Autor: Fredy-Edwin Esse • 9. november 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Üleskutse valitsusele: hüljake EA, ostke SAS

Juba pikka aega oleme lugenud Eesti valitsuse ponnistustest lennunduses, kus ühel hetkel on Estonian Air maha müüdud ja järgmisel see jälle tagasi ostetud.

Ehk oleks aeg see jama ära lõpetada ja sihtida kõrgemale ning osta ära Estonian Airi (EA) endine omanik SAS Group, mitte kulutada pikki aastaid sama tulemuse saavutamiseks?

Eesti rahvusliku lennufirma uus juht Tero Taskila tunnistas sel suvel, et firma on liiga väike ellujäämiseks ja peab kasvama. See tähendab, et riik ehk firma suuromanik peab hakkama raha kulutama. Esimesed sammud selleks on tehtud ja 15 miljonit eurot jõuab juba tänavu EAsse.

Sisuliselt alustab riik otsast peale EAga, üritades kasvatada väiksest vasikast suure ja vihase pulli. Tundub veidi liiga pikk ja tülikas?

Vaadates lennundusfirmasid üle Euroopa, siis võib väita, et need on praegusel ajal suhteliselt odavad. Näiteks SAS Groupi turuväärtus Stockholmi börsil on 3,6 mld Rootsi krooni ehk 400 miljonit eurot. Üllataval kombel pakkus Eesti Päevaleht just samasuure summa, mida firma vajaks kasvamiseks.

Arvestades seda summat, mille valitsus kulutab EFSFis osalemiseks, siis tegu on täiesti marginaalse rahaga, kuid otsene kasutegur oleks mitu korda arusaadavam ja suurem. Lisaks tasub arvestada, et SASis on juba omanikena ees Rootsi, Taani ja Norra valitsused, mistõttu saaks arendada olulist poliitilist koostööd, kindlustades kõigile osapooltele vajalike sihtkohtade olemasolu. Lisaks on riikidel, erinevalt paljudest erainvestoritest, vajadusel alati raha varnast võtta.

Lugedes EA uut strateegiat, siis seal on domineerival kohal Skandinaavia, mis on SASi koduturg. Lisaks lendab SAS paljudesse sihtkohtadesse üle maailma, mis muudaks Tallinnast reisivale inimesele lendamise oluliselt mugavamaks, sest EA teatavasti pikki lende ei paku.

Seega, kokkuvõtvalt SASi ostmise plussid: mugavam reisida jätkulendudega, Skandinaavias omaksime turuliidri positsiooni, toimuks koostöö teiste Põhjamaade valitsustega, lennufirma ostmisele kuluks suhteliselt väike summa, tegu on juba kasumliku ettevõttega.

Autor: Fredy Edwin Esse

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077