Autor: Aavo Kärmas • 25. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Pakiteenuste evolutsioon: koormamuulast pakipääsukeseks

Kummalisel kombel on selgeks saanud, et postiteenust on kõige lihtsam seletada loodusseadustega. Klassikalisest füüsikast teame, et energia ei teki ega kao, vaid muundub pidevalt ühest liigist teise. Bioloogias õpetati, et kõik liigid on välja arenenud evolutsiooni käigus, kirjutab Eesti Posti juhatuse liige Aavo Kärmas.

Kui paneme need kaks printsiipi kokku, saame seisukoha, et postiteenus ei teki ega kao, vaid areneb ühest viisist teiseks. Praeguseks on postiteenuse osutamine jõudnud arengujärku, kus kirjade edastamine on kolinud postkastist ja -kontorist arvutisse ning ühiskond arenenud sinnani, et enamik arenenud kogukondi kasutab suhtlemiseks internetti.

Uued kommunikatsiooni vahendid tähendavad uuendusi ka mujal. Kuid internetti ei kasutata enam üksnes informatsiooni saamiseks ja vahetamiseks, vaid ka kõigiks muudeks tegevusteks.

Uuringud näitavad, et 64% Eestis internetti kasutatavatest inimestest armastavad seal ostelda. Kaubavalik on suurem, hinnad tihtipeale odavamad ning korraga saab võrrelda väga paljusid esemeid. Seejuures on lääne pool internetikauplused veelgi populaarsemad.

Nii on ainult aja küsimus, millal veelgi suurem osa ostu-müügitehingutest toimub veebis. Pakiteenuste osutajad on siin pidanud kaasas käima inimeste vajadustega, ostude sooritamine ning paki saatmine ja saamine on muutunud ööpäevaringseks tegevuseks.

Postiteenuste kolm proovikivi. Postiteenuste osutaja roll on tänu kasvavale e-kaubandusele muutnud. Kui varem oldi näoga kauba saatja poole, siis praegu tuleb ühe enam arvestada ka kauba saaja vajadustega.

Seni on internetikaubanduse osatähtsuse suurenemisel olnud peamiselt kolm takistust. Neist esimene on seotud inimeste harjumustega. Meile meeldib siiamaani kaupa enne ostmist käes hoida ning proovida, kas tekib õige "tunne". Kuid kui õiget tunnet ei teki, siis võime tänapäeva võimalusi, näiteks pakiautomaate, postkontoreid või kullereid kasutades kauba lihtsalt tagasi saata ning raha tagasi saada.

Teine mure on seotud müüja usaldusväärsusega. Netiavarustes on loendamatu hulk erinevaid e-poode ning kaupmehe usaldusväärsus ja maksete turvalisus on e-kaubanduse arengus olulisteks teguriteks. Sotsiaalvõrgustike plahvatuslik levik on andnud suure panuse hirmude maandamisse. Me õpime üha enam, et nii nagu enamik silmast silma nähtud inimesi on ausad ja toredad, on ka virtuaalmaailmas kohatud persoonid usaldusväärsed.

Kolmas takistus on olnud kauba kättesaamise mugavus. Tänapäeva tehnoloogia on teinud meid mugavaks. Kui kauba ostmine netist on mugav ja kiire, siis soovime, et tellitud kaup oleks käes kohe ja meile sobival viisil. Sellest takistusest ülesaamiseks ei piisa lihtsalt ümberharjumisest, vaid siin peavad teenusepakkujad panustama tellitud kauba maksimaalselt kiireks ja mugavaks kättetoimetamiseks.

Teenused peavad käima ajaga kaasas. Nii nagu kirjade reaalajas kohalejõudmine meie arvutisse on muutunud iseenesestmõistetavaks, peab tavaelu osaks saama ka võimalus tellida pakk endale just siis ja sinna, kuhu ostjale on mugav.

Kodus töötavale intellektuaalile tuleb võimaldada kauba kojutoimetamine kiirel ja usaldusväärsel moel, ilma et viimane peaks tegema paki kättesaamiseks planeerimatuid käike postkontorisse. Aktiivsele kiire elutempoga noorel peab olema võimalik pakk kätte saada ka peale hilist õhtusööki sõpradega.

Tänu korralikele IT-lahendustele on tänapäeval võimalik äsjasoetatud kraamil esimesest hetkest alates silma peal hoida ja saadetava paki teekonda interneti kaudu jälgida. Saadetise andmete infovoo automatiseerimine vähendab oluliselt pakiveo riski.

Läbipaistvus, olgu sees siis paki teekonna reaalajas kuvamine mistahes saadetise liikumise etapis või laoseisu jälgimine teenusepakkuja juures kauba omaniku poolt, on logistikateenuste usaldusväärsuse ja kvaliteedi nurgakivi.

Nii on kõigil võimalik keskenduda enda jaoks olulisimale. Müüja saab pühenduda oma põhitegevusele ehk müümisele. Ostja võib olla kindel, et saab mugavaimal võimalikul moel oma kauba kätte. Postiteenuse osutajad aga teavad, et nad on evolutsiooniredeli õigel pulgal ning ei kao majandussüsteemist kuhugi.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077