Finnair: Talinna -Hiina lendudel pole mõtet

Otselendude avamist Tallinna ja Hiina vahel on arutatud korduvalt. Selle tähtsuse peamise argumendina tuuakse tavaliselt välja Eesti ja Balti riikide majandus, poliitika ja kultuurielu. Kas sellest aga piisab? Kui lihtne kõik tegelikult on?

Võttes arvesse viimaseid uudiseid Euroopa Liidu ja ülemaailmse majandusolukorra kohta, ei saa välistada asjaolu, et Hiinast võib tulevikus kujuneda Eesti ja Balti riikide kõige olulisem partner. Majandusministeeriumi andmetel on Hiina juba praegu ELi ja Venemaa järel üks suuremaid partnereid, kelle osatähtsus kasvab pidevalt. Eesti meedias väljendatud spekulatsioonid selle üle, miks ei võiks lennukid kütust täis tankida ja alustada lende Tallinna ja Pekingi vahel on mõistetavad -  Tallinnal on geograafiliselt väga soodne asukoht, mis on Eesti majanduselu silmas pidades suur eelis.

Uue lennuliini avamine on pika protsessi lõpptulemus. Igasugune tootmine eeldab investeeringuid ja tootmisvahendeid. Investeeringud on olulised, kuid mitte esmatähtsad. Rohkem huvi pakuvad vahendid, mis jagunevad materiaalseteks (lennukid, lennujaamad, muud rajatised ja infrastruktuur) ning mittemateriaalseteks (dokumentatsioon, ametlikud load jms). Laskumata liialt süvitsi lennuliini avamisega seotud tootmis- ja teenindusprotsessi üksikasjadesse, võin öelda, et uue kauglennuliini ettevalmistamiseks kulub vähemalt 3–5 aastat. Lisaks sellele läheb vaja korralikku kristallkuuli, mis aitab ennustada, kas toode-teenus pärast nende aastate möödumist ikka veel kaubaks läheb. Muutuste eest pole keegi kaitstud. Iga ärimees teab kinnitada, et esimestel on äris rohkem edulootust.

Finnair alustas otselende Pekingisse 2. juunil 1988. Sel ajal olime ainuke Lääne-Euroopa lennufirma, kes pakkus otseühendust Euroopa ja Hiina vahel. Ka kuulsate tudengirahutuste ajal 1989. aastal ei lahkunud Finnair Hiina turult, mida paljud teised lennufirmad toona tegid.

Poliitiliste tegurite kõrval on reisijatele jaoks suur tähtsus ka lennujaamarajatistel – näiteiks rajati hiljuti Helsingi lennujaama uus terminal, mis vastab kõrgeimatele maailma standarditele ja lennureisijate rahulolu aspektist ülimalt oluline tegur. Eriti Aasiast pärit reisijad peavad oluliseks paljusid pisiasju: alustades lennujaama ootesaalidest, lõõgastumisvõimalustest lõpetades kõlaritest kostvate emakeelsete teadaannete ja võimalusega suhelda ka teenindajatega oma emakeeles.

Lennuliini planeerimisel on oluline hinnata potentsiaali mõlema kandi pealt: nii Eesti kui ka Hiina poolelt. Tihtipeale on märksa lihtsam prognoosida potentsiaalsete reisijate arvu oma turul, samas on raske kiiresti kasvavad Aasia turu arenguid ette näha. Fakt on see, et Aasiast pärit reisijad eelistavad alati suurt transpordisõlme, kust on tagatud suurepärane ühendus kõigi Euroopa ja maailma sihtpunktidega. Täna on selleks lähipiirkonnas vaieldamatult Helsinki.
Paljude teiste otsustavate tegurite seas tuleb uue lennuliini avamisel arvestada ka tehnilist külge, see tähendab liini teenindamiseks kasutatavaid lennukeid: täpsemalt, kui palju lennukeid on vaja liini teenindamiseks vastuvõetava graafikuga ja nii, et see ka majanduslikult ära tasub. Optimaalse graafiku koostamine Tallinna ja eri Hiina linnade vahel sõitmiseks tundub keeruline ning sõltub aastatepikkusest koostööst ja läbirääkimistest kohalike võimudega. Põhjus on lihtne – Hiina-Euroopa vahel lendavaid lennufirmasid on tänapäeval palju, veelgi rohkem on kohalikke lennukompaniisid, kes oma laiendavad ning võimude ülesanne on toetada eeskätt „kohalikku tootjat”. Teoreetiliselt on Eestis tegutseval lennuettevõttel võimalik osta lennukid, ehitada uued lennujaamarajatised, palgata hiina keelt oskavad inimesed ja olla ka poliitilises plaanis senisest enam Hiinale orienteeritud. Kuid üldjuhul tuleb enne iga investeerimisprojekti matemaatiliselt välja arvutada lõplik majandustulemus – kas asi tasub end ära või mitte. Uue läbimurde soovi tuleb tervitada, kuid samas jääda pragmaatikuks ning mõelda, mida Eesti-Aasia lennutelje loomine tähendab looja rahakotile.

Kõigest 80 km ja 20 lennuminuti kaugusel on see kõik juba olemas: lennujaam, vahendid, infrastruktuur ja ulatuslik lennuliinide võrgustik, mille teises otsas on Euroopa ja maailma sihtpunktid. Seepärast tuleb igal Aasia strateegiat planeerival kohalikul lennukompaniil hästi läbi mõelda, kas Tallinna ja Hiina vaheliste otselendude avamine pole mitte vastuolus ratsionaalse mõtteviisiga.

Osale arutelus

  • Guerman Tyvoniouk

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.2103116
Brasiilia reaal BRL 4,69 0.0790328
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153429
Filipiinide peeso PHP 61,73 0.0162019
Hiina jüaan CNY 7,92 0.0176806
Hongkongi dollar HKD 9,08 0.0132144
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0431494
Iisraeli seekel ILS 4,21 0.0356396
India ruupia INR 80,82 0.0173248
Indoneesia ruupia IDR 16864,73 0.0172579
Islandi kroon ISK 124,06 0.0322529
Jaapani jeen JPY 127,40 -0.1489145
Kanada dollar CAD 1,51 0.0397904
LAV rand ZAR 16,65 0.1112086
Lõuna-Korea vonn KRW 1290,98 -0.0480025
Malaysia ringgit MYR 4,74 0.0168823
Mehhiko peeso MXN 21,91 -0.0688696
Norra kroon NOK 9,72 0.0051433
Poola slott PLN 4,29 0.0489488
Rootsi kroon SEK 10,52 0.0408753
Rumeenia leu RON 4,64 0.0172406
Singapuri dollar SGD 1,58 0.0063295
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0111545
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.0701939
Taani kroon DKK 7,46 0.0080455
Tai baht THB 37,78 0.0172081
Tšehhi kroon CZK 25,73 0.0311078
Türgi liir TRY 7,02 0.2685638
Ukraina grivna UAH 32,03 0.0171752
Ungari forint HUF 323,44 0.0742574
USA dollar USD 1,16 0.0172876
Uus-Meremaa dollar NZD 1,73 -0.1504368
Valgevene rubla BYN 2,36 0.0677765
Vene rubla RUB 77,83 0.124148

Valdkonna töökuulutused