Finnair: Talinna -Hiina lendudel pole mõtet

Otselendude avamist Tallinna ja Hiina vahel on arutatud korduvalt. Selle tähtsuse peamise argumendina tuuakse tavaliselt välja Eesti ja Balti riikide majandus, poliitika ja kultuurielu. Kas sellest aga piisab? Kui lihtne kõik tegelikult on?

Võttes arvesse viimaseid uudiseid Euroopa Liidu ja ülemaailmse majandusolukorra kohta, ei saa välistada asjaolu, et Hiinast võib tulevikus kujuneda Eesti ja Balti riikide kõige olulisem partner. Majandusministeeriumi andmetel on Hiina juba praegu ELi ja Venemaa järel üks suuremaid partnereid, kelle osatähtsus kasvab pidevalt. Eesti meedias väljendatud spekulatsioonid selle üle, miks ei võiks lennukid kütust täis tankida ja alustada lende Tallinna ja Pekingi vahel on mõistetavad -  Tallinnal on geograafiliselt väga soodne asukoht, mis on Eesti majanduselu silmas pidades suur eelis.

Uue lennuliini avamine on pika protsessi lõpptulemus. Igasugune tootmine eeldab investeeringuid ja tootmisvahendeid. Investeeringud on olulised, kuid mitte esmatähtsad. Rohkem huvi pakuvad vahendid, mis jagunevad materiaalseteks (lennukid, lennujaamad, muud rajatised ja infrastruktuur) ning mittemateriaalseteks (dokumentatsioon, ametlikud load jms). Laskumata liialt süvitsi lennuliini avamisega seotud tootmis- ja teenindusprotsessi üksikasjadesse, võin öelda, et uue kauglennuliini ettevalmistamiseks kulub vähemalt 3–5 aastat. Lisaks sellele läheb vaja korralikku kristallkuuli, mis aitab ennustada, kas toode-teenus pärast nende aastate möödumist ikka veel kaubaks läheb. Muutuste eest pole keegi kaitstud. Iga ärimees teab kinnitada, et esimestel on äris rohkem edulootust.

Finnair alustas otselende Pekingisse 2. juunil 1988. Sel ajal olime ainuke Lääne-Euroopa lennufirma, kes pakkus otseühendust Euroopa ja Hiina vahel. Ka kuulsate tudengirahutuste ajal 1989. aastal ei lahkunud Finnair Hiina turult, mida paljud teised lennufirmad toona tegid.

Poliitiliste tegurite kõrval on reisijatele jaoks suur tähtsus ka lennujaamarajatistel – näiteiks rajati hiljuti Helsingi lennujaama uus terminal, mis vastab kõrgeimatele maailma standarditele ja lennureisijate rahulolu aspektist ülimalt oluline tegur. Eriti Aasiast pärit reisijad peavad oluliseks paljusid pisiasju: alustades lennujaama ootesaalidest, lõõgastumisvõimalustest lõpetades kõlaritest kostvate emakeelsete teadaannete ja võimalusega suhelda ka teenindajatega oma emakeeles.

Lennuliini planeerimisel on oluline hinnata potentsiaali mõlema kandi pealt: nii Eesti kui ka Hiina poolelt. Tihtipeale on märksa lihtsam prognoosida potentsiaalsete reisijate arvu oma turul, samas on raske kiiresti kasvavad Aasia turu arenguid ette näha. Fakt on see, et Aasiast pärit reisijad eelistavad alati suurt transpordisõlme, kust on tagatud suurepärane ühendus kõigi Euroopa ja maailma sihtpunktidega. Täna on selleks lähipiirkonnas vaieldamatult Helsinki.
Paljude teiste otsustavate tegurite seas tuleb uue lennuliini avamisel arvestada ka tehnilist külge, see tähendab liini teenindamiseks kasutatavaid lennukeid: täpsemalt, kui palju lennukeid on vaja liini teenindamiseks vastuvõetava graafikuga ja nii, et see ka majanduslikult ära tasub. Optimaalse graafiku koostamine Tallinna ja eri Hiina linnade vahel sõitmiseks tundub keeruline ning sõltub aastatepikkusest koostööst ja läbirääkimistest kohalike võimudega. Põhjus on lihtne – Hiina-Euroopa vahel lendavaid lennufirmasid on tänapäeval palju, veelgi rohkem on kohalikke lennukompaniisid, kes oma laiendavad ning võimude ülesanne on toetada eeskätt „kohalikku tootjat”. Teoreetiliselt on Eestis tegutseval lennuettevõttel võimalik osta lennukid, ehitada uued lennujaamarajatised, palgata hiina keelt oskavad inimesed ja olla ka poliitilises plaanis senisest enam Hiinale orienteeritud. Kuid üldjuhul tuleb enne iga investeerimisprojekti matemaatiliselt välja arvutada lõplik majandustulemus – kas asi tasub end ära või mitte. Uue läbimurde soovi tuleb tervitada, kuid samas jääda pragmaatikuks ning mõelda, mida Eesti-Aasia lennutelje loomine tähendab looja rahakotile.

Kõigest 80 km ja 20 lennuminuti kaugusel on see kõik juba olemas: lennujaam, vahendid, infrastruktuur ja ulatuslik lennuliinide võrgustik, mille teises otsas on Euroopa ja maailma sihtpunktid. Seepärast tuleb igal Aasia strateegiat planeerival kohalikul lennukompaniil hästi läbi mõelda, kas Tallinna ja Hiina vaheliste otselendude avamine pole mitte vastuolus ratsionaalse mõtteviisiga.

Osale arutelus

  • Guerman Tyvoniouk

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0.0632431
Brasiilia reaal BRL 4,45 0.1844852
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.025565
Filipiinide peeso PHP 60,22 0.0830951
Hiina jüaan CNY 7,85 0.1838564
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.1925004
Horvaatia kuna HRK 7,40 -0.1538109
Iisraeli seekel ILS 4,28 0.2716373
India ruupia INR 80,37 0.1844926
Indoneesia ruupia IDR 16498,21 0.1848459
Islandi kroon ISK 138,80 -0.0144071
Jaapani jeen JPY 127,75 -0.0547645
Kanada dollar CAD 1,53 0.1176855
LAV rand ZAR 16,29 0.0135038
Lõuna-Korea vonn KRW 1281,50 0.1289214
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.1855288
Mehhiko peeso MXN 22,82 0.0477942
Norra kroon NOK 9,92 0.0665544
Poola slott PLN 4,28 -0.0956871
Rootsi kroon SEK 10,30 -0.0213536
Rumeenia leu RON 4,64 0.0409403
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1413428
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.0556607
Šveitsi frank CHF 1,13 0.1152891
Taani kroon DKK 7,47 -0.0214265
Tai baht THB 37,21 0.1542375
Tšehhi kroon CZK 25,73 -0.0116573
Türgi liir TRY 6,08 0.1400606
Ukraina grivna UAH 31,62 0.1846924
Ungari forint HUF 322,02 0.0093171
USA dollar USD 1,14 0.1848429
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.066313
Valgevene rubla BYN 2,42 0.1243214
Vene rubla RUB 76,73 0.1996649

Valdkonna töökuulutused