"Pirukakärud' näitavad majanduse suunda

Mõne uskumuse kohaselt on liikluses kõige närvilisemad liiklejad, ohtlike olukordade tekitajad kaubikute, eriti valgete kaubikute juhid. Nii mõnegi kurtja kurvastuseks pean ütlema, et enim on tänavu Eestis eri tüüpi sõidukite müügi võrdluses suurenenud just kaubikute müük.

Kuid vaadakem asjale hoopiski positiivselt - nn pirukakärude müük on majanduse tervise hea indikaator. Valgeid kaubikuid lisandub teedele juurde siis, kui on, mida vedada.

Liialdatud väide? Jah, kahtlemata on kaubikute arvu ja majanduse käekäigu sidumine mõneti liialdatud ja on rida tegureid, mis võivad mõjutada seda võrdlust, kuid automüüjate jaoks on fakt, et kriisiaastatel vähenes enim tarbesõidukite müük ja majanduse taastumisel on see suundumus vastupidine. Esindades Amservi (müüb ca kolmandiku Eesti turule jõudvatest kaubikutest), saan viimast ainult kinnitada. Kui mullu, mil majandus pöördus jälle kasvule, suurenes taas automüük Eestis kokku ca 10%, oli tarbesõidukite osas vastav näitaja ligi 30%. Vaadates otsa tänavustele müüginäitajatele, näeme taas, et tarbesõidukid on kiiresti kasvav segment, seekord ületab kasv selgelt juba 30% piiri.

Edasisi prognoose tehes saan praeguse igapäevakogemuse põhjal majandusanalüütikutele täienduseks pakkuda, et automüügis on kiirem kasv esimesel poolaastal asendumas mõõdukama kasvuga teisel poolaastal. Jah, turg on taastumas ja inimeste kindlus kasvamas. Kõik see ei toimu väga kiiresti, sest tagasiminek oli suur, kuid trend on rõõmustav.

Seitse aastat tagasi. Kas mäletate, millal toimus Eestis referendum Euroopa Liiduga ühinemiseks? Res Publica sai parlamendierakonnaks? Algas Iraagi sõda? Enamikul meenub midagi ilmselt häguselt, kuid täpse dateerimisega on raskusi. Päris ammu vist, vahepealne sündmusterohke elu ja meid ümbritseva maailma kiire areng on pea täitnud teiste faktide ja mõtetega. See kõik toimus 2003. aastal. Ehk siis tegelikult küllaltki hiljuti, kui arvestada meie keskmist eluiga. Ometigi võiks igaüks siiski mõelda, kus ta seitse aastat tagasi töötas, kus elas ja millise autoga sõitis, ning võrrelda, milline pilt avaneb praegu.

Ometi on Eesti autoturu 2011. aasta areng müüginäitajate põhjal sama, mis 2003. aastal. Ei leia naljalt majandussektorit, kus oleks ärakukkumine olnud nii suur. Enamasti nihkuti kriisi ajal ettevõttele või mõne tegevusvaldkonnale oluliste näitajate poolest - läbimüük, palgatase vms - tagasi võib-olla kolm-neli aastat.

Hoolimata olude paranemisest ja turu elavnemisest suhtuvad pangad aga autoostjatesse veel ettevaatlikult, liisingu pakkumine on endiselt tagasihoidlik. Kuid see hoiak on muutumas. Vaevalt keegi kaubikut või väikeautosid - samuti kasvav segment - edvistamise pärast ostab, tegemist on praktiliste valikutega.

Tegelikult viitab ka siinne maasturite müügistatistika, et neidki sõidukeid ostavad enamasti ikkagi need, kellel on sellist autot igapäevaselt vaja - masu ei avaldanud maasturite müügile suurt mõju.

Positiivne uudis. Üks hiljutine KPMG rahvusvaheline uuring ütles, et klient tahab saada autode kohta rohkem võrdlevat infot. Suurema valiku- ja otsustusvabaduse võimaluse pakkumine on vesi suuremate autokaubamajade veskile, sest neil on korraga võimalik pakkuda erinevaid kaubamärke ja eri tüüpi autosid koos detailse võrdlusega. Mainitud uuringu kohaselt domineerivad järgmisel viiel aastal autoturul just suured jaemüüjad. Prognoositakse, et edasimüüjate kasumimarginaalid jäävad madalaks, mille üheks põhjuseks on kindlasti ka suuremate edasimüüjate huvi saavutada tulemus mahu, mitte hinna kaudu. Mis on ilmselgelt positiivne uudis tarbijale.

Mida toob aga tulevik? Seitsme aasta taguses turuolukorras tegutsemisele eelistaks ma muidugi ajast ees liikuda. Õnneks on tulevik üha rohkem endast märku andmas ka meie õuel ning huvi hübriid- ja elektriautode vastu kasvab pidevalt. Oma osa on siin mängida riiklikul elektriautode kampaanial, kuid teisalt ei saa me kuidagi kõrvale jääda nii tehnoloogia arengust kui ka mõtteviiside muutustest. Mis kaubikutesse puutub, siis on piisavalt näiteid mujalt riikidest, kus elektri jõul vuravad ringi ka tarbesõidukid. Küll nad jõuavad kunagi ka Eestisse. Ma olen kindel, et säärased valge kaubikud liiklust ei sega ja teiste sõitjate vahel ei sõelu, kuid riigi arengutaset ja majanduse seisu iseloomustaks nad küll.

Osale arutelus

  • Mart Mägi

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.1799255
Brasiilia reaal BRL 4,29 0.1656634
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0665098
Filipiinide peeso PHP 59,71 0.1308044
Hiina jüaan CNY 7,87 0.1539832
Hongkongi dollar HKD 8,88 0.1928412
Horvaatia kuna HRK 7,42 0.0619963
Iisraeli seekel ILS 4,20 0.14529
India ruupia INR 81,46 0.0147339
Indoneesia ruupia IDR 16506,98 -0.6854619
Islandi kroon ISK 140,24 0.0285307
Jaapani jeen JPY 128,52 -0.1321004
Kanada dollar CAD 1,49 0.0536121
LAV rand ZAR 16,05 0.0399015
Lõuna-Korea vonn KRW 1280,85 0.3517816
Malaysia ringgit MYR 4,75 0.1917566
Mehhiko peeso MXN 22,94 0.1479981
Norra kroon NOK 9,60 -0.096741
Poola slott PLN 4,29 0.1143631
Rootsi kroon SEK 10,26 -0.010717
Rumeenia leu RON 4,66 0.0150253
Singapuri dollar SGD 1,56 0.1862676
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0451264
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0613874
Taani kroon DKK 7,46 0.037538
Tai baht THB 37,39 0.2286385
Tšehhi kroon CZK 26,01 0.0769438
Türgi liir TRY 6,08 0.4177606
Ukraina grivna UAH 31,52 0.167813
Ungari forint HUF 321,57 -0.0497311
USA dollar USD 1,13 0.1677556
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.066345
Valgevene rubla BYN 2,40 0.2713534
Vene rubla RUB 74,63 0.0455807

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018