29. veebruar 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Masu viis koolitusturult ostu- ja tarneahelate juhtimise avatud koolitused

Mõned aastad tagasi tegi Eesti koolitusturg läbi suure languse. Tänaseks päevaks on saavutatud teatav stabiilsus, kuid siiski on mahud jäänud võrreldes masueelse perioodiga oluliselt väiksemaks. Masu tulemusena on muutunud oluliselt tagasihoidlikumaks ka ettevõtjate soov oma töötajaid koolitustele saata. Selle tulemusena on koolitusturult praktiliselt kadunud avatud koolitused, mis on asendunud sisekoolitustega. Avatud koolituste kadumine turult on tugevalt mõjutanud väikeettevõtjaid, kelle koolitusvajadused on väikesemahulised.

Koolitaja Riho Antsmäe koolitusteenuseid pakkuvast ettevõttest S&OP Consult OÜ kommenteeris olukorda ostu- ja tarneahelate juhtimise valdkonna koolitusnõudlusele järgnevalt: „Sisekoolituse tellija on tänasel päeval muutunud teadlikumaks ning ka praktilisemaks. Sisekoolitustest saadavat teavet püütakse rakendada koheselt ettevõtte protsesside muutmisel ning uute rakenduste käivitamisel. Väliskoolituste osas on jällegi koolitatav rohkem hinnatundlik ning oodatakse praktilisi ja lihtsalt ning ilma eelteadmisteta ellu rakendatavaid oskusi”.

Koolitusteenuseid pakkuva OÜ SENSEI juht Illimar Paul tõdedes, et  kuni 2008. aasta sügiseni oli nõudlus stabiilselt kõrge. “Masu tõi vahepeal kaheks aastaks ostu- ja tarneahelate juhtimise koolituste turule vaikuse. Uus tärkamine toimus 2010. aasta lõpus ning sellest ajast on olukord püsinud suhteliselt stabiilne. Peamiseks erinevuseks masueelse ajaga võrreldes on see, et varem prognoosipõhiselt korraldatud avalikelt koolitustelt on tulnud minna üle tellimuspõhistele sisekoolitustele,” ütles Paul.

Toimunud muudatuste põhjuseid selgitades lausus Paul, et peamiseks trendimuutjaks on vaieldamatult olnud masu, mille mõjud annavad end seniajani tunda. “Kartus järgmise kriisilaine ja selle määramatu kestvuse suhtes on muutnud ettevõtted ülimalt ettevaatlikeks”. Pauliga on samameelt ka Antsmäe, kes lisab, et koolitusinvesteering peab ennast reaalselt ka ära tasuma, mis tähendab niiöelda motivatsioonikoolituste nõudluse vähenemist.

EAS-i tööstusettevõtete tehnoloogiainvesteeringute programmi raames uuriti 2008. aasta lõpus ja 2009. aasta alguses Eesti ettevõtetes ostu- ja tarneahelate juhtimise valdkondade kompetentside üldist olukorda. Uuring viidi läbi Suurbritannia rahvusvahelise konsultatsioonifirma Assystem tootmisoperatsioonide ekspertide poolt. Reaalsus oli see, et Eesti ettevõtete spetsialistid vajavad tänasel päeval pidevat täiendkoolitusi ning oma oskuste järjepidevat uuendamist ja arendamist.

Pauli sõnul tõdes Assystem Eesti ettevõtete tugevusi ja arenguvajadusi kaardistades, et enim pärsib Eesti ettevõtete konkurentsivõimet puudulik tarneahelate juhtimine, mis väljendub eelkõige juhuslikus tootmiskorralduses ja planeerimises, samuti väheses koostöös teiste osapooltega.

Lisaks märkis Paul, et eelnevast johtuvalt on koolitused lausa hädavajalikud, kuna Eesti ülikoolides ei ole seniajani neid distsipliine õpetatud ning seetõttu olekski ainsaks võimaluseks valdkonnale spetsialiseerunud koolitusfirmade korraldatavate kursuste läbimine.  Antsmäe ja Paul nentisid mõlemad, et hetkel on nõutuimad koolitused ostu- ja varudejuhtimise valdkonna koolitused. Paul lisas ka Lean & Kaizen koolitused, mille vastu samuti keskmisest suuremat huvi tuntakse ning mida kõige rohkem tellitakse.

Antsmäe sõnul tuleb silmas pidada ka ettevõtete maksevõimet, mis on Eestis suhteliselt nõrk. Samuti on kvaliteetsed koolitused väikeettevõtetele olnud sageli oma hinnatasemest tulenevalt kättesaamatud, lausus Antsmäe.

Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing  viis aasta alguses oma liikmeskonna seas läbi küsitluse, selgitamaks välja liikmete koolitusvajadused. Sellest lähtuvalt koostati enimnõutud koolitustest ostu-ja tarneahelate juhtimise koolituskava aastaks 2012. Ühingu koolituskava võimaldab ka väiksematel ettevõtetel omale sobilikku koolitust soodsalt sisse osta.  SENSEI OÜ juhi Illimar Pauli sõnul on nii koolitusfirmade kui ka väiksemate ettevõtete jaoks  PROLOG-i initsiatiiv koolitusvajaduste konsolideerida ning avalike koolituste pakkujana äärmiselt tervitatav. “See võimaldab osaleda koolitustel ka nende ettevõtete töötajail, kelle jaoks pole sisekoolituse tellimine võimalik (kui koolitust vajavad näiteks 1-3 inimest). Koolitusfirmadele tagab see tellimuspõhise töö. PROLOG omakorda pakub läbi soodsamate osalustingimuste täiendavat lisandväärtust oma liikmetele. Seega on tegemist uue ja kolmepoolselt kasuliku win-win-win  turuarendusega,” lausus Paul.

Autor: Tauri Kärson

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077