Juhtkiri:Estonian Airi päästekava asemel mõelgem eduplaanile

Esimesel juunil Eesti lennukompanii presidendi ja juhatuse esimehe ametisse astunud Tero Taskila läheb juba septembri lõpus majandusminister Juhan Partsi ette uue tegevuskavaga. Esialgne plaan on üsna ambitsioonikas, nähes ette suure osa lennukite väljavahetamist ja lennukipargi kahekordistamist aastaks 2015. Kasvama peaks oluliselt ka sihtkohtade arv.

Äripäeva hinnangul on Estonian Airil praegu korraga nii head eeldused kui ka harukordne võimalus pöörata riigi päästekava eduplaaniks ja tõusta näiteks Balti turu liidriks, kuid selleks on tarvis võtta kaalutletud risk ja jõuda hüüdlausete tasemelt tegudeni.

Balti lennundusturul valitseb turbulents. Selle algust saab lugeda Skandinaavia lennukompanii SAS otsusega lahkuda Balti turult ning müüa üksteise järel osalus airBalticus ja Estonian Airis. Juba pikemat aega on vaeslapse osas Leedu, kus pärast rahvusliku lennufirma FlyLAL pankrotti pole võrdväärset asendust tekkinud. Turul tegutsevad ka Estonian Air ja lätlaste airBaltic, kuid esialgu suurema eduta.

Estonian Airi raskuste kõrval on - olgem ausad - kadestamisväärselt edukaks osutunud lätlaste airBaltic. Tõsi, kasv ja edu on tulnud agressiivse laienemise, odavlennufirma kontseptsiooni ning suure, sealhulgas riigi poolt, maetud rahahulga abil. Kuid nüüd on ettevõtte omanikud Läti riik ja lennufirma president Bertolt Flick tülli pööranud, sest lennufirma on vaatamata rahasüstidele endiselt hiigelkahjumis. Ettevõttega on lõpetanud koostöö osa lennupiletite müügi portaale. Räägitud on nii airBalticu juhtkonna vahetusest, osaluse müümisest kui ka koondamistest, mis on kokkuvõetav sõnaga ebamäärasus.

Märksa väiksemal Estonian Airil on praegu võrreldes turuliider airBalticuga mitu eelist. Esiteks, lõpuks on üheselt selge omanikustruktuur, mis tähendab, et ettevõttes ei ole ei vastas- ega patiseisu. Teiseks, uus kogemustega ja ambitsioonikas juht: Taskila peaks olema piisavalt kogenud ja samas perspektiivikas, et tagada areng, ning ta ei saaks kas või iseendalegi lubada pea norus lahkumist. Kolmandaks, juulis avaldatud uuring näitas, et eestlased tahavad Estonian Airiga lennata.

Ka Estonian Air on omamoodi kahvlis. Ühelt poolt sõnastas majandusminister Juhan Parts ettevõtte eesmärgina tagada lennud Euroopa südamesse, mitte osalemise lennundusäris. Teisalt peab minister isegi tõdema, et see ei saa ega tohi toimuda doteerimise toel ja ka riigifirmana peab Estonian Air teenima kasumit.

Ebakõla tuleb aga minister Juhan Partsi topeltstandardist: kui tema haldusalasse kuuluval, tavaliselt regionaalsel ja julgeolekustrateegiliselt märksa olulisemal Eesti Energial lubatakse kasumi nimel laieneda üle maailma, siis olemuselt rahvusvahelisele äriettevõttele Estonian Air on seatud justkui piirangud. Loogikaviga, mida annab veel parandada.

Turg vajab stabiilsust ja usaldusväärsust. Võib vastu vaielda, et Estonian Airi põhikonkurendid on odavlennufirmad. Tõepoolest, ligi pooled Tallinna lendudest kuuluvad odavfirmadele ning nad on võitnud reisijate poolehoiu, kuid neilgi on omad miinused: ebasoodne lennugraafik, veelgi ebamugavamad maandumiskohad ning jätkulendude puudumine. Selles valguses peaks Äripäeva meelest Estonian Airi eeliseks saama tihedam lennugraafik, rohkem sihtkohti ning võimalus edasilennuks.

Ühesõnaga usaldusväärsus, mis omakorda meelitab liinile kliente ka väljastpoolt Eestit, sealhulgas Lätist, Leedust või hoopis Skandinaaviast, luues aluse putitatud lennundusettevõtte edule.

Osale arutelus

  • Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,57 0.3908503
Brasiilia reaal BRL 4,23 -0.070917
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,15 0.1431735
Hiina jüaan CNY 7,88 -0.0710561
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.0642326
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0713891
Iisraeli seekel ILS 4,16 0.0096154
India ruupia INR 82,06 -0.0706275
Indoneesia ruupia IDR 16678,78 0.2697502
Islandi kroon ISK 138,31 -0.0216857
Jaapani jeen JPY 129,00 0.0232612
Kanada dollar CAD 1,49 -0.1203691
LAV rand ZAR 16,23 0.0641354
Lõuna-Korea vonn KRW 1279,50 -0.0429671
Malaysia ringgit MYR 4,73 -0.0232357
Mehhiko peeso MXN 22,74 -0.3545322
Norra kroon NOK 9,54 -0.1559034
Poola slott PLN 4,29 0.0443345
Rootsi kroon SEK 10,28 -0.0252786
Rumeenia leu RON 4,65 0.0343894
Singapuri dollar SGD 1,56 -0.0896057
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0686263
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.0263366
Taani kroon DKK 7,46 0.0187773
Tai baht THB 37,45 -0.0101471
Tšehhi kroon CZK 25,93 0.1197096
Türgi liir TRY 6,18 -0.0452613
Ukraina grivna UAH 31,53 -0.0706801
Ungari forint HUF 321,31 0.0404757
USA dollar USD 1,13 -0.0882301
Uus-Meremaa dollar NZD 1,68 0.2088056
Valgevene rubla BYN 2,41 -0.0538637
Vene rubla RUB 76,86 -0.117472

Valdkonna töökuulutused