Juhtkiri:Estonian Airi päästekava asemel mõelgem eduplaanile

Esimesel juunil Eesti lennukompanii presidendi ja juhatuse esimehe ametisse astunud Tero Taskila läheb juba septembri lõpus majandusminister Juhan Partsi ette uue tegevuskavaga. Esialgne plaan on üsna ambitsioonikas, nähes ette suure osa lennukite väljavahetamist ja lennukipargi kahekordistamist aastaks 2015. Kasvama peaks oluliselt ka sihtkohtade arv.

Äripäeva hinnangul on Estonian Airil praegu korraga nii head eeldused kui ka harukordne võimalus pöörata riigi päästekava eduplaaniks ja tõusta näiteks Balti turu liidriks, kuid selleks on tarvis võtta kaalutletud risk ja jõuda hüüdlausete tasemelt tegudeni.

Balti lennundusturul valitseb turbulents. Selle algust saab lugeda Skandinaavia lennukompanii SAS otsusega lahkuda Balti turult ning müüa üksteise järel osalus airBalticus ja Estonian Airis. Juba pikemat aega on vaeslapse osas Leedu, kus pärast rahvusliku lennufirma FlyLAL pankrotti pole võrdväärset asendust tekkinud. Turul tegutsevad ka Estonian Air ja lätlaste airBaltic, kuid esialgu suurema eduta.

Estonian Airi raskuste kõrval on - olgem ausad - kadestamisväärselt edukaks osutunud lätlaste airBaltic. Tõsi, kasv ja edu on tulnud agressiivse laienemise, odavlennufirma kontseptsiooni ning suure, sealhulgas riigi poolt, maetud rahahulga abil. Kuid nüüd on ettevõtte omanikud Läti riik ja lennufirma president Bertolt Flick tülli pööranud, sest lennufirma on vaatamata rahasüstidele endiselt hiigelkahjumis. Ettevõttega on lõpetanud koostöö osa lennupiletite müügi portaale. Räägitud on nii airBalticu juhtkonna vahetusest, osaluse müümisest kui ka koondamistest, mis on kokkuvõetav sõnaga ebamäärasus.

Märksa väiksemal Estonian Airil on praegu võrreldes turuliider airBalticuga mitu eelist. Esiteks, lõpuks on üheselt selge omanikustruktuur, mis tähendab, et ettevõttes ei ole ei vastas- ega patiseisu. Teiseks, uus kogemustega ja ambitsioonikas juht: Taskila peaks olema piisavalt kogenud ja samas perspektiivikas, et tagada areng, ning ta ei saaks kas või iseendalegi lubada pea norus lahkumist. Kolmandaks, juulis avaldatud uuring näitas, et eestlased tahavad Estonian Airiga lennata.

Ka Estonian Air on omamoodi kahvlis. Ühelt poolt sõnastas majandusminister Juhan Parts ettevõtte eesmärgina tagada lennud Euroopa südamesse, mitte osalemise lennundusäris. Teisalt peab minister isegi tõdema, et see ei saa ega tohi toimuda doteerimise toel ja ka riigifirmana peab Estonian Air teenima kasumit.

Ebakõla tuleb aga minister Juhan Partsi topeltstandardist: kui tema haldusalasse kuuluval, tavaliselt regionaalsel ja julgeolekustrateegiliselt märksa olulisemal Eesti Energial lubatakse kasumi nimel laieneda üle maailma, siis olemuselt rahvusvahelisele äriettevõttele Estonian Air on seatud justkui piirangud. Loogikaviga, mida annab veel parandada.

Turg vajab stabiilsust ja usaldusväärsust. Võib vastu vaielda, et Estonian Airi põhikonkurendid on odavlennufirmad. Tõepoolest, ligi pooled Tallinna lendudest kuuluvad odavfirmadele ning nad on võitnud reisijate poolehoiu, kuid neilgi on omad miinused: ebasoodne lennugraafik, veelgi ebamugavamad maandumiskohad ning jätkulendude puudumine. Selles valguses peaks Äripäeva meelest Estonian Airi eeliseks saama tihedam lennugraafik, rohkem sihtkohti ning võimalus edasilennuks.

Ühesõnaga usaldusväärsus, mis omakorda meelitab liinile kliente ka väljastpoolt Eestit, sealhulgas Lätist, Leedust või hoopis Skandinaaviast, luues aluse putitatud lennundusettevõtte edule.

Osale arutelus

  • Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.0378621
Brasiilia reaal BRL 4,26 0.0610243
Bulgaaria leev BGN 1,95 0.0614376
Filipiinide peeso PHP 59,80 0.0619154
Hiina jüaan CNY 7,70 0.0610485
Hongkongi dollar HKD 8,92 0.0606013
Horvaatia kuna HRK 7,43 0.0619771
Iisraeli seekel ILS 4,19 0.062054
India ruupia INR 80,94 0.0618123
Indoneesia ruupia IDR 16108,46 0.0616205
Islandi kroon ISK 137,72 0.16
Jaapani jeen JPY 124,78 0.064154
Kanada dollar CAD 1,51 0.0265587
LAV rand ZAR 15,73 0.0610633
Lõuna-Korea vonn KRW 1278,99 0.0618057
Malaysia ringgit MYR 4,67 0.0599649
Mehhiko peeso MXN 21,69 0.0618255
Norra kroon NOK 9,72 0.0617379
Poola slott PLN 4,29 0.0629723
Rootsi kroon SEK 10,26 0.0624171
Rumeenia leu RON 4,70 0.0616943
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0583128
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0.0618921
Taani kroon DKK 7,47 0.0616382
Tai baht THB 36,08 0.0615644
Tšehhi kroon CZK 25,58 0.0586717
Türgi liir TRY 6,04 -0.1487038
Ukraina grivna UAH 31,76 0.0617533
Ungari forint HUF 317,93 0.0629465
USA dollar USD 1,14 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 0.0593683
Valgevene rubla BYN 2,44 0.0615536
Vene rubla RUB 75,22 0.0617234

Valdkonna töökuulutused

VENIPAK EESTI OÜ otsib MÜÜGIESINDAJAT

Venipak Eesti OÜ

24. jaanuar 2019