooksul salvestatud sõiduinfo.

Kontrollereid on kahte tüüpi, ühed paigaldatakse statsionaarselt sõiduki armatuurlaua alla, teised on käsikontrollerid, mis on mõeldud taskus kandmiseks (nn koduhooldus) või kinnitatakse loomadele, näiteks jahikoera kaelarihma külge.
Seireteenuse osutajad pakuvad kasutajatele erinevaid hinnapakette, millest üks osa on seotud signaali edastamise sagedusintervalliga. Näiteks on kasutusel paketid alates 5 sekundilisest signaali edastussagedusest kuni ühe korrani ööpäevas. Vastuvõetud info registreeritakse ja töödeldakse andmekeskuses koheselt.

Kasutaja arvutis kasutatakse enamasti tavalist veebibrauserit, näiteks Internet Explorer, kus kasutaja saab juurdepääsu kogu oma sõidukipargi liiklemisega seotud informatsioonile. Logistik näeb digitaalset kaarti, kus on näha kõik sõiduki liikumisega tehtavad toimingud, alates süütevõtme sisestamisest ning kiiruse– ja kütusekulu mõõtmisest kuni hooldustsüklite meeldetuletusteni välja. Osad seireteenuste osutajad säilitavad salvestisi oma arhiivis piiramatu aja, teistel on see piiratud ajaga, kuni 6 kuud.

Kasutajakonto kaitstakse kasutajatunnuse ja salasõnaga ning logistik saab näha lisaks reaalajas liiklemisega kaasnevale infole, graafilisi tabeleid sõiduinfo analüüsimiseks iga kontrolleriga varustatud sõiduki kohta.

Positsioneerimistehnoloogia loob suurima kasu ja konkurentsieelise nendele, kes soovivad ettevõttes kulusid kontrolli alla saada. Samas tehnoloogia areneb kiiresti ja nõuab kasutajatelt pidevalt uusi oskusi. Kindlasti näeme tähtsal kohal ka tulevikus raiskamisega kaasnevate kulude vastu võitlemist, kuid olulisemaks jääb ikkagi sõidukipargist saadav juhtimisinfo kvaliteet ja juhtimisotsused.

Positsioneerimistehnoloogia potentsiaalist ärilahendustes saab lähemalt kuulda 26. augustil toimuval seminaril „Säästlik autopark“. Täpsem info seminari kohta SIIN.

Osale arutelus

  • Meljo Musto

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.2570364
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.0793317
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0460452
Filipiinide peeso PHP 59,66 0.0519864
Hiina jüaan CNY 7,87 0.1158055
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.1048785
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0525621
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.0762177
India ruupia INR 81,51 0.0798085
Indoneesia ruupia IDR 16503,76 -0.7048351
Islandi kroon ISK 140,24 0.0285307
Jaapani jeen JPY 128,53 -0.1243298
Kanada dollar CAD 1,49 -0.0335076
LAV rand ZAR 16,08 0.2730758
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,61 0.2546304
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.0800742
Mehhiko peeso MXN 22,97 0.2872647
Norra kroon NOK 9,61 -0.0530515
Poola slott PLN 4,29 0.0886897
Rootsi kroon SEK 10,27 0.0467649
Rumeenia leu RON 4,66 0.0321971
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1798446
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0338448
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0613874
Taani kroon DKK 7,46 0.04156
Tai baht THB 37,39 0.231587
Tšehhi kroon CZK 26,01 0.0730966
Türgi liir TRY 6,10 0.6935156
Ukraina grivna UAH 31,49 0.0794569
Ungari forint HUF 321,83 0.031082
USA dollar USD 1,13 0.0706339
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.2291918
Valgevene rubla BYN 2,40 0.0834934
Vene rubla RUB 74,65 0.0801684

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018