Inno: Eestist on saanud  laevadeta mereriik

Eestist on saanud mereriik ilma laevadeta, olemasolevad laevad on väiksed ja vanad ning rahvusvahelisel turul konkurentsivõimetud, kommenteerib merenduspoliitiku arengukava osalusveebis kodaniku liikumise I.O.D. nimel Lembitu Inno.

Ta nendib, et teised laevad on ammu lahkunud parematesse vetesse ehk mugavuslippude alla, kus on väiksemad maksud, leebemad nõuded ja vähem bürokraatiat.

Järgneb Lembitu Inno kommentaar:

Et iga laev on tootmisüksus, jääb riigil maksude ja lõivude näol saamata sadu miljoneid kroone aastas. Meremehed jäävad tööta, kel vähegi võimalik, lahkub mujale. Praegu sõidab välislaevadel tuhandeid väljaõppinud Eesti meremehi. Maailmas kehtiva reegli kohaselt tagab aga üks meremees laeval 2,8 inimese tööhõive kaldal.

Eesti pole ainuke riik, kus selline protsess on toimunud. Rahvuslipud muutusid kalliks ja ebamugavaks juba aastaid tagasi. Oma lippude kaotamisohtu sattusid kõigepealt võimsad mereriigid nagu Suurbritannia, Norra, Holland, Rootsi. Olukord sundis riike välja töötama laevanduse abistamisprogramme, et säilitada oma lipp rahvusvahelises konkurentsis, jätta tulud koju ja kindlustada inimestele töö.

Mõni riik asutas oma reederitele maksusoodustuste tegemiseks nn teise registri, paljudes maades mindi üle netopalkadele ehk riik võttis maksud enda kanda. Rakendatud abinõud tõid laevad tagasi, kogusummas hakkas laevanduselt laekuma riigikassasse rohkem raha kui enne abiprogramme.

Taasiseseisvunud riigid sattusid peatselt samasse olukorda. Leedu rakendas esimesena laevanduse toetusprogrammi, seejärel Läti ning mõlemas riigis on need meetmed juba andnud positiivseid tulemusi. Eesti on jäänud ainukeseks Läänemere-äärseks ELi liikmesriigiks, kus laevanduse kui olulise majandusharu arendamisele ei ole tähelepanu pööratud.

ELis pööratakse aina suuremat tähelepanu meretranspordi arendamisele, sest meretranspordi puhul kulutatakse kümme korda vähem energiat autotranspordiga võrreldes. Ühe protsendi Euroopa transpordivoo ümbersuunamine maanteedelt veeteedele säästab aastas veerand miljardit eurot. Samuti on meretransport autodest kordades keskkonnasõbralikum.

Euroopa Liidu liikmesriikide laevade konkurentsivõime parandamiseks on lubatud mitmesuguseid riiklikke toetusi.
Ilma laevadeta ei tuleks Eestisse miljonid turistid tooma raha kaubandusele, teenindusele, hotellidele. Ilma laevanduseta ei töötaks laevaehitus- ja laevaremonditehased, varustajateta lakkaksid olemast paljud kaubandus- ja põllumajandusettevõtted.

Sadamate poolest annab Eesti mereriigi mõõdu välja: meil on Muuga ja Paldiski, Kunda ja Pärnu. Järgmisel kuul avatakse uus sadam Sillamäel, kevadel Saaremaal. Kuid merendusklaster ei toimi, kui sellel puudub üks peamine lüli: laevandus. Mereriik ilma laevadeta on auto ilma mootorita.

Eestile on sellise nn teise alternatiiv registri loomine kindel väljapääs halvast seisust. Oleme Hiiumaal arutanud Hiiumaa meresõidu lippu loomisele. Jutt pole mitte palju poleemikat tekitavast mugavus lipust. Samas julgen teha järelduse, et avatud laevaregistritesse (mugavuslippudesse – flag of convenient) halvustav suhtumine on aegunud. Ei pakuta ju mitte kahtlase väärtusega mugavusi, vaid laevaregistri usaldusväärsust pankade ees, stabiilsust, kaalutletud otsuseid ja eeskätt, rõhutan eeskätt operatiivsust toimingutes.

Poliitikute seisukohast on see negatiivne ja arvatakse, et see võib kaasa tuua ka poliitiliselt ebasoovitavaid tagajärgi. Seega näiliselt õilis tunne toob kaasa teadmatuse, miks riigil on kasulik, et tema lippu kannab võimalikult palju laevu. Tulemusena jõuame sinna, kus me praeguseks oleme.

Loome Hiiumaast või Hiiumaal eri tsooni, kus on vastav seadusandlus ja uskuge laevad tulevad meile tagasi ja palju võõraid laevu. Eesti reederid tooksid rõõmuga maksud koju ja paljud meie suurtest naaberiikidest.
Hiiumaa ja kogu Eesti võidaks selle väikese idee rakendamisest suurt tulu ja me taastaksime oma mereriigi nime.

Osale arutelus

  • Lembitu Inno

Toetajad

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,50 0.075882
Bulgaaria leev BGN 1,96 0
Filipiinide peeso PHP 60,88 0.425574
Hiina jüaan CNY 7,83 0.27137
Hongkongi dollar HKD 9,24 0.360693
Horvaatia kuna HRK 7,51 0
Iisraeli seekel ILS 4,13 0.00242
India ruupia INR 76,99 0.38763
Indoneesia ruupia IDR 16018,00 0.520866
Islandi kroon ISK 124,52 0.112554
Jaapani jeen JPY 133,28 0.112676
Kanada dollar CAD 1,48 0.623379
LAV rand ZAR 16,04 0.218101
Lõuna-Korea vonn KRW 1337,10 0.217358
Malaysia ringgit MYR 5,00 0.490107
Mehhiko peeso MXN 22,31 0.382405
Norra kroon NOK 9,42 0.36929
Poola slott PLN 4,24 0.035421
Rootsi kroon SEK 9,64 0.449057
Rubla RUB 67,93 0.370895
Rumeenia leu RON 4,60 0.231047
Singapuri dollar SGD 1,61 0.437718
Suurbritannia nael GBP 0,90 0.648652
Šveitsi frank CHF 1,15 -0.199643
Taani kroon DKK 7,44 -0.01088
Tai baht THB 39,23 0.435227
Tšehhi kroon CZK 25,73 0.042773
Türgi liir TRY 4,33 -0.02537
Ukraina grivna UAH 31,52 0.767615
Ungari forint HUF 307,88 -0.120032
USA dollar USD 1,18 0.47339
Uus-Meremaa dollar NZD 1,69 2.319273
Valgevene rubla BRL 3,76 0.609935
Valgevene rubla BYN 23211,00 0.463123

Valdkonna töökuulutused