Transiidisektoris napib koostööd

Viimasel ajal on majandusmeedias kirgi kütnud kaks teemat – Eesti ja Venemaa majandussuhted ning  kuid kestev mõttevahetus Muuga konteinerterminali  operaatori valiku üle. Mõlema teema juures on üks oluline nimetaja, millele tahaks logistikute poolt eraldi tähelepanu pöörata – koostöö.

Oskus ja tahe koostööd teha on elementaarsed eduka tegutsemise eeldused.  Ja mitte ainult logistikas, vaid kogu majandussuhetes laiemalt. Logistikaäris on toimiv koostöö aga vältimatu sest, logistikaahela paikapanek ei saa olla edukas ilma tiheda koostegutsemise ja üksteisemõistmiseta. Kauba liikumisele aitavad kaasa kõik protsessis osalevad ettevõtted ja lõpptulemuse edukus oleneb suuresti just omavahelise koostöö võimekusest. Mis kokkuvõttes tähendab kasumit kõigile osalejatele ja rahulolu nii tarnijale kui kliendile.

Tööandjate Keskliidu Ärifoorumil peamiseks kõneaineks olnud Eesti ja Venemaa majanduskoostöö kliimat puudutanud teemadevalik on loomulikult tuttav ka logistika- ja transiidiäris. Rõõmustav oli, et foorumil tunnistasid koostöövajadust nii Venemaa esindajad kui ka meie poliitikud.

Samas - kahe riigi koostööd silmas pidades tuleb alati lähtuda ka vastastikusest majanduslikust huvist ja kasust. Mereäärse riigina on geograafiline asend Eesti üks tähtsaim ressurss. Ühelt poolt ümbritsevad meid 300 miljonilise tarbijaskonnaga Euroopa Liidu liikmesriigid, teiselt poolt suurte tootmisvõimsustega ja tarbimisvajadusega Venemaa. Arvestades ka eelmisel aastal Eestit külastanud Vene turistide arvu üle 50% kasvu, võib öelda, et nii ärimeeste kui ka turistide huvi Eesti vastu on olemas ja kasvamas.

Transiit ei ole ainult geograafiline asend. Eesti raudteel ja sadamatel on tahe, võimalused ja valmidus vedada kaupa tunduvalt suuremas mahus, kui seda hetkel tehakse. Samas pole üksnes geograafilise asend ammu enam ainus eelis. Mängu tulevad paljud teised, pragmaatilised, tegurid.

Oma kaupadele transiidikoridori valides peetakse logistikaäris olulisteks teguriteks hinda, kiirust ja turvalisust. Need näitajad on Eestil konkurentidega võrreldes selgelt paremad.

Transpordisektori ja sealhulgas transiitvedude majandusedukuse aluseks kujuneb seega  õigete partnerite ja mõlemale poolele kasuliku koostöövormi leidmine. Logistika ei ole juba ammu enam lihtsalt kaupade liigutamine ühest punktist teise. Näiteks Eesti sadamate üks oluline väärtus ühiskonnale on investeeringute ligitõmbamine kogu piirkonnale. Hea näide on siin Sillamäe Sadama roll kohaliku majanduselu edendajana seeläbi, et nende territooriumile on tulnud tegutsema ettevõtted, kes pakuvad kohalikule elanikkonnale tööd.

Teine positiivne näide on Muuga sadamasse uue konteinerterminali operaatori valimine.  Korduvalt on on viidatud konteinerkaubanduse üha arenevale kasvule maailmas  ja meie nõrgale seisule  selles vallas. Konkurents loksutaks paika nii tingimused kui ka hinna, lisaks saab Eesti vastavalt uue operaatori äriplaanile juurde veovahendeid ning muutub  eksportijate jaoks atraktiivsemaks.

Logistika on olemuselt koostöövorm, kus parimale kauba liikumisele annavad panuse erinevad ettevõtted. Uue operaatori -  Rail Garandi tulek Muuga sadamsse  on kasulik nii raudteevedudele, konteinervedudega tegelevatele ekspediitoritele kui ka eksportivatele ettevõtjatele.

Konkurentsi kõrval on vajalik koostöö. Selmet kulutada aega, energiat ja raha oma rahulolematuse väljendamiseks, oleks operaatoritel ehk mõistlik mõelda hoopis koostööle. Külastasime Logistikaklastriga maikuus maailma viie edukama konteinersadama hulka kuuluvat Busani Sadamat, kus oli võimalus näha, kuidas töötavad kõrvuti koos kuus operaatorit. Praktiliselt kõrvuti töötavad erinevad konteineroperaatorid, kasutades ühiselt sadama kui terviku ressursse, annavad loomulikes konkurentsitingimustes maksimaalset kasumit.

See koostöö on oluliselt langetanud aastate jooksul teenuste hindu ning aidanud sadamal tõsta konkurentsivõimet. Koostöö tegemine on vajalik mitte ainult riikide vahel, vaid ka kohalikul tasandil. Olgu see siis erinevate transpordiliikide kombineerimine parima tulemuse saavutamiseks või mitme operaatori tegutsemine ühes sadamas. Toimiv koostöö on vastastikku kasulike läbirääkimiste tulemus ja ilma selleta ei saa hakkama ei poliitikas ega äris.

Osale arutelus

  • Andres Valgerist

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,56 0.0192517
Brasiilia reaal BRL 4,27 -0.079547
Bulgaaria leev BGN 1,96 -0.0613371
Filipiinide peeso PHP 59,94 -0.0983301
Hiina jüaan CNY 7,92 -0.047978
Hongkongi dollar HKD 8,93 -0.0559328
Horvaatia kuna HRK 7,42 -0.0781376
Iisraeli seekel ILS 4,22 -0.0496971
India ruupia INR 82,12 -0.0790937
Indoneesia ruupia IDR 16600,10 -0.4754964
Islandi kroon ISK 140,41 0.0213706
Jaapani jeen JPY 128,56 -0.201832
Kanada dollar CAD 1,50 0.0266525
LAV rand ZAR 15,97 -0.2361703
Lõuna-Korea vonn KRW 1284,77 0.4299327
Malaysia ringgit MYR 4,77 -0.1964842
Mehhiko peeso MXN 23,02 0.0078213
Norra kroon NOK 9,63 -0.0384108
Poola slott PLN 4,31 -0.0579388
Rootsi kroon SEK 10,28 -0.0291786
Rumeenia leu RON 4,66 -0.0150134
Singapuri dollar SGD 1,57 0.0191522
Suurbritannia nael GBP 0,89 -0.0112473
Šveitsi frank CHF 1,14 -0.0700832
Taani kroon DKK 7,46 0.0013404
Tai baht THB 37,49 -0.0786258
Tšehhi kroon CZK 25,97 0.0115513
Türgi liir TRY 6,09 0.1002333
Ukraina grivna UAH 31,64 -0.0786288
Ungari forint HUF 321,56 -0.0217641
USA dollar USD 1,14 -0.0788229
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 0.0964669
Valgevene rubla BYN 2,40 -0.0706978
Vene rubla RUB 75,31 0.0468958

Valdkonna töökuulutused

Ehitusmaterjalidega tegelev ettevõte otsib LOGISTIK_KLIENDITEENINDAJAT

Tammiste Personalibüroo OÜ

29. november 2018