Vedaja vastutuskindlustusest jääb kauba omaniku riskide maandamiseks väheks

Kauba omaniku riskide maandamisel on oluline vaadelda nii vedaja vastutuskindlustuse kui ka veosekindlustuse põhimõtteid. Tihti arvavad kauba omanikud, et transpordil vastutab kauba eest vedaja, kuna vedajal on olemas ka vedaja vastutuskindlustus, mis probleemide korral aitab. Aga kas see ka tegelikult nii on?

Võlaõigusseaduse järgi vastutab vedaja veotähtaja ületamisest tekkinud kahju eest. Samuti ka kahju eest, mis tekib veose kaotsiminekust või kahjustumisest alates veose vedamiseks vastuvõtmisest kuni veose üleandmiseni.

Võlaõigusseaduse järgi on aga vedaja vastutus ka piiratud 8,33 SDRga. Mereveol on vedaja vastutus piiratud 2 SDRga ja lennutranspordil 17 SDRga ühe veose brutokaalu kilogrammi kohta.

Vedaja vastutuse riskide maandamiseks on olemas vedaja vastutuskindlustus, mis kaitseb vedajat ja rakendub juhul, kui kahju on tekkinud vedaja süül. Kui näiteks maanteevedaja transpordib elektroonikatooteid ning veose maksumus on 100 000 eurot ning kaal 1000 kg, siis rakendub tema süü korral vedaja vastutuskindlustus, mis hüvitab kaubaomanikule kahju summas 9959,35 eurot. Sellest võib järeldada, et kaalu poolest kerge, kuid ühiku kohta kõrge maksumusega kauba korral ei ole kauba omaniku huvid kaitstud ja riskid maandatud.

Vedaja vastutuskindlustus rakendub ka ainult juhul, kui vedaja on kahju tekkimises süüdi. Samas on väga palju olukordi, kus kahjud toimuvad vedajast sõltumatult ja sellisel juhul võib tekkida olukord, kus vedaja ei ole kahju tekkimises vastutav ja sellisel juhul ei rakendu ka vedaja vastutuskindlustus.

Kauba omaniku riskide täielikuks maandamiseks on soovitav kasutada veosekindlustust. Siin ei sõltu hüvitis enam kauba kaalust, vaid kindlustatakse kogu kauba väärtus. Samuti ei ole enam oluline, kas vedaja on kahju tekkimises vastutav või kuidas tema vastutus on limiteeritud.

Veosekindlustusega on kaetud lisaks kauba kahjustumisele ka veose transportimisega seotud kulu, kauba omaniku vastutusel olevad maksud, veose hilinemisest tekkinud kahju (kuni veoraha ulatuses), veose päästmise või utiliseerimise kulu, erikokkuleppel ka saamata jäänud kasum (kuni 10% veose kindlustusväärtusest), veoseomaniku vastutus seoses üldavariiga (laeva- ja lastiomanike huvi laeva päästmisel).

Hoolega tuleb valida ka kindlustusseltsi. Osade seltside pakutav kindlustuskaitse on laiem, kattes ka kaubale mittesobiva pakendi tõttu tekkinud kahju, kui kauba omanik ei saanud seda protseduuri mõjutada ega kontrollida. Näiteks kui veo korraldaja on kauba nõuetele mittevastavalt pakkinud ja see on põhjustanud kahju. Samuti katavad osad kindlustusseltsid transpordivahendi sobimatusest tingitud kahjud, kui kauba omanik ei olnud enne veo algust selles teadlik. Näiteks kui veo korraldaja on valinud külmatundliku kauba vedamiseks talvisel ajal tavalise treilerhaagise.

Veosekindlustust saab sõlmida koguriskikindlustuse või tingimustes nimetatud riskide baasil. Mõistagi on koguriskikindlustus laiema kattega ja kauba omaniku riskid paremini kaetud.

Veosekindlustust saab sõlmida ühe veose kohta, aga ka korraga kogu aastase veosemahu peale.

Kauba kindlustamisest ja riskide maandamisest transpordil räägitakse lähemalt 16. jaanuaril toimuval Äripäeva seminaril "Kuidas kaitsta kaupa transpordil". Seminari kavaga saab lähemalt tutvuda SIIT.

Osale arutelus

  • Vaido Laanemets

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.197013
Brasiilia reaal BRL 4,43 0.0428991
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0511221
Filipiinide peeso PHP 59,97 -0.0116721
Hiina jüaan CNY 7,80 -0.0397054
Hongkongi dollar HKD 8,84 0.062263
Horvaatia kuna HRK 7,39 -0.0203007
Iisraeli seekel ILS 4,27 0.0821269
India ruupia INR 81,01 -0.3689628
Indoneesia ruupia IDR 16487,24 0.0098874
Islandi kroon ISK 139,23 0
Jaapani jeen JPY 128,26 0.0233955
Kanada dollar CAD 1,51 0.0991932
LAV rand ZAR 16,24 -0.185563
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,05 -0.0156342
Malaysia ringgit MYR 4,73 -0.0274859
Mehhiko peeso MXN 22,77 -0.4355564
Norra kroon NOK 9,75 0.0585192
Poola slott PLN 4,29 -0.006994
Rootsi kroon SEK 10,26 0.2059903
Rumeenia leu RON 4,65 0.0042985
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0835261
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0222742
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 -0.0200927
Tai baht THB 37,10 0.0137473
Tšehhi kroon CZK 25,79 0.1164732
Türgi liir TRY 6,09 0.6274458
Ukraina grivna UAH 31,54 0.0082434
Ungari forint HUF 323,30 0.0216564
USA dollar USD 1,13 0.0442204
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.0601395
Valgevene rubla BYN 2,40 0.4056201
Vene rubla RUB 75,26 -0.3005824

Valdkonna töökuulutused